Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2070531_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-08-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1906030
Dok. nr.: 952289
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. juli 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 11 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på SUU alm. del spørgsmål 783 (folketingsåret
2018-19 1. samling) redegøre for, om ministeren er indstillet på at indkalde aftalepar-
tierne til en drøftelser af, hvordan det fremadrettet kan sikres, at borgere, der både
har behov for respirationshjælpere og hjælp efter servicelovens § 95, kan tage hjæl-
pere med til midlertidigt ophold i udlandet f.eks. i forbindelse med ferieophold?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2018-19, 1. samling, jf. SUU
alm. del - spm. 808.”
Svar:
Som det fremgår af tidligere besvarelse af SUU alm. del spm. 783, er det Sundheds-
og Ældreministeriets vurdering, at der ikke er noget til hinder for, at en borger kan
tage hjælpere til respirationsbehandling med på et ophold uden for hjemmet
for
eksempel til udlandet i forbindelse med ferieophold. Dette gælder også ved en fælles
hjælperordning.
Til brug for besvarelsen har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet en udtalelse fra
Social- og Indenrigsministeriet, som oplyser følgende:
”Det
følger af servicelovens § 2, stk. 1, at enhver, der opholder sig lovligt her i landet,
har ret til hjælp efter loven. Denne hovedregel fraviges dog i henhold til § 2, stk. 2,
hvorefter social- og indenrigsministeren fastsætter regler om betingelserne for i sær-
lige tilfælde at få hjælp efter loven under midlertidige ophold i udlandet.
Denne bestemmelse er udmøntet ved udlandsbekendtgørelsen, som regulerer den
enkelte borgers ret til hjælp efter serviceloven under ophold i udlandet. Bekendtgø-
relsen giver i visse tilfælde borgeren ret til bevarelse af allerede bevilget hjælp under
midlertidige udlandsophold. Herudover giver den hjemmel for kommunen til at yde
hjælp til dækning af ekstra omkostninger forbundet med kortvarige udlandsferier. I
forhold til bevarelse af hjælp under midlertidige udlandsophold fremgår det udtøm-
mende af bekendtgørelsen, hvilke typer af hjælp efter serviceloven borgeren har ret
til at bevare.
§ 95 indgår ikke i rækken af ydelser, som borgeren efter udlandsbekendtgørelsen har
ret til at medtage under midlertidige ophold i udlandet.
Baggrunden for, at hjælp efter § 95 ikke kan tages med til midlertidige ophold i udlan-
det efter udlandsbekendtgørelsens regler er, at denne type hjælp som udgangspunkt
ydes i hjemmet, da den træder i stedet for hjemmehjælp, som leveres i hjemmet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren er indstillet på at indkalde aftalepartierne til en drøftelser af, hvordan det fremadrettet kan sikres, at borgere, der både har behov for respirationshjælpere og hjælp efter servicelovens § 95, kan tage hjælpere med til midlertidigt ophold i udlandet f.eks. i forbindelse med ferieophold, til sundheds- og ældreministeren
Tilføjelse af § 95 i opremsningen af ydelser i udlandsbekendtgørelsen, som kan med-
tages til midlertidige ophold i udlandet, vil være forbundet med varige offentlige ud-
gifter.
Der er aktuelt ikke planer om at tilføje § 95 til udlandsbekendtgørelsens opremsning
af ydelser, som kan medtages til midlertidige ophold i udlandet.”
På den baggrund finder jeg ikke grundlag for at indkalde aftalepartierne til nærmere
drøftelser.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2