Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. oktober 2019
2019-4715
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 3. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 43:
Vil ministeren redegøre for to forskellige mulige modeller til at undgå kvalitets-
tillægget i metroen? Den ene model, hvor omkostninger som tillægget skal
dække, spredes ud på samtlige billetter til den kollektive trafik, herunder kon-
sekvenser for billetpriserne og den anden model, hvor staten finansierer om-
kostninger som tillægget skal dække.
Svar:
Henset til spørgsmålets tekniske karakter er der anmodet om svarbidrag fra
Metroselskabet, der ift. den første model om generel prisstigning oplyser:
”I forbindelse med afdækningen af forskellige potentielle modeller for op-
krævning af et kvalitetstillæg i metroen, blev det beregnet, at en generel pris-
stigning i den kollektive
trafik i DOT’s område (dvs. Sjælland og øer) på ca.
2,9 pct. økonomisk ville modsvare det nødvendige provenu.”
I forhold til den anden model, hvor spørgeren foreslår, at staten finansierer
omkostningerne, som kvalitetstillægget skal dække, kan det oplyses, at der i
Metroselskabets langtidsbudget forudsættes årlige indtægter fra kvalitetstil-
lægget på 116 mio. kr. årligt i 2020 stigende til 154 mio. kr. årligt i 2028 (2015-
priser). Metroselskabet oplyser, at det samlet set er forudsat, at der i nutids-
værdi skal opkræves 4 - 5 mia. kr. hos kunderne (afhængigt af renteforudsæt-
ninger). Metroselskabets langtidsbudget løber frem til 2065.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht