Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2072385_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-09-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPTR
Sagsnr.: 1906537
Dok. nr.: 956034
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 16 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 16:
”Vil
ministeren oplyse, hvornår alle regioner har it-systemer der fungerer optimalt, og
som kan arbejde sammen på alle niveauer?”
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at regionerne har et meget stort antal it-syste-
mer, og at behovene til it-systemerne naturligvis ændrer sig løbende i takt med ud-
viklingen på sundhedsområdet.
Hvis man f.eks. kigger isoleret på regionernes elektroniske patientjournaler, også kal-
det EPJ-systemer, så bør man hæfte sig ved, at de bl.a. er forskellige mht. hvor mange
funktioner de dækker. Nogle systemer dækker en lang række funktioner, mens andre
i langt højere grad suppleres af andre systemer for at opnå samme dækning.
Det betyder, at der udover EPJ-syste
er e er a ge forskellige ”ekster e” syste er,
som hænger sammen med EPJ-systemerne. Det kan også tilføjes, at regionerne har
etableret fælles systemløsninger til at varetage specifikke opgaver, f.eks. for henvis-
ninger, laboratoriesvar og et præ-hospital-system.
Det betyder også, at der løbende er tilpasninger og ændringer i regionernes it-syste-
mer, som igen medfører behov for løbende monitorering og beredskab i forhold til
mulige fejl og uhensigtsmæssigheder.
Dermed er der af indlysende årsager ikke ét
tidspu kt, hvor a ka sige, at ”alle
re-
gioner har it-systemer, der fungerer optimalt, og som kan arbejde sammen på alle ni-
veauer”,
idet der so led i de udvikli g, der er i de digitale i
frastruktur, de opga-
ver, der skal løses samt de teknologiske muligheder, der konstant udvikles altid vil op-
stå udfordringer, der skal løses.
It-systemerne i sundhedsvæsenet er således ikke en statisk størrelse, eller en fuldfær-
dig hyldevare, der kan installeres og efterfølgende forventes at køre uden yderligere
udvikling eller tilpasning.
Ovenstående betyder naturligvis ikke, at der ikke arbejdes på, at systemerne netop
”fu gerer opti alt” og ”ka arbejde sa
e på alle iveauer”. Tværti od er der
et
konstant fokus på netop dette.
F.eks. er der i aftalen om regionernes økonomi for 2019 fokus på at sikre et samlet
patientoverblik, og der er enighed mellem aftalens parter om, at fremme, at rammer
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministeren vil oplyse, hvornår alle regioner har it-systemer der fungerer optimalt, og som kan arbejde sammen på alle niveauer, til sundheds- og ældreministeren
og regler skaber det rette grundlag for at anvende data til planlægning af og opfølg-
ning på sammenhængende patientforløb.
Formålet med dette er bl.a. at sætte fokus på sikker deling af data om aktuelle pati-
enter på tværs af sektorer, brug af viden om effekt samt videreudvikling af aktiv pati-
entstøtte og lignende forebyggende indsatser. Konkret er det målet, at der skal udvik-
les nye redskaber, som patienter og pårørende kan bruge til at skabe sig et overblik
over deres situation, og som sundhedspersonale kan bruge til at koordinere behand-
ling på tværs af sygehuse, almen praksis og kommuner.
Det fælles overblik skal støtte bl.a. sygeplejersker i at give en behandling, som tager
udgangspunkt i patientens samlede livssituation, og som opleves tryg og empatisk.
Det ligger i forlængelse af L127 om bedre digitalt samarbejde, som et enigt Folketing
vedtog i foråret 2019.
Afslutningsvist er det relevant at understrege, at det er regionerne, der har ansvar for
drift af sygehusene og dermed også for valg og drift af de it-systemer, der benyttes
på sygehusene, f.eks. EPJ-systemerne.
Staten har på den anden side ansvaret for de overordnede rammer for udviklingen af
sundheds-it, bl.a. nationale it-standarder, fællesoffentlig it-infrastruktur og koordine-
ring af større fællesoffentlige initiativer som det Fælles Medicinkort.
Her kan staten f.eks. stille krav til funktionalitet og sammenhæng. Denne opgave- og
ansvarsfordeling for sundheds-it følger af den regionale økonomiaftale for 2011, som
også angiver, at regionerne med etableringen af Regionernes Sundhed-IT (RSI) skal
konsolidere it-løsninger, hvor det giver mening. Her nævnes det eksplicit, at regio-
nerne har ansvaret for de elektroniske patientjournaler.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Thomas Richter
Side 2