Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2065513_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. august 2019
2019-3677
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 19. juli 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 4:
Mener ministeren, at det er rimeligt, at flere af landets kommuner angiveligt
sender regningen videre til beboerne i form af huslejestigninger, når de pågæl-
dende kommuner skal sikre sig, at plejeboliger/plejehjem lever op til kravene
om brandsikkerhed?
Svar:
Det er bygningsejerens ansvar at sikre, at bygninger, herunder almene plejebo-
ligbebyggelser, lever op til krav i bygningsreglementet og anden relevant lov-
givning, herunder krav om brandsikkerhed. Dette indebærer imidlertid ikke, at
ejeren af almene boliger endeligt skal afholde udgifterne hertil.
Lejen for boliger i en almen (plejebolig)afdeling skal generelt fastsættes, så den
kan dække afdelingens driftsudgifter (balanceleje).
Øget brandsikring af ejendommen anses for en forbedring af denne, da den
tilføres nye kvaliteter. Dette gælder også, når der er tale om et arbejde, der ud-
løses af ufravigelige lovkrav.
Forbedringsarbejder skal finansieres af afdelingen ved låneoptagelse.
Den samlede leje skal som følge af balancelejeprincippet fastsættes sådan, at
lånet kan afdrages i lånets løbetid som en driftsudgift for afdelingen. Dette in-
debærer, at der skal ske en lejeforhøjelse i den periode, der går, indtil lånet er
afviklet. Dette gælder uanset størrelsen af det nødvendige lån.
Der er således ikke fastsat absolutte grænser for, hvor meget og hvor hurtigt
huslejen må stige som følge af, at bygningsejeren skal brandsikre sine plejebo-
liger.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at lejeforhøjelsen vil bringe afdelingens
videreførelse i fare, kan kommunalbestyrelsen med hjemmel i almenboligloven
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om huslejestigninger og sikring af plejeboliger ift. brandsikkerhed, til boligministeren
2065513_0002.png
yde lån til hel eller delvis dækning af forbedringsudgiften. Kommunalbestyrel-
sen fastsætter de forrentnings- og afdrags-vilkår for lånet, herunder om at beta-
ling af rente og afdrag først skal påbegyndes på et nærmere fastsat senere tids-
punkt og under nærmere angivne forudsætninger. Det betyder i praksis, at leje-
forhøjelsen eller en del af denne i disse specielle tilfælde udskydes til et senere
tidspunkt.
Der er derimod ikke hjemmel til, at kommunen kan yde tilskud til hel eller del-
vis dækning af forbedringsudgifterne.
Lejestigninger skal efter almenboliglovens § 10 gennemføres med 3 måneders
varsel. Dette gælder også lejeforhøjelser for forbedringer. Forbedringslejefor-
højelsen kan dog tidligst få virkning fra tidspunktet for ibrugtagelse af forbed-
ringen. Kommunalbestyrelsen skal godkende lejeforhøjelsen, hvis denne sam-
men med eventuelle andre forbedringslejeforhøjelser inden for et regnskabsår
overstiger 5 pct. af lejen.
Det kan tilføjes, at udgifter til brandsikring, der afholdes ved bygningens opfø-
relse, indgår i anskaffelsessummen og dermed i beregning af beboerbetalingen
på det lån, der optages til finansiering af ejendommen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek