Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2075316_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-09-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 1906893
Dok. nr.: 969107
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15-08-2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 32 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 32:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor udbredt det er, at plejepersonale på plejehjem og i
hjemmeplejen bliver bedt om at intimbarbere borgere af religiøse årsager, og herun-
der oplyse, om:
ministeren finder det rimeligt, at plejepersonale skal påtage sig en sådan op-
gave, når det alene sker af religiøse årsager og ikke er begrundet i hygiejni-
ske eller sundhedsmæssige årsager?
der findes en vejledning til plejepersonale om religiøs intimbarbering, der
nærmere beskriver hvordan religiøs intimbarbering skal udføres, hvor ofte
det kan forventes udført samt hvem der skal udføre intimbarberingen f.eks.
en person af samme køn?
såfremt der ikke findes en ministeriel vejledning om religiøs intimbarbering,
vil ministeren da foranstalte en sådan udarbejdet, der sikrer ensartede reg-
ler på området, hvis ministeren i øvrigt mener, at religiøs intimbarbering er
en offentlig opgave?
plejepersonale kan afvise at foretage religiøs intimbarbering på en borger,
der insisterende ønsker det udført, og det kan nås indenfor den afsatte ple-
jetid til borgeren, da retstilstanden i dag er uklar, og om det er op til den en-
kelte plejer at afgøre det, eller om det er en ledelsesbeslutning?”
Svar:
Det er vigtigt for mig som sundheds- og ældreminister, at kommunerne yder en vær-
dig ældrepleje, som er baseret på en konkret og individuel vurdering af den enkelte
borgers behov. For mig indebærer en værdig ældrepleje bl.a., at der i plejen og om-
sorgen tages udgangspunkt i den enkelte borgers værdier, vaner og livshistorier. Vi
er alle forskellige og har forskellige behov og vaner. Det gælder også, når man bliver
ældre og har behov for hjælp til at kunne klare sig selv.
Mit ministerium er ikke bekendt med, at intimbarbering, som en ydelse efter kommu-
nernes serviceniveau, skulle være særligt udbredt. Ministeriet har ligeledes heller
ikke kendskab til, at hjælp til intimbarbering er et område, hvor der er store udfor-
dringer eller efterspørgsel efter nationale retningslinjer eller vejledning, hvorfor der
ikke på nuværende tidspunkt er planer om at udarbejde sådanne.
Kommunernes forpligtigelser, i forhold til at tilbyde hjælp og støtte til borgere, som
ikke kan klare sig selv, er fastlagt i serviceloven. Serviceloven er en rammelovgivning,
og indeholder derfor ikke detaljerede bestemmelser for indhold og omfang af hjæl-
pen. Udgangspunktet for kommunernes tildeling af personlig pleje og praktisk hjælp
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvor udbredt det er, at plejepersonale på plejehjem og i hjemmeplejen bliver bedt om at intimbarbere borgere af religiøse årsager, til sundheds- og ældreministeren
er en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov sammenholdt
med formålet for hjælpen. I servicelovens formålsbestemmelse fremgår det, at for-
målet med hjælp efter loven er at fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og
for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. For-
målet med hjælpen er altså ikke alene, at kompensere for den nedsatte funktions-
evne.
Det er den enkelte kommune, der er tæt på borgerne og har kendskab til lokale for-
hold, ligesom det er den enkelte kommune, der har ansvaret for og kompetencen til
at vurdere de konkrete og individuelle behov hos en borger, der ikke længere kan
klare sig selv. Dette gælder fx i forhold til hjælp til opgaver som hårvask, hjælp til at
lægge makeup, klipning af negle, intimbarbering med mere. Det er således op til den
enkelte kommune
med udgangspunkt i det politisk fastsatte serviceniveau og på
baggrund af en konkret og individuel vurdering
indenfor lovens rammer at fast-
lægge, hvilke ydelser kommunen tilbyder ældre borgere, der har behov for hjælp.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at forudsætningen for at kunne få hjælp fra kommunen
er, at man er visiteret til den konkrete ydelse, hvilket indebærer, at plejepersonalet
ikke er forpligtet til at yde hjælp til en konkret opgave, som borgeren ikke er visiteret
til.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Christina Debes Helm
Side 2