Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-10-2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1907987
Dok. nr.: 990010
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 212 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 212:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Støtteforeningen for Hospice i Kolding
om Gæstehuset, et aflastningstilbud for døende, jf. SUU alm. del
–
bilag 83, og vil mi-
nisteren herunder oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at afhjælpe pro-
blemstillingen om egen betaling for liggende transport?”
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra Støtteforeningen for Hospice i Kolding, at støttefor-
eningen, i samarbejde med Kolding Kommune, har oprettet et aflastningstilbud til dø-
ende med hjemmel i servicelovens § 84, stk. 1 og 2.
Efter servicelovens § 84 har kommunalbestyrelsen pligt til at sørge for tilbud om af-
lastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne fx i form af et aflastningsophold til per-
sonen med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derudover kan kommunalbesty-
relsen tilbyde personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje, til-
bud om et midlertidigt ophold fx i en almen plejebolig eller på en plejehjemsplads.
Borgeren skal under opholdet tilbydes den hjælp, som borgeren har behov for efter
serviceloven. Borgeren kan ligeledes modtage hjemmesygepleje efter sundhedsloven
under et aflastningsophold eller midlertidigt ophold.
Kommunerne kan efter serviceloven, i visse tilfælde opkræve betaling for hjælp, her-
under i forbindelse med et midlertidigt ophold. Kommunerne skal følge de gældende
regler, der bl.a. går ud på, at kommunen ikke må opkræve mere i betaling for tilbud-
det, end produktions- og leveringsomkostningerne kan begrunde, og at betalingen
skal fastsættes på baggrund af borgerens og borgerens eventuelle ægtefælles ind-
komst, hvis borgeren er visiteret til tilbuddet efter servicelovens § 84.
I forhold til sundhedslovens bestemmelser om befordring, kan jeg oplyse, at sund-
hedslovens §§ 170-174 regulerer patienters rettigheder samt kommuner og regioners
forpligtelser i forhold til befordring og befordringsgodtgørelse til og fra behandling
hos alment praktiserende læge, speciallæge, sygehus og genoptræning efter endt be-
handling på sygehus. På baggrund af de foreliggende oplysninger, er betingelserne
for at yde tilskud efter disse bestemmelser ikke opfyldt for den type tilbud, der er be-
skrevet i henvendelsen.
I forhold til servicelovens regler om støtte til befordring, har mit ministerium indhentet
bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet, der oplyser følgende:
”Efter
servicelovens §