Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2085381_0001.png
2018-19 (2. samling)
S 238 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019-5477
Doknr.
135284
Dato
20-09-2019
Medlem af Folketinget Anne Honoré Østergaard (V) har d. 12. september 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. S 238 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 238:
”Mener
ministeren, at det er god brug af skatteborgernes penge, hvis en kommune
sælger en kommunal grund uden at sætte salget i udbud?”
Svar:
Efter reglerne i § 68, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og bekendtgørelse nr. 799
af 24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens
faste ejendomme skal salg af en kommunes faste ejendomme som udgangspunkt ske
efter forudgående offentligt udbud. Reglerne har til formål at sikre, at offentligheden
får kendskab til, at kommunale ejendomme er udbudt til salg, og at alle derved på lige
fod får mulighed for at komme i betragtning som købere af en kommunal ejendom.
Muligheden for købstilbud fra en bredere kreds vil også kunne føre til, at der opnås de
for kommunen bedste købstilbud. Desuden vil kommunen kunne sikre sig imod kritik
af, at der ved et ejendomssalg skulle være sket en usaglig begunstigelse af køber.
Efter § 2 i bekendtgørelse nr. 799 af 24. juni 2011 om offentligt udbud ved salg af
kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme gælder der dog en række nærme-
re angivne undtagelser fra kravet om offentligt udbud.
For det første omfatter bekendtgørelsen ikke salg af fast ejendom til gennemførelse af
offentligt støttet byggeri i henhold til lov om almene boliger m.v. og lov om støttede
private ungdomsboliger.
For det andet kan offentligt udbud endvidere undlades i følgende tilfælde:
Salg til staten, en region, en kommune eller et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i
lov om kommunernes styrelse.
En kommunes henholdsvis en regions salg af en nedlagt tjeneste- eller lejebo-
lig til den hidtidige beboer, der har haft boligen til rådighed i forbindelse med
sit kommunale henholdsvis regionale ansættelsesforhold.
En kommunes henholdsvis en regions salg til en kommunalt henholdsvis regi-
onalt ansat af en ejendom, der som følge af dens beliggenhed nær den pågæl-
dendes tjenestested er af særlig betydning for udførelsen af tjenesten.
Salg af et ubebygget areal under 2.000 m
2
, som ikke selvstændigt kan bebyg-
ges.
Salg af et ubebygget areal, som ikke selvstændigt kan bebygges, i forbindelse
med overførelse af arealet til en tilgrænsende ejendom, når arealet, der overfø-
res, højst udgør 10 % af arealet af den ejendom, som arealet overføres til, dog
højst 10.000 m
2
.
En kommunes henholdsvis en regions salg til institutioner m.v., som kommu-
nen henholdsvis regionen lovligt kan yde anlægsstøtte til.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: MFU spm. om det er tilladt for en kommune at sælge en kommunal grund uden offentligt udbud eller uden at få en indikation af prisen via en valuarvurdering, til social- og indenrigsministeren
2085381_0002.png
Overdragelse af en kommunal henholdsvis en regional ejendom, der indgår
som en del af en kommunal henholdsvis en regional virksomhed, i forbindelse
med salg af virksomheden med henblik på kommunens henholdsvis regionens
lovlige videreførelse af virksomheden i selskabsform, eventuelt i samarbejde
med andre offentlige myndigheder.
En kommunes salg af eksproprieret fast ejendom til en bestemt privat fysisk
eller juridisk person, når ekspropriationen er gennemført til fordel for den på-
gældende fysiske eller juridiske person.
Endelig for det tredje kan offentligt udbud med tilsynsmyndighedens samtykke undla-
des ved mageskifter samt ved salg, hvor der i øvrigt foreligger særlige forhold, der kan
begrunde en undladelse af offentligt udbud.
Jeg mener, at disse regler er udtryk for en fornuftig hensyntagen til forvaltningen af
kommunernes aktiver og dermed skatteborgernes penge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2