Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2073499_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-09-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 1906582
Dok. nr.: 967654
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 23:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange danskere der årligt går forgæves efter medicin
på apoteket?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen. Styrelsen
anfører i sit bidrag følgende:
”Der
er ikke krav om, at apotekerne skal registrere eller informere sundhedsmyndig-
hederne om situationer, hvor en borgere går forgæves efter medicin på apoteket.
Lægemiddelstyrelsen har derfor ikke information om dette.
Apotekerne har en pligt til at opstille mål for servicegraden på sit apotek
1
. Servicegra-
den er et mål for, hvor ofte apoteket umiddelbart skal kunne efterkomme en borgers
ønske om et lægemiddel. Lægemiddelstyrelsen kontrollerer ved inspektion alene om
apoteket har opstillet mål for servicegraden, idet reglerne ikke foreskriver, at apote-
kerne skal leve op til den opstillede målsætning.
Lægemiddelstyrelsen har forespurgt Apotekerforeningen om foreningen har kend-
skab til, om apotekerne lever op til deres målsætninger for servicegrad. Apotekerfor-
eningen har oplyst følgende:
”Apotekerforeningen
kan oplyse, at apotekerne i 2017 havde 47 millioner kunde-
besøg, hvoraf 30 millioner vedrører udlevering af receptpligtig medicin. Det er
meget få af disse besøg, hvor kunden kan siges at være gået forgæves.
Den såkaldte servicegrad, som apotekerne skal opgøre regelmæssigt, jf. § 27,
stk. 2, nr. 3, i Bekendtgørelse om apoteker og sygehusapotekers driftsforhold,
kan give et billede af, hvor ofte danskerne oplever at gå forgæves på apoteket.
Servicegraden er udtryk for i hvor høj grad, borgerne kan forvente, at de apo-
teksforbeholdte lægemidler, som de efterspørger, umiddelbart er tilgængelige,
når de henvender sig på apoteket.
Apotekerforeningen har adgang til at sammenholde informationerne om service-
graden for 384 ud af landets 485 apoteker og filialer. Apotekerne må nemlig selv
bestemme, hvilken side på internettet, de vil benytte til at offentliggøre deres
1
Jf. § 27, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1653 af 18/12/2018 om apoteker og sygehusapote-
kers driftsforhold.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvor mange danskere der årligt går forgæves efter medicin på apoteket, til sundheds- og ældreministeren
servicegrad. Og 384 ud af landets 485 apoteker og filialer har valgt at offentlig-
gøre deres resultater på apotekerforeningens hjemmeside www.apoteket.dk. På
den baggrund kan Apotekerforeningen oplyse, at den gennemsnitlige oplyste
servicegrad ifølge de seneste indberetninger i 2018/2019 er 98,1 procent blandt
de 384 apoteker.
Det vil sige, at i forbindelse med 98,1 procent af kundebesøgene, der vedrører
apoteksforbeholdte lægemidler på de 384 apoteker, får borgeren det lægemid-
del, som han eller hun efterspørger. I de resterende 1,9 procent af besøgene får
borgeren ikke det efterspurgte lægemiddel.
Det kan der være forskellige årsager til. Det kan fx skyldes, at:
lægemidlet er i restordre hos distributøren
lægemidlet aktuelt er udsolgt
lægemidlet ikke normalt lagerføres (hvis det fx sjældent efterspørges)
Det skal understreges, at hvis et lægemiddel umiddelbart er udsolgt eller ikke la-
gerføres, vil apoteket ofte kunne bestille lægemidlet og have det på lager den ef-
terfølgende dag.
Et forgæves kundebesøg kan også forekomme i en situation, hvor borgeren ef-
terspørger et lægemiddel, hvor det billigste præparat i substitutionsgruppen ikke
er tilgængeligt for apoteket. Reglerne om medicintilskud indebærer, at borgeren
i denne situation kan få højere medicintilskud, hvis han eller hun afventer Læge-
middelstyrelsens genberegning af tilskudspriserne, fordi det næst billigste pro-
dukt i substitutionsgruppen nu skal lægges til grund for tilskudsberegningen.
Vælger borgeren på den baggrund at vende tilbage dagen efter for at opnå et
højere medicintilskud, vil det første besøg kunne opfattes som forgæves.
Apotekerne har ikke pligt til at registrere eller offentliggøre information om år-
sagen til, at borgeren går forgæves. Derfor er det ikke umiddelbart muligt at sige
noget om, hvilke forklaringer der i særlig grad gør sig gældende i forhold til de
forgæves kundebesøg. Tal fra grossisterne på området viser dog, at restordre
udgør et stadigt stigende problem.”
Som det fremgår af Apotekerforeningens svar, så kan årsagerne være forskellige.
I forhold til apotekernes pligt til lagerhold af lægemidler bemærkes det, at apoteker-
love s § 41, stk. 1, stiller krav o , at ”apoteker
skal have et varelager, som er pas-
sende og tilstrækkeligt i forhold til efterspørgslen det pågældende sted”. Det betyder,
at apotekerne ikke har en pligt til at have lægemidler, som der sjældent efterspørges
det pågældende sted, på lager.
Pligten til lagerhold suppleres af en fremskaffelsespligt, jf. apotekerlovens § 41, stk. 2.
Det er fremskaffelsespligten, som i særlig grad indebærer, at apotekernes pligt til for-
handling af lægemidler også sikrer kunderne de lægemidler, som de har brug for.
Fremskaffelsespligten indebærer, at apoteker
hurtigst muligt
skal efterko
e ”a -
modninger om fremskaffelse af ethvert lægemiddel, hvis forhandling er forbeholdt
apoteker e, eller so ordi eres ved recept og lovligt ka forha dles her i la det”. I
praksis fortolkes kravet således, at det er opfyldt, hvis apoteket kan udlevere et læge-
middel
inden for 24 timer
efter, at kunden har fremsat ønske om det.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvor mange danskere der årligt går forgæves efter medicin på apoteket, til sundheds- og ældreministeren
Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at apotekernes samarbejde med grossi-
sterne er tilrettelagt efter disse tidskrav, således at fremskaffelsespligten i typesitua-
tioner administreres problemfrit.”
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 3