Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2079876_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-09-2019
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1700284
Dok. nr.: 982093
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 82 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 82:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Forskningsenhederne for Almen Prak-
sis i forbindelse med foretræde for udvalget den 27. august 2019, jf. SUU alm. del
bilag 40?”
Svar:
Forskningsenhederne for Almen Praksis anmoder i den nævnte henvendelse om, at
blive omfattet af apotekerlovens § 11, stk. 5, og dermed få mulighed for at få videre-
givet personhenførbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret (LSR) til brug for
forskning.
Efter apotekerlovens § 11, stk. 5, kan Sundhedsdatastyrelsen videregive personhen-
førbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret (LSR), herunder både lægehen-
førbare og patienthenførbare oplysninger, til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nød-
vendig for udførelsen af undersøgelserne.
Oplysningerne kan efter apotekerlovens § 11, stk. 5, videregives til følgende aktører:
personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen,
personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet,
forskere, der er ansat på et universitet,
forskere, der er ansat i en patientforening,
forskere, der er ansat ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd
Danmarks Statistik
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
I lovbemærkningerne er der lagt afgørende vægt på, at den pågældende kreds vurde-
res at have stor erfaring med at bedrive forskning af samfundsmæssig betydning, at
de har erfaring i at værne om data i forvejen, og at de qua deres virke har indsigt i de
patientnære etiske udfordringer, der kan være med behandling af denne type oplys-
ninger.
Jeg er opmærksom på, at flere aktører, herunder Forskningsenhederne for Almen
Praksis, oplever udfordringer med afgrænsningen af kredsen, hvortil Sundhedsdata-
styrelsen kan videregive personhenførbare oplysninger fra LSR.
Forskningsenhederne for Almen Praksis er selvejende institutioner under Forsknings-
fonden for Almen Praksis. Forskningsenhederne kan derfor ikke anses for omfattet af
apotekerlovens § 11, stk. 5.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Forskningsenhederne for Almen Praksis, til sundheds- og ældreministeren
I forbindelse med ændringerne af apotekerlovens § 11, stk. 3, 5 og 6, med dertilhø-
rende bekendtgørelser om videregivelse af patientoplysninger fra Lægemiddelstati-
stikregisteret og Lægemiddeladministrationsregisteret, som trådte i kraft den 1. no-
vember 2016, blev det besluttet, at der senest to år efter lovens seneste ikrafttrædel-
sestidspunkt (1. januar 2017) skulle foretages en evaluering af ændringerne med sær-
lig fokus på de personhenførbare patientoplysninger.
Jeg har i dag oversendt Sundheds- og Ældreministeriets evaluering til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg.
Det fremgår bl.a. af evalueringen, at Sundheds- og Ældreministeriet siden lovændrin-
gen i 2016 er blevet kontaktet af en række institutioner, der er afskåret fra at mod-
tage data fra LSR til deres forskningsprojekter på grund af personkredsafgrænsningen
i apotekerlovens § 11, stk. 5, og som derfor oplever, at det begrænser deres mulighe-
der for at udføre vigtig forskning. Evalueringen angiver på den baggrund, at det bør
genovervejes, om det alene skal være en afgrænset personkreds, der kan forske i per-
sonhenførbare oplysninger fra LSR.
En udvidelse af kredsen vil forudsætte lovændring. En lovændring, der etablerer mu-
lighed for, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger fra LSR til forskning
og statistik på samme vilkår som fra øvrige registre, som Sundhedsdatastyrelsen er
dataansvarlig for, vil muliggøre mere forskning, hvilket vil give mulighed for øget vi-
den om behandling, herunder risici og bivirkninger.
På baggrund af såvel henvendelsen fra Forskningsenhederne for Almen Praksis som
Sundheds- og Ældreministeriets evaluering af de gældende regler, der
som nævnt
er oversendt i dag, vil jeg drøfte behovet for en evt. lovændring med sundhedsordfø-
rerne.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Patrick Kofod Holm
Side 2