Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2091344_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-10-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 1908028
Dok. nr.: 992313
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 235 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 235:
”Det
fremgår af autorisationslovens § 11, stk. 2, at Styrelsen for Patientsikkerhed, in-
den sag anlægges om varig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, skal
indhente en skriftlig erklæring fra Retslægerådet, og at Styrelsen inden sagen anlæg-
ges, skal opfordre sundhedspersonen til at udtale sig skriftligt eller afgive en mundtlig
redegørelse i et møde, hvor også Retslægerådet deltager. På det grundlag bedes mi-
nisteren svare på følgende:
- Er ministeren enig i Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, at Østre Landsrets
dom af den 9. november 2018 medfører en ændring af retspraksis for så vidt angår,
at Retslægerådets vurdering skal være afsluttet, inden retssagen anlægges, jf.” styrel-
sens pressemeddelelse af den 3. september 2019?
- Mener ministeren, at en sundhedsperson skal have mulighed for at udtale sig skrift-
ligt eller afgive en mundtlig redegørelse i et møde med Retslægerådet, inden Styrel-
sen for Patientsikkerhed kan anlægge en sag, og mener ministeren at erklæringen fra
Retslægerådet skal inddrages i Styrelsen for Patientsikkerheds beslutning om eventu-
elt at anlægge sag?
- Mener ministeren, at erklæringen fra Retslægerådet skal inddrages i Styrelsen for
Patientsikkerheds beslutning om eventuelt at anlægge sag om fratagelse af autorisa-
tio eller varig virkso hedsi dskræ k i g?”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed har i forbindelse med belysningen af sagens omfang og
konsekvenser oplyst mig om, at styrelsen hidtil havde forstået bestemmelsen i autori-
sationsloven § 11, stk. 2, således, at udtagelse af stævning kunne standse 2 års-fristen
uanset, om der var indhentet udtalelse fra Retslægerådet eller at sundhedspersonen
var blevet opfordret til at udtale sig skriftlig eller afgive en mundtlig udtalelse i et møde
med Retslægerådet.
Ifølge det, som styrelsen har oplyst, blev denne opfattelse blandt andet understøttet i
en sag ved Retten i Herning i august 2018, hvor retten accepterede, at stævning blev
indgivet, inden en udtalelse fra Retslægerådet forelå. Retten i Herning lagde dog til
grund, at selve domsforhandlingen skulle afvente, at udtalelsen forelå.
Med Østre Landsrets dom af 9. november 2018 er det blevet slået fast, at udtagelse af
stævning i sig selv ikke kan standse 2 års-fristen, men at høringsproceduren samt ud-
tagelse af stævning samlet skal være sket inden udløbet af 2 års-fristen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om ministeren er enig i Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, at Østre Landsrets dom af 9. november 2018 medfører en ændring af retspraksis for så vidt angår, at Retslægerådets vurdering skal være afsluttet, inden retssagen anlægges, til sundheds- og ældreministeren
Det fremgår af autorisationslovens § 11, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal indhente
en udtalelse fra Retslægerådet og opfordre sundhedspersonen til at udtale sig skriftligt
eller afgive en mundtlig redegørelse. Det er efter min mening fornuftigt, både af hen-
syn til patientsikkerheden og sundhedspersonernes retssikkerhed, at Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed kan træffe sin beslutning om sagsanlæg på et så fuldt oplyst grundlag
som muligt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke / Katrine Bisballe
Side 2