Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2085898_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 5548
Doknr.
136578
Dato
07-10-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 62 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 62:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen og talepapir fra en gruppe borgere i Herlev
om sagsbehandlingspraksis over for voldsramte mødre og deres børn, jf. SOU alm. del
bilag 13 og 65?”
Svar:
I henvendelsen og talepapiret anføres det, at Familieretshuset og familieretten i sager
om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær, og hvor den ene forælder gør op-
mærksom på vold, når sagen skal afgøres, forlader sig på forkerte kommunale vurde-
ringer og ikke selv undersøger sagerne nærmere.
Jeg kan oplyse, at en helt central målsætning med den familieretlige reform og det nye
familieretlige system er, at sagerne i Familieretshuset skal mødes efter behov, bl.a. ud
fra en erkendelse af, at komplekse sager efter forældreansvarsloven
(såkaldte ”§ 7-
sager”)
kræver et særligt fokus og en særlig tilgang på grund af de risikofaktorer, som
familien er påvirket af, fx et højt konfliktniveau mellem forældrene, vold, misbrug,
psykisk sygdom og socialt udsathed.
Det fremgår således af § 7 i Lov om Familieretshuset, at disse sager skal behandles
tværfagligt. Dette betyder, at familierne mødes af en tværfaglig tilgang, hvor både juri-
diske og børne- og familiefaglige kompetencer indgår. I behandlingen af sagerne skal
der være fokus på beskyttelse af barnet, og Familieretshuset skal sørge for at undersø-
ge og oplyse sagen og belyse forældrenes personlige egenskaber og deres evne til at
drage omsorg for barnet.
Samarbejdet mellem det familieretlige og det sociale system i de komplekse sager er
blevet styrket med reformen. Formålet med samarbejdet er at finde helhedsorientere-
de løsninger til barnets bedste. Når Familieretshuset indleder behandlingen af en § 7-
sag, skal kommunen kontaktes for at afklare behovet for at finde en helhedsorienteret
løsning for familien. Familieretshuset kan også indhente oplysninger om familien fra
kommunen. Det betyder, at der kan være relevante oplysninger i kommunens behand-
ling af barnets sociale sag, som indgår i Familieretshusets oplysning af sagen, men
Familieretshuset skal herudover sørge for en nærmere belysning af forældrenes for-
hold, når det er relevant.
Hvis der er grund til at antage, at et barn har behov for støtte
herunder som følge af
vold, eller mistanke om vold, mod en forælder i familien
har kommunen pligt til at
undersøge barnets forhold. I serviceloven er der en række krav til undersøgelsen, der
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om kommentar til henvendelsen og talepapir fra en gruppe borgere i Herlev om sagsbehandlingspraksis over for voldsramte mødre og deres børn, til social- og indenrigsministeren
2085898_0002.png
skal sikre, at afgørelsen om støtte træffes på et fagligt solidt grundlag. Der er således
krav om, at kommunen skal undersøge barnets forhold gennem en børnefaglig under-
søgelse jf. servicelovens § 50.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at det i forbindelse med den familieretlige reform er tyde-
liggjort i forældreansvarsloven, at en part, der har været udsat for voldelig adfærd,
herunder psykisk vold, eller hvis der er mistanke herom, ikke har pligt til at deltage i
møder sammen med den anden part. Det samme gælder, hvis det er barnet, der har
været eller mistænkes udsat for voldelig adfærd.
Det er afgørende for mig, at den ændrede struktur i det nye familieretlige system sikrer
den ønskede kvalitet, og at familierne i de komplekse sager mødes med den særlige
tilgang, som disse familier har behov for. Jeg vil naturligvis følge udmøntningen af
den familieretlige reform tæt, og reformen bliver
som forudsat i den politiske aftale
bag reformen (Aftale om ét samlet familieretligt system af 27. marts 2018)
evalueret,
så der kan foretages eventuelle nødvendige tilpasninger af systemet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2