Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TRA N SPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
4. n ov em ber 2019
2019-4551
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 28. august 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 36:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor DSB og DB stoppede med at køre nattog til
Tyskland m.v. i 2014 ? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor mange
passagerer, der benyttede nattog, hvad omkostningerne til drift af nattog var,
hvad billetprisen var for passagererne og hvad klimaeffekten var ved at have
disse nattog.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende med hensyn til
passagertal, omkostninger og billetpriser:
”DSB og DB stoppede i 2014 med at køre nattog til Amsterdam, Basel og Prag,
da driften af de pågældende nattog ikke var rentabel. I 2013 var DSB’s
omkostninger til nattoget ca. 52 mio. kr. svarende til ca. 4,3 mio. kr. pr
måned. DSB’s indtægter ved kørslen med nattog var i 2013 ca. 35 mio. kr.
svarende til ca. 2,9 mio. kr. pr måned.
DSB kan oplyse, at der i 2013 rejste ca. 170.000 kunder med nattoget.
Nedenfor fremgår nogle ca. priser for en voksen globalbillet (billet og
reservation) til en rejse med nattoget i 2013:
Siddeplads: 973 DKK
Liggeplads: 1095 DKK
Soveplads 2 pers. Kupe: 1437 DKK
Soveplads 1 pers. Kupe uden bad: 1741 DKK”
DSB har i tillæg hertil oplyst, at det ikke har været muligt for DSB at beregne
klimaeffekten ved disse tog.