Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MIN ISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
18. n ov ember 2019
2019-4623
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 30. august 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Susanne Zimmer (ALT).
Spørgsmål nr. 38:
I dag kan man komme fra Hamborg til Zürich (900 km) i delt topersoners so-
vevogn med velkomstdrink, morgenmad og mulighed for et brusebad for 850
danske kroner. Operatørerne siger, at toget kører på ren grøn strøm. Hvis det
nu kørte fra København over Fyn i stedet (1.300 km), hvor meget klimabelast-
ning ville hver passager spare klimaet for i forhold til en flyrejse?
Hvis vi antager, at der kan være 600 overnattende passagerer i et nattog fra
København til Zürich, hvor mange af disse rejser vil erstatte flyvning?
Svar:
Man kan, jf. svaret på TRU alm. del spørgsmål 36, få en idé om klimaeffekten
ved at sammenligne antallet af passagerer i nattoget med et almindeligt rutefly .
Hvis der som et tænkt eksempel med et fuldt belagt nattog transporteres 600
passagerer mellem København og Zürich, vil det svare til, at der skal flyves ca.
3�½
Airbus A320 med plads til 168 passagerer mellem de to byer.
Jeg kan i den sammenhæng oplyse, at da DSB i perioden 2011 -2014 kørte nat-
tog til Amsterdam, Basel og Prag, var der i alt plads til 522 passagerer ved af-
gang fra København, heraf 260 liggepladser, 106 sovepladser, 132 siddepladser
og 24 spisevognspladser. Toget blev delt undervejs, sådan at der var 157 pladser
til Amsterdam, 279 pladser til Basel og 86 pladser til Prag. Holder man alene
antallet af ligge- og sovepladser op mod de ca. 170.000 passagerer i 2013, jf.
også mit svar på TRU alm. del spørgsmål 36, har togene gennemsnitligt været
ca. 2/3 belagte, mens resultatet inklusiv siddepladser er knap halv belægning.
På den baggrund vil der nok ikke kunne forventes fuldt belagte tog med plads
til 600 overnattende passagerer.
Når man skal vurdere nattogets generelle klimaeffekt, er det i øvrigt væsentligt
at vide, hvilke andre transportformer nattogets passagerer ellers ville have
brugt, og om nattoget genererer flere nye rejser. I hvilket omfang de 600 pas-
sagerer i det tænkte eksempel med nattoget mellem København og Zürich ville