Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2085434_0001.png
2018-19 (2. samling)
S 236 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019-5477
Doknr.
135284
Dato
20-09-2019
Medlem af Folketinget Anne Honoré Østergaard (V) har d. 12. september 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. S 236 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 236:
”Er
ministeren enig med professor ved det Juridiske Fakultet ved Københavns Univer-
sitet Peter Pagh i, at det er problematisk, at Aalborg Kommune udlod såvel udbud som
en valuarvurdering forud for en handel af en del af Aalborg havn i 2016, jf. »Professor:
Det kræver en god grund at undlade udbud« i Nordjyske Stiftstidende den 8. septem-
ber 2019?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har Aalborg Kommune over for Social- og
Indenrigsministeriet oplyst, at der i den konkrete sag ikke er tale om, at kommunen
har solgt fast ejendom. Kommunen har således oplyst følgende om sagens faktiske
omstændigheder:
”Aalborg
Kommune har ikke solgt fast ejendom ved Nordjyllandsværket i for-
bindelse med overdragelsen af Nordjyllandsværket fra Vattenfall A/S. Nordjyl-
landsværket og det omkringliggende areal blev af Vattenfall A/S overdraget til et
af Aalborg Kommune ejet selskab - Nordjyllandsværket A/S. Selskabet solgte
simultant med overdragelsen af værket et areal til Aalborg Havn Logistik A/S og
Aalborg Havn Nord A/S.”
Aalborg Kommune har over for Social- og Indenrigsministeriet endvidere oplyst føl-
gende:
”Ved
overdragelsen af arealet mellem selskabet Nordjyllandsværket A/S som
sælger, og selskaberne Aalborg Havn Logistik A/S og Aalborg Havn Nord A/S
som købere af arealet ved Nordjyllandsværket, blev der ikke indhentet en valu-
arvurdering af arealet. Prisen fremkom på baggrund af et tilbud fra Aalborg
Havn A/S. Dette tilbud blev så vidt vides vurderet i forhold til den samlede pris
for Nordjyllandsværket, og blev derudfra vurderet acceptabel.”
Jeg kan i den forbindelse generelt oplyse, at reglerne i § 68, stk. 1, i lov om kommu-
nernes styrelse og bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg
af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme, som Peter Pagh henviser til i
den pågældende artikel, gælder for alle kommuner og regioner samt som udgangs-
punkt for kommunale fællesskaber. Reglerne gælder derimod ikke for andre selskaber,
herunder aktieselskaber, eller juridiske personer i øvrigt, uanset om disse har kom-
munal deltagelse. Der henvises til afsnit 3 i vejledning nr. 60 af 28. juni 2004 om of-
fentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: MFU spm. om det var i strid med regler fastsat i bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme, da Aalborg Kommune den 1. januar 2016 solgte arealer ved Nordjyllandsværket, til social- og indenrigsministeren
2085434_0002.png
Jeg synes, man nøje skal overveje nytteværdien af at stille krav om, at de faste ejen-
domme, kommunale selskaber sælger, skal undergives krav om offentligt udbud. Sel-
skabet må stå på mål for, at salgsprisen er et reelt udtryk for aktivets værdi.
Jeg har med ovenstående ikke taget stilling til betydningen af andre ministerområders
lovgivning for et salg som det omhandlede.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2