Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-09-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 1906582
Dok. nr.: 967654
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 23:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange danskere der årligt går forgæves efter medicin
på apoteket?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen. Styrelsen
anfører i sit bidrag følgende:
”Der
er ikke krav om, at apotekerne skal registrere eller informere sundhedsmyndig-
hederne om situationer, hvor en borgere går forgæves efter medicin på apoteket.
Lægemiddelstyrelsen har derfor ikke information om dette.
Apotekerne har en pligt til at opstille mål for servicegraden på sit apotek
1
. Servicegra-
den er et mål for, hvor ofte apoteket umiddelbart skal kunne efterkomme en borgers
ønske om et lægemiddel. Lægemiddelstyrelsen kontrollerer ved inspektion alene om
apoteket har opstillet mål for servicegraden, idet reglerne ikke foreskriver, at apote-
kerne skal leve op til den opstillede målsætning.
Lægemiddelstyrelsen har forespurgt Apotekerforeningen om foreningen har kend-
skab til, om apotekerne lever op til deres målsætninger for servicegrad. Apotekerfor-
eningen har oplyst følgende:
”Apotekerforeningen
kan oplyse, at apotekerne i 2017 havde 47 millioner kunde-
besøg, hvoraf 30 millioner vedrører udlevering af receptpligtig medicin. Det er
meget få af disse besøg, hvor kunden kan siges at være gået forgæves.
Den såkaldte servicegrad, som apotekerne skal opgøre regelmæssigt, jf. § 27,
stk. 2, nr. 3, i Bekendtgørelse om apoteker og sygehusapotekers driftsforhold,
kan give et billede af, hvor ofte danskerne oplever at gå forgæves på apoteket.
Servicegraden er udtryk for i hvor høj grad, borgerne kan forvente, at de apo-
teksforbeholdte lægemidler, som de efterspørger, umiddelbart er tilgængelige,
når de henvender sig på apoteket.
Apotekerforeningen har adgang til at sammenholde informationerne om service-
graden for 384 ud af landets 485 apoteker og filialer. Apotekerne må nemlig selv
bestemme, hvilken side på internettet, de vil benytte til at offentliggøre deres
1
Jf. § 27, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1653 af 18/12/2018 om apoteker og sygehusapote-
kers driftsforhold.