Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2079899_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-09-2019
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1700284
Dok. nr.: 982357
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 83 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 83:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor loven ikke kan tolkes, så Forskningsenhederne for Al-
men Praksis er omfattet af samme retningslinjer som f.eks. VIVE, universiteter og øv-
rige forskningsinstitutioner med hensyn til adgang til Lægemiddelstatistikregisteret
og Lægemiddeladministrationsregisteret, og kan ministeren konkret redegøre for,
hvorfor Forskningsenhederne for Almen Praksis ifølge ministeriet og Sundhedsdata-
styrelsens opfattelse ikke er omfattet?”
Svar:
Efter apotekerlovens § 11, stk. 5, kan Sundhedsdatastyrelsen videregive personhen-
førbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret (LSR), herunder både lægehen-
førbare og patienthenførbare oplysninger, til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nød-
vendig for udførelsen af undersøgelserne.
Oplysningerne kan efter apotekerlovens § 11, stk. 5, videregives til følgende aktører:
personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen,
personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet,
forskere, der er ansat på et universitet,
forskere, der er ansat i en patientforening,
forskere, der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd
Danmarks Statistik
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
I lovbemærkningerne er der lagt afgørende vægt på, at den afgrænsede kreds af ak-
tører vurderes at have stor erfaring med at bedrive forskning af samfundsmæssig be-
tydning, at de har erfaring i at værne om data i forvejen, og at de qua deres virke har
indsigt i de patientnære etiske udfordringer, der kan være med behandling af denne
type oplysninger.
Forskningsenhederne for Almen Praksis er selvejende institutioner under Forsknings-
fonden for Almen Praksis. Forskningsenhederne kan derfor ikke anses for omfattet af
apotekerlovens § 11, stk. 5.
I forhold til Lægemiddeladministrationsregisteret (LAR) bemærkes det, at dette regi-
ster er et administrativt register. LAR indeholder samme oplysninger som LSR. Videre-
givelse af oplysninger fra LAR kan ske til administrative formål og i overensstemmelse
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om, hvorfor loven ikke kan tolkes så Forskningsenhederne for Almen Praksis er omfattet af samme retningslinjer som f.eks. VIVE, universiteter og øvrige forskningsinstitutioner med hensyn til adgang til Lægemiddelstatistikregisteret og Lægemiddeladministrationsregisteret, til sundheds- og ældreministeren
med reglerne i databeskyttelsesforordningen således, at der alene må videregives re-
levante oplysninger, når det er nødvendigt med henblik på sikring af fødevare- og pa-
tientsikkerhedsmæssige formål, fx til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn.
./.
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af SUU alm. del
spm. 82, er jeg op-
mærksom på, at flere aktører, herunder Forskningsenhederne for Almen Praksis, op-
lever udfordringer med det forhold, at Sundhedsdatastyrelsen alene kan videregive
personhenførbare oplysninger fra LSR til den ovenfor angivne kreds. Jeg vil derfor
drøfte behovet for en evt. lovændring med sundhedsordførerne.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Patrick Kofod Holm
Side 2