Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2078479_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-09-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCALP
Sagsnr.: 1907089
Dok. nr.: 979672
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 61 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 61:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen, jf. SUU alm. del bilag 41?”
Svar:
I SUU alm. del bilag 41 beskrives et sygdomsforløb, der efter borgerens eget udsagn
bærer præg af, at der ikke er sket den fornødne rettidige udredning og behandling.
Som sundheds- og ældreminister har jeg ikke mulighed for at gå ind i den konkrete
sag, men det gør mig naturligvis ondt at læse om de udfordringer, som borgeren er
stødt på i sit møde med sundhedsvæsenet. Derfor vil jeg i det følgende oplyse om
reglerne for udrednings- og behandlingsret samt om muligheden for at klage over
den sundhedsfaglige behandling.
Jeg kan generelt oplyse, at regionen efter sundhedslovens regler skal yde udredning
ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehusvæsen eller private sygehuse eller
klinkker, som regionen har indgået aftale med inden for 1 måned, såfremt det er fag-
ligt muligt.
Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, skal regionen in-
den for samme måned udarbejde en plan for det videre udredningsforløb.
Såfremt regionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan udrede inden for 1 måned,
kan borgeren vælge at blive udredt helt eller delvist på et af de sygehuse eller klinik-
ker, som regionsrådene har indgået aftale med om udvidet frit sygehusvalg. Hvis regi-
onen af faglige årsager ikke kan udrede inden for 1 måned, kan borgeren vælge af få
dele af udredningsforløbet, hvor ventetiden forlænges af kapacitetsmæssige årsager,
udført på et aftalesygehus.
Der kan være faglige årsager, som gyldigt kan begrunde, at udredningen ikke kan
finde sted inden for 1 måned. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der er behov for ob-
servationsperiode, eller hvor de planlagte undersøgelser af grunde, der ikke kunne
forudses, viser sig ikke at afdække tilstanden i tilstrækkelig grad, og der derfor må
iværksættes yderligere udredning.
Tidsperspektivet for udredning i de tilfælde, hvor det ikke er fagligt muligt at udrede
inden for 1 måned, beror på en konkret sundhedsfaglig vurdering af den enkelte pati-
ent. Men regionerne er forpligtede til at udarbejde en plan, der tilrettelægger et ud-
redningsforløb med et tidsperspektiv, så hurtigt som det er fagligt muligt.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om kommentar til henvendelse omdelt på bilag 41, til sundheds- og ældreministeren
Såfremt borgeren mener, at han eller hun ikke har modtaget den udredning eller be-
handling, der er behov for, har borgeren mulighed for at klage til Styrelsen for Pati-
entklager over sit forløb. Der vil også være mulighed for at klage over den sundheds-
faglige behandling i øvrigt. Sundhedsfaglig behandling omfatter blandt andet under-
søgelse, diagnose og sygdomsbehandling, genoptræning, pleje, forebyggelse og sund-
hedsfremme i forhold til den enkelte patient og information om og samtykke til be-
handling.
Styrelsen for Patientklager vurderer, om den sundhedsperson eller det forløb, der er
klaget over, har levet op til almindelig god standard i behandlingen. Hvis Styrelsen for
Patientklager vurderer, at det faglige arbejde har været under normen for almindelig
anerkendt faglig standard, kan klagen eventuelt udløse en kritik.
Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at borgeren kan få vejledning om sine rettigheder
og valgmuligheder hos regionens patientvejledere. Patientvejlederne kan også hjælpe
borgeren med at klage over sit forløb, hvis borgeren ønsker det.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Lerager Andersen
Side 2