Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. oktober 2019
2019-4715
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 3. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 44:
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at ændre kvalitetstillæggets stør-
relse, uden at det kræver en ændring af den bagvedlæggende lov? Kan kvalitets-
tillægget sættes til 0 kr. eller 0,1 kr. uden en lovændring?
Svar:
Billetsystemerne kan i praksis indrettes således, at de opkræver et mindre kva-
litetstillæg. Det ændrer imidlertid ikke på, at et bredt flertal i Folketinget bestå-
ende af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 6. juni 2007 vedtog lov
om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S.
I bemærkningerne til lovene står der bl.a.: ”For at
øge den driftsmæssige renta-
bilitet vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr.
passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig i
ca. 2017.”
Folketinget har således fastlagt, at en del af finansieringen af Cityringen skal
opkræves hos metro-kunderne i form af et kvalitetstillæg. Der er tale om en
beslutning, der i sin tid blev anset som nødvendig for at få økonomien i metro-
en til at hænge sammen.
I Metroselskabets langtidsbudget forudsættes indtægter fra kvalitetstillægget
på 108 mio. kr. årligt i 2020 stigende til ca. 168 mio. kr. årligt i 2028 (2019-pl).
Metroselskabet oplyser, at det samlet set er forudsat, at der i nutidsværdi skal
opkræves 4 - 5 mia. kr. hos kunderne (afhængigt af renteforudsætninger). Me-
troselskabets langtidsbudget løber frem til 2065.
Derfor kan kvalitetstillægget ikke sættes ned uden yderligere finansieringstil-
tag.