Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 4901
Doknr.
641050
Dato
13-12-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 14. september 2018
stillet følgende spørgsmål nr. 612 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 612:
”I rapporten fra Justitia ”Tvangsanbringelser –
retssikkerhed i en kompliceret
beslutningsproces” af 7. september 2018 opstilles to alternative modeller for
et organ, der kan have kompetence til at træffe afgørelser i sager om
tvangsanbringelse, og som efter Justitias opfattelse vil styrke de involverede
parters retssikkerhed betragteligt; Forslag 1: Nævnsbehandling og Forslag 2:
Det familieretlige system.
Vil ministeren kommentere og vurdere fordele og ulemper ved hhv. forslag 1
og 2 og give en (eventuel skønsmæssig) beregning over, hvad det vil koste at
gennemføre hvert forslag?”
Svar:
Det er helt afgørende med en god kvalitet i så indgribende sager som
anbringelse uden samtykke. Derfor er jeg også glad for, at aktører på området,
såsom Justitia, peger på mulige løsninger for at øge kvaliteten og
retssikkerheden i disse sager. Men jeg mener ikke, at løsningen skal findes i at
flytte beslutningskompetencen i sager om anbringelse uden samtykke.
Jeg er i stedet af den principielle holdning, at sager om anbringelse bør
behandles i kommunen, da de har helhedskendskabet til barnet og familien
m.v. Jeg kan blive bekymret for, hvordan der skal skabes sammenhæng i
indsatsen, hvis familieretshuset eller et separat nævn behandler spørgsmålet
om anbringelse, mens kommunen står for øvrige sociale indsatser for barnet
eller den unge, fx forebyggende indsatser, støtte til barnet under anbringelsen
og støtteperson til forældre. Hertil kommer, at der er risiko for, at det vil
forlænge sagsbehandlingstiden betydeligt, hvis et selvstændigt nævn skal have
overdraget sagsmateriale fra kommunen, og samtidig skal have adgang til at
anmode om nye oplysninger, udredninger mv. som grundlag for indstilling og
afgørelse. Dette vil ikke være til gavn for udsatte børn og unge.
Samtidig har vi med de gældende regler allerede i dag et uafhængigt børn og
unge-udvalg, der træffer afgørelse i de mest indgribende sager på
børneområdet, såsom i sager om anbringelse uden samtykke. Børn og unge-
udvalget består af en byretsdommer, to pædagogisk-psykologisk sagkyndige
og to medlemmer af kommunalbestyrelsen.
1