Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2088272_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 3894
Doknr.
727900
Dato
22-08-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. juli 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 15:
”Vil ministeren kommentere blogindlægget ”Dette bliver mit sidste blogindlæg” bragt
på www.jyllands-posten.dk den 20. juli 2019, og vil ministeren redegøre for, hvilke
initiativer ministeren vil tage for at sikre, at plejeforældre kan ytre sig i den offentlige
debat, uden risiko for at miste plejetilladelsen af deres plejebarn?”
Svar:
Det blogindlæg, der henvises til i spørgsmålet, vedrører en konkret sag med en
plejefamilie og er en sag, der aktuelt verserer ved socialtilsynet.
Jeg kan som minister ikke kommentere på den konkrete, verserende sag eller pålægge
andre myndigheder at træffe en specifik afgørelse i sagen.
Det er helt centralt for mig at sikre, at børn og unge, der anbringes uden for hjemmet,
får den rette omsorg og hjælp samt den støtte, som de har behov for. Det er vigtigt med
høj kvalitet, for anbragte børn og unge er ofte særligt sårbare med et stort behov for
tryghed og stabilitet. Det kræver en kvalificeret indsats fra anbringelsesstedet, f.eks. en
plejefamilie, fra den anbringende kommune og fra socialtilsynet.
Plejefamilierne løfter en stor og vigtig opgave, og da der er tale om en opgave, som
varetages for det offentlige, er den også underlagt regler og krav, som alle plejefamilier
skal leve op til.
Om reglerne kan jeg generelt oplyse, at socialtilsynet bl.a. har til opgave i deres
driftsorienterede tilsyn at vurdere plejefamiliens generelle kvalitet og egnethed som
plejefamilie inden for en række temaer. Kvaliteten i en plejefamilie skal generelt være
kendetegnet ved, i hvor høj grad plejefamilien formår at håndtere den svære opgave,
som de har påtaget sig, og i hvor høj grad plejefamilien sikrer, at barnet er i nogle
trygge og stabile rammer.
Hvis socialtilsynet vurderer, at en plejefamilie ikke længere har den fornødne kvalitet,
kan socialtilsynet give plejefamilien et påbud om at rette op på forholdene. Hvis det
ikke sker, kan socialtilsynet i sidste bringe plejefamiliens godkendelse til ophør, og det
vil så være op til den anbringende kommune at finde et nyt sted til plejebarnet eller
den unge. Inden socialtilsynet træffer afgørelse om fx påbud eller ophør af
godkendelse, skal tilsynet indgå i dialog med plejefamilien, for at give den mulighed
for at rette op på de forhold, der ligger til grund for socialtilsynets overvejelser.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om andre kategorier af trusler, som personer kan modtage i kraft af deres erhverv eller lignende (f.eks. fordi de arbejder i politiet, er fængselsbetjent, parkeringsvagt, togkontrollør, eller fordi de er udsat for en stalker), indgår i det driftsorienterede tilsyn med plejefamilier, til social- og indenrigsministeren
2088272_0002.png
Det er vigtigt for mig at slå fast, at plejefamilier har den samme ret til at indgå i den
offentlige debat som alle andre borgere. Der er således ikke i lovgivningen fastsat
særlige regler om plejefamiliers ret til at ytre sig eller ret til at deltage i den offentlige
debat. Dette sker som for alle andre med respekt for øvrig lovgivning og under ansvar
for domstolene.
Som nævnt er der med rollen som plejefamilie tale om en opgave, der udføres for det
offentlige, og en opgave, der indebærer, at man skal opfylde en række særlige krav og
indgå i en struktur, hvor der bl.a. af hensyn til barnets sikkerhed, trivsel og udvikling
føres et tilsyn med anbringelsen og plejefamilien.
Hvis en plejefamilies handlinger, og herunder ytringer, viser sig at have negative
konsekvenser for de børn eller unge, der er anbragt i familien, kan det være et element
i socialtilsynets vurdering af plejefamiliens kvalitet, men der skal selvfølgelig være tale
om en samlet konkret vurdering af den generelle kvalitet i plejefamilien, og
socialtilsynet skal altid som det første skridt gå i dialog med plejefamilien i respekt for,
at denne har påtaget sig en svær og vigtig opgave.
Socialtilsynet skal også ved bekymrende forhold i plejefamilien orientere den
anbringende kommune, som i de tilfælde skal vurdere, om anbringelsen hos den
konkrete plejefamilie fortsat er det mest hensigtsmæssige i den konkrete situation.
Selv om jeg som nævnt ikke kan komme nærmere ind på den konkrete verserende sag,
er jeg og regeringen generelt meget optaget af plejefamilieområdet. Vi skal sikre de
bedste vilkår for børnene og de unge. Vores tilsyn skal være båret af hensynet til
børnene og de unge. Og det betyder også, at vi vil have fokus på plejefamiliens rammer
og vilkår og mulighed for hjælp og støtte til den opgave, de har påtaget sig at løfte.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2