Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2065511_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. august 2019
2019-3636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 17. juli 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 3:
Kan ministeren oplyse, om det vil være muligt inden for gældende dansk lov-
givning og indenfor EU´s regler, at en dansk kommune i deres egen kommune
kan opkøbe lejligheder, som bystyret i Berlin for nylig har gjort?
Svar:
Jeg kan oplyse, at lov om almene boliger m.v. udtømmende regulerer kommu-
nernes mulighed for at eje almene boliger, men den regulerer i øvrigt ikke
kommunernes mulighed for at købe boliger. Heller ikke anden lovgivning un-
der mit ressort regulerer kommunernes mulighed for at købe boliger.
Efter § 105, stk. 1, i almenboligloven drager kommunalbestyrelsen omsorg for,
at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes
til ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.
Videre fremgår det af stk. 3, at boligerne kan tilvejebringes som almene ældre-
boliger efter denne lov eller som kommunalt finansierede boliger. Det vil sige,
at kommunerne kan vælge selv at finansiere ældreboliger, der ikke er almene.
Efter almenboliglovens § 115, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til
kommunale almene ældreboliger og til selvejende institutioner til etablering af
almene ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der indrettes særligt med
henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne. Boligerne etableres ved nybyggeri, ved ombygning eller ved
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme.
Almenboligloven giver ikke kommunerne mulighed for at eje almene familie-
eller ungdomsboliger.
Jeg har i anledning af spørgsmålet indhentet et svarbidrag fra social- og inden-
rigsministeren om kommunernes muligheder for at købe boliger efter kommu-
nalfuldmagtsreglerne, og social- og indenrigsministeren oplyser:
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om en dansk kommune kan opkøbe lejligheder i deres egen kommune, til boligministeren
2065511_0002.png
”I det omfang den skrevne lovgivning ikke udtømmende regulerer kommuners
mulighed for at varetage en opgave, skal spørgsmålet afgøres efter almindelige
kommunalretlige grundsætninger, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Det er som udgangspunkt ikke en kommunal opgave at erhverve fast ejendom.
Det er dog almindeligt antaget i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis, at
en kommune kan erhverve fast ejendom med henblik på at varetage kommuna-
le opgaver.
Kommunen kan således lovligt erhverve fast ejendom til brug for varetagelse af
kommunens lovbestemte opgaver samt kommunalfuldmagtsopgaver.
Hvorvidt den skrevne lovgivning indeholder hjemmel til eller er til hinder for
kommuners varetagelse af en opgave, beror på en fortolkning af den pågælden-
de skrevne lovgivning.
Det følger blandt andet af almenboliglovgivningen, at kommuner har visse mu-
ligheder for at varetage boligforsyningsopgaver på almenboligområdet.
I det omfang spørgsmålet om en kommunes adgang til at varetage boligforsy-
ningsopgaver ikke er reguleret i den skrevne lovgivning, skal spørgsmålet afgø-
res efter kommunalfuldmagtsregler.
Det antages i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis, at kommuner efter
kommunalfuldmagtsreglerne som udgangspunkt er afskåret fra at påtage sig
opgaver i relation til boligforsyningen, medmindre der er lovhjemmel hertil.
Det antages dog, at kommuner med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne
kan tilvejebringe boliger, herunder yde støtte til tilvejebringelse af boliger, til
visse persongrupper, der må antages at have specielle boligbehov, og som på
grund af særlige forhold må anses for at have meget svært ved selv at tilveje-
bringe egnede boliger.
Dette forudsætter, at kommunerne i anden sammenhæng har særlige forplig-
telser efter lovgivningen over for disse persongrupper, det vil sige forpligtelser,
som kommunerne ikke har over for kommunens øvrige borgere. Det antages, at
kommuner ikke i øvrigt uden lovhjemmel kan påtage sig opgaver i relation til
boligforsyningen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek