Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2071582_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-09-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPHTE
Sagsnr.: 1905959
Dok. nr.: 955993
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. juli 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren
bedes kommentere den alarmerende stigning i sager ved Patienterstat-
ningen beskrevet i Berlingske Tidende 9/7-19:
”Advarselslamper
lyser i presset sund-
hedsvæsen: Langt flere patienter kræver erstatning for fejlbehandling”, og redegøre
for, om ministeren ser en sammenhæng mellem et øget arbejdspres i sundhedsvæse-
net og et stigende antal patientklager.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet svarbidrag fra Patienterstatningen.
Patienterstatningen oplyser, at den den 9. juli offentliggjorde sine årstal for 2018, og i
den forbindelse sammenlignede 1. halvår 2018 med 1. halvår 2019. Tallene viser
ifølge det oplyste, at Patienterstatningen i 1. halvår 2019 fik 13 % flere anmeldelser
om erstatning end i 1. halvår 2018. Det oplyses samtidig, at antallet af anmeldelser i
perioden 2014 til 2018 faldt med knap 7 %.
Efter Patienterstatningens vurdering er der generelt ikke sammenhæng mellem kvali-
teten i sundhedsvæsenet og antallet af erstatningssager.
Det forhold, at anmeldelsestallet svinger, skyldes efter Patienterstatningen opfattelse
andre faktorer, bl.a. vurderer Patienterstatningen, at omtale af patienterstatnings-
ordningen og Patienterstatningen i medierne generelt har ført til flere anmeldelser.
Herudover bemærker Patienterstatningen, at den har intensiveret sin foredragsvirk-
somhed, hvor den oplyser om patienterstatningsordningen.
Jeg henholder mig til det, som Patienterstatningen har anført.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Helene Tejsner