Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2067351_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. august 2019
2019-3866
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 2. august 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren kommentere medfølgende opslag på Facebook fra gruppen
Beltretter om Femern
A/S’ kommunikationsmetoder?
Link:
https://www.facebook.com/706578932779652/posts/2053809984723200?s=
734835357&sfns=mo
Svar:
Information, herunder nabokommunikation, er en vigtig del af gennemførelsen
af store infrastrukturprojekter, som berører samfundet og borgerne på mange
områder. Det gælder ikke mindst store grænseoverskridende infrastrukturpro-
jekter, som den faste forbindelse over Femern Bælt.
Da Folketinget i 2009 vedtog projekteringsloven for en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, var det en del af beslutnin-
gen, at befolkningen orienteres om projektet. Det fremgår således af lovbe-
mærkningerne til loven, at der afsættes midler til en informationsindsats om
projektet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”Delstatsregeringen
i Slesvig-Holsten bad i 2011 Femern A/S om at deltage i og
medfinansiere et dialogforum for borgere, kommuner og interessegrupper i
Ostholstein for at skabe gennemsigtighed og borgerdialog om projektet. Dialog-
forummet har understreget, at der er behov for, at Femern A/S som projektan-
søger i Tyskland afholder informationsmøder i de områder, der berøres af pro-
jektet.
Som en del af projektforberedelsen har Femern Bælt-forbindelsen siden 2013
gennemgået en omfattende hørings- og godkendelsesproces i Tyskland. I takt
med høringsprocessens udvikling har Femern A/S gradvist styrket informati-
onsindsatsen i Tyskland. Det er blandt andet sket for at imødekomme den store
interesse for projektet i Tyskland, hvor der blev afgivet hhv. 3.100 og 12.600
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til opslag på Facebook fra gruppen Beltretter om Femern A/S’ kommunikationsmetoder, til transportministeren
2067351_0002.png
høringssvar i forbindelse med de to store, offentlige høringer af den tyske pro-
jektansøgning.
I forbindelse med høringsprocessen har kommunen Stadt Fehmarn, hvor Fe-
mern Bælt-tunnelen går i land på tysk side, eksplicit opfordret Femern A/S til
at kommunikere aktivt til de befolkningsgrupper, der berøres af projektet.
Kommuner og regioner i regionen Kreis Ostholstein har i høringsprocessen
udtrykt ønske om, at Femern A/S i projekterings- og anlægsfasen stiller en tra-
fikkoordinator og en turismekoordinator til rådighed med henblik på, at borge-
re og turister kan henvende sig med spørgsmål.
Tyske politikere på lokalt niveau og på delstatsniveau samt Forbundstrans-
portministeriet har ved officielle lejligheder understreget, at informationsind-
satsen vedr. Femern Bælt-forbindelsen er væsentlig.
Dialog og kommunikation er en af fire hjørnestene i Femern A/S’ CSR-politik,
der evalueres årligt i selskabets årsrapport. Af årsrapporten for 2018 fremgår
blandt andet:
”I 2018 har der ligesom i de forrige år været særligt fokus
på borgernær dia-
log i Ostholstein og på øen Fehmarn. Femern A/S har i henhold til selskabets
kommunikationsindsats yderligere intensiveret informationsarbejdet og har
haft tæt dialog med borgere og interessegrupper. Dette gælder eksempelvis
naboskabsmøder og temaaftener om projektrelaterede emner samt tilstede-
værelse ved lokale og regionale borgerarrangementer.
[…]
Den borgernære kommunikation sker gennem artikler i lokale medier samt
via Infocentrene i Rødbyhavn og Burg på Fehmarn. Infocentret i Burg har sat
besøgsrekord i 2018 med en stigning i besøgstal på mere end 30 procent i for-
hold til året før. Infocentret i Rødbyhavn har også i 2018 været velbesøgt.
Besøgstallene ses som et resultat af, at der har været afholdt mange arran-
gementer i infocentrene, annonceringsindsats, nye udstillinger og udvidede
åbningstider.”
Femern A/S deltager jævnligt i lokale og regionale arrangementer i Nordtysk-
land med henblik på at svare på spørgsmål om projektet samt informere be-
folkningen om anlægsbyggeriet, igangværende aktiviteter mv. Det drejer sig om
deltagelse i lokale arrangementer, kulturelle begivenheder, erhvervskonferen-
cer mv. Femern A/S’ deltagelse i arrangementer foregår i fuld offentlighed med
klar skiltning af selskabets navn.
Femern A/S rapporterer løbende om arbejdet med kommunikationsindsatsen
til selskabets bestyrelse, ejer samt i årsrapporten i forbindelse med aflæggelse
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til opslag på Facebook fra gruppen Beltretter om Femern A/S’ kommunikationsmetoder, til transportministeren
2067351_0003.png
af årsregnskabet. Femern A/S’ årsrapporter er tilgængelige på selskabets
hjemmeside.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht