Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2081662_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-09-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPMAS
Sagsnr.: 1907344
Dok. nr.: 976347
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 81 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 81:
”Anerkender
ministeren, og er ministeren enig i behovet for en øget bevilling til Det
Nationale Sorgcenter, jf. bl.a. implementering af diagnosemanual ICD-11 gældende
fra 2022?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen i forhold til brugen af diagnosesystemet ICD-
11. Styrelserne oplyser følgende:
”Overordnet set er diagnoser sundhedsfaglige arbejdsredskaber,
der bruges til beteg-
nelse af sygdomsbilleder, og som afgrænser sygdomme i forhold til hinanden. Diagno-
sen er primært et redskab til sundhedsfaglig kommunikation, dokumentation, stati-
stik og forskning, og bør derfor ikke i sig selv være afgørende for, hvilken type be-
handling, man som patient modtager.
WHO lancerede i juni 2018 den 11. reviderede version af sygdomsklassifikationen
ICD, (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems).
Den blev vedtaget af medlemslandene i maj 2019. WHO har udmeldt, at ICD-11 skal
træde i kraft fra 1. januar 2022. Det er 25 år siden, at ICD-10 blev udgivet, og der har
længe været behov for en tidssvarende klassifikation med indhold svarende til de vi-
denskabelige fremskridt og nyere medicinsk praksis.
Der er ikke truffet beslutning om implementering af ICD-11 i Danmark. Sundhedsda-
tastyrelsen gik i foråret i gang med en for-analyse og udredning af, hvad det vil kunne
betyde i en dansk kontekst at overgå fra ICD-10 til ICD-11. Foranalysen der skal danne
grundlag for beslutning om overgang til ICD-11, herunder oversættelse, tidsperspek-
tiv og implementeringsproces er netop i sin afsluttende fase og skal forelægges den
nationale bestyrelse for data på sundheds- og ældreområdet den 3. oktober.
Det er Sundhedsdatastyrelsens forventning at indførelsen af den nye version af syg-
domsklassifikationen, inkl. nye diagnoser, vil gøre patientregistreringen mere tidssva-
rende, og dermed ikke blot understøtte behandlingen, men også øge patientsikkerhe-
den når sundhedspersonalet skal kommunikere sikkert og entydigt med hinanden.
Indførelsen af en ny version af ICD ændrer imidlertid ikke ved det grundlæggende for-
hold at patienter, der henvender sig til sundhedsvæsenet med et helbredsproblem,
hvor der er behov for behandling, skal tilbydes relevant behandling, uanset om man i
sygdomsklassifikationen kan finde en diagnosekode med tilhørende kodetekst, der
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om ministeren er enig i behovet for en øget bevilling til Det Nationale Sorgcenter, jf. bl.a. implementering af diagnosemanual ICD-11 gældende fra 2022, til sundheds- og ældreministeren
eksplicit udtrykker tilstanden, al den stund klassifikationen i mange tilfælde ikke vil
være tilstrækkelig granuleret til at opfange alle underliggende kategorier.
Der forventes ikke at komme flere patienter med behandlingsbehov fordi en ny ver-
sion af sygdomsklassifikationen indføres, men over tid ændres opfattelsen af, hvad
der kan kategoriseres som en behandlingsfordrende
tilstand.”
./.
Indførelsen af et nyt diagnosesystem i Danmark ændrer således ikke på, at det dan-
ske sundhedsvæsen er bygget op omkring, at alle har ret til behandling i henhold til
konkrete sundhedsfaglige vurderinger og ikke i henhold til eventuelle diagnosekoder.
Jeg henviser i øvrigt til besvarelsen af SUU alm. del spm. 79.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maja Sørensen
Side 2