Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2075871_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Besvarelse af samrådsspørgsmål A
Torsdag den 12. september kl. 13.00-14.00
Ca. 12 min.
1-133
Samrådsspørgsmål A stillet af Karina Adsbøl (DF):
”De danske myndigheder kritiseres for at true med at fjerne en
plejegodkendelse grundet bloggeren Jaleh Tavakolis deltagelse i
den offentlige debat. Hvordan vil ministeren sikre plejeforældres
ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat,
uden at de skal være bekymrede for at miste deres plejetilladelse?
Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvordan det
samtidig sikres, at hensynet til barnets tarv og familiære tilknytning
vægtes højt?”
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at drøfte den vigtige
opgave, som plejefamilier løfter i vores samfund.
Det er familier, der åbner deres hjem og hjerter for udsatte
børn og giver børnene en tryg og stabil opvækst, de ellers ikke
ville have haft.
Derfor skylder vi som samfund plejefamilier stor tak. De giver
anbragte børn en ny start. En ny fremtid.
Jeg vil besvare de to dele af spørgsmålet i forlængelse af
hinanden.
Inden jeg går til selve besvarelsen, vil jeg gerne understrege,
at jeg besvarer spørgsmålene generelt, da jeg ikke kan gå ind i
den konkrete verserende sag, som omtales i spørgsmålet.
[Barnet i centrum]
Når vi taler om børn og unge, der anbringes uden for hjemmet,
er det allervigtigste for mig, at vi gør alt, hvad vi kan for at
sikre, at de får den omsorg, hjælp og støtte, som de har behov
for.
Vi har at gøre med børn og unge, som allerede har lidt et eller
flere svigt, og som derfor er særligt sårbare. De har behov for
tryghed og stabilitet.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0003.png
Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at støtte plejefamilierne,
så de kan give de anbragte børn og unge en indsats af høj
kvalitet. Det sker i samarbejde med den anbringende
kommune og socialtilsynet.
[Plejefamilier
deres opgave og bedre vilkår for dem]
I vores samfund er vi så privilegerede at have nogle fantastiske
familier, der åbner dørene til deres hjem og til deres hjerter for
at hjælpe udsatte børn og unge og give dem et trygt og stabilt
hjem med den hjælp, støtte og omsorg, som deres biologiske
forældre ikke har kunnet give.
For plejefamilierne er det ikke bare en professionel opgave. De
investerer sig selv og knytter ofte stærke bånd til deres
plejebarn eller plejebørn
det er medmenneskelighed, og det
er godt og hjertevarmende.
Men den store opgave, som plejefamilierne påtager sig, er
også en professionel opgave. Opgaven varetages for det
offentlige, og den er underlagt regler og kvalitetskrav, som alle
plejefamilier skal leve op til.
Og ja - vi stiller høje krav til plejefamilier
også højere end til
almindelige familier
fordi vi som samfund overlader noget
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0004.png
meget dyrebart i deres varetægt, nemlig andres børn, og i
særdeleshed børn, som oftest er mere sårbare, end børn er
flest.
[Socialtilsynet - tilsyn med plejefamiliers generelle kvalitet]
For at sikre at vores plejefamilier har en høj kvalitet, blev
socialtilsynet sat i verden af alle Folketingets partier, som en
kvalitetsgarant.
Kvaliteten i en plejefamilie skal generelt måles på, i hvor høj
grad plejefamilien formår at håndtere den opgave, som de har
påtaget sig, og i hvor høj grad plejefamilien lykkes med at
skabe nogle trygge og stabile rammer.
Socialtilsynet skal som led i deres tilsyn både føre kontrol og
indgå i dialog med plejefamilien. Dialogen er helt afgørende i
forhold til at udvikle og fastholde kvaliteten.
Kvalitetsmodellen for plejefamilier er i den forbindelse et
centralt systematisk dialogredskab, som er udgangspunktet for
socialtilsynets samlede faglige vurdering af plejefamiliernes
kvalitet. Modellen gælder for alle plejefamilier.
I de observationer og samtaler, som socialtilsynet har under
deres tilsynsbesøg, indgår også inddragelsen af de børn og
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0005.png
unge, som allerede er anbragt i plejefamilien. Det er jo dem,
det hele drejer sig om.
Rollefordelingen på området er sådan, at socialtilsynet skal
sikre den generelle kvalitet, hvorimod den anbringende
kommune skal sikre, at anbringelsesstedet for det specifikke
barn er det bedst egnede i den konkrete situation.
Socialtilsynet foretager altså i deres godkendelse og tilsyn en
generel vurdering af kvaliteten i den pågældende plejefamilie
for at sikre, at kvaliteten hos familien generelt kan
imødekomme behovet hos eventuelle tilkommende børn, der
kan blive anbragt hos familien, inden for den målgruppe, som
plejefamilien er godkendt til.
Hvis socialtilsynet ud fra en samlet konkret vurdering kommer
frem til, at kvaliteten i en plejefamilie ikke lever op til
kvalitetsmodellens standarder, kan socialtilsynet give
plejefamilien påbud om at rette op på specifikke forhold for at
kunne opretholde godkendelsen. Der kan også iværksættes
skærpet tilsyn. Den mest vidtgående sanktion, socialtilsynet
kan tage i brug, er at bringe godkendelsen til ophør af
plejefamiliens godkendelse.
[Generelt om ytringsfrihed]
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0006.png
Jeg bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til, hvordan jeg vil sikre
plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den
offentlige debat, uden at de skal være bekymrede for at miste
deres plejetilladelse.
Helt generelt så er retten til ytringsfrihed beskyttet i
grundlovens § 77, hvorefter alle borgere har ret til at udtrykke
deres tanker offentligt på skrift, i tale eller på anden vis.
Ytringsfriheden er en grundlæggende rettighed, men den er
ikke grænseløs. Det betyder, at enhver står til ansvar for egne
handlinger og ytringer, og at ansvaret indebærer, at
ytringsfriheden skal udøves i overensstemmelse med vores
øvrige lovgivning.
[Plejefamilier
deres ytringsfrihed]
For at svare på spørgsmålet så lad mig at slå fast, at
plejefamilier
ligesom alle andre
har ret til at ytre sig og
indgå i den offentlige debat. Den ret er sikret i Grundloven.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg mener, at
ytringsfriheden er en meget vigtig frihedsrettighed, vi som
samfund skal stå vagt om. Danmark er et frit land, og retten til
at ytre sig er helt grundlæggende i vores demokrati.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0007.png
Derfor er det afgørende, at vi som samfund beskytter dem,
som i lyset af det ændrede trusselsbillede de senere år får
behov for beskyttelse i forlængelse af deres deltagelse i den
offentlige debat. Det er noget, Regeringen har fokus på, og vi
som samfund også bruger mange ressourcer på i
Justitsministeriets regi.
Som jeg nævnte indledningsvist, kan jeg ikke komme ind på
den konkrete sag. Men når det er sagt, så mener jeg, at sagen
giver anledning til en helt principiel diskussion om plejefamiliers
ageren på sociale medier. Hvor meget kan man som
plejefamilie eksponere sig selv og børn, man har i sin
varetægt, på sociale medier, uden det får negative
konsekvenser for børnene?
Sociale medier har ændret vores samfund, det har ændret
vores måde at interagere med hinanden på. Vi kan allerede nu
se nogle af konsekvenserne. Nogle er gode, nogle er dårlige.
Især børn og unges trivsel er påvirket af det. Og jeg tror ikke, vi
endnu til fulde har set, hvad sociale medier har af
konsekvenser for vores samfund
og ikke mindst for vores
børn og unge.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0008.png
Det er som sådan ikke en diskussion, der er isoleret til
plejefamilier. Den gælder i virkeligheden alle familier. Men nu
har vi som samfund et særligt hensyn at tage til anbragte børn.
Derfor mener jeg, at vi har behov for en grundlæggende og helt
principiel drøftelse af, hvordan plejefamiliers ageren på sociale
medier påvirker børnene. Og hvor vi i det lys drøfter tilgangen
til plejefamiliers kvalitet. Målet skal være at få skabt et solidt
grundlag for en så ensartet vurdering som muligt af de
konsekvenser, det kan have for børnene, at plejeforældre
agerer på de sociale medier.
Sådan en drøftelse med vil jeg derfor tage initiativ til med
socialtilsynene. Og hvis der på baggrund af den drøftelse viser
sig et behov for ændringer i kvalitetsmodellen, vil jeg
selvfølgelig inddrage ordførerkredsen i det arbejde.
[Afslutning]
Vi er i Regeringen meget optaget af sikre de bedste vilkår for
børnene og de unge.
Det betyder også, at vi er optaget af plejefamilieområdet og de
dilemmaer, der er på området. Plejefamilier skal have gode
rammer og vilkår og mulighed for hjælp og støtte. Og
plejefamilier skal selvfølgelig have mulighed for at deltage i den
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/9-19 om at sikre plejeforældres ytringsfrihed og mulighed for deltagelse i den offentlige debat, til social- og indenrigsministeren
2075871_0009.png
offentlige debat på sociale medier, så længe det ikke er til
skade for børnene.
Jeg har sagt det undervejs men vil også gerne slutte med at
sige, at vi i vores bestræbelser på høj kvalitet i indsatserne ikke
må fortabe os i systemer og regler, men at vi fortsat skal have
fokus på det enkelte barn og dets behov. Hvis vores regler ikke
i tilstrækkelig grad levner plads til det, må vi overveje, hvordan
den plads skabes.
Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at vi som
samfund står klar til at tage hånd om de børn og unge, hvor
deres forældre af én eller anden årsag ikke selv er i stand til
det. Og at vi gør det på den rigtige måde.
8