Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2085380_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 5486
Doknr.
139243
Dato
04-10-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 12. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af udvalget Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 48:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er tilladt for en kommune at sælge en kommunal
grund uden offentligt udbud eller uden at få en indikation af prisen via en
valuarvurdering?”
Svar:
1. Med hensyn til reglerne om offentligt udbud ved salg af kommunens faste
ejendomme henviser jeg til mit svar af 20. september 2019 på spørgsmål nr. S 238.
Svaret er vedlagt som
bilag 1.
2. Jeg kan i den forbindelse desuden henvise til afsnit 7.1. i vejledning nr. 60 af 28.
juni 2004 om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme, hvori der
bl.a. siges følgende:
”Kommuner
har efter almindelige kommunalretlige grundsætninger en helt
generel forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt i alle dispositioner,
ligesom det følger af sådanne grundsætninger, at kommuner normalt ikke uden
lovhjemmel må yde tilskud til enkeltpersoner eller enkelte virksomheder.
I forbindelse med salg af kommunal fast ejendom indebærer dette, at
kommunen skal sælge ejendommen til den højeste pris, der kan opnås i handel
og vandel
markedsprisen. Dette gælder dog ikke, hvis den skrevne eller
uskrevne lovgivning giver mulighed for, at kommunen ved varetagelse af en
saglig, kommunal interesse kan sælge ejendommen til en pris, der er lavere end
markedsprisen[…]
Forpligtelsen indebærer, at kommunen
selv om der har været foretaget
offentligt udbud
har en forpligtelse til at forkaste samtlige indkomne
købstilbud, såfremt kommunen vurderer, at prisen, der er indeholdt i disse, ikke
svarer til markedsprisen.
Forpligtelsen til at sælge til markedsprisen gælder også i tilfælde, hvor offentligt
udbud af ejendommen undlades[…]
Forpligtelsen til at sælge til markedsprisen indebærer, at det ikke er
tilstrækkeligt, at kommunen sælger en ejendom til en pris, der dækker
omkostningerne ved eksempelvis jordkøb og byggemodning, hvis
markedsprisen ligger højere end dette beløb. Er markedsprisen lavere end
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: MFU spm. om det er tilladt for en kommune at sælge en kommunal grund uden offentligt udbud eller uden at få en indikation af prisen via en valuarvurdering, til social- og indenrigsministeren
2085380_0002.png
kostprisen
f.eks. på grund af faldende ejendomspriser
vil det derimod ikke
være ulovligt, at kommunen sælger til markedsprisen, selvom dette medfører et
tab for kommunen.
Der påhviler kommunen en forpligtelse til at udfolde sædvanlige og rimelige
bestræbelser på at konstatere markedsprisen, f.eks. ved konsultation af en
ejendomsmægler eller foretagelse af undersøgelser af prisniveau for
sammenlignelige ejendomme. Der kan således ikke lægges vægt alene på den
offentlige vurdering af ejendommen.
I mange tilfælde vil det imidlertid ikke være muligt at foretage en entydig
konstatering af en bestemt markedspris. Dette gælder navnlig i situationer, hvor
der ikke sker offentligt udbud. Fastlæggelse af markedsprisen vil derfor ofte i
høj grad være undergivet en skønsmæssig vurdering. Ved udøvelsen af dette
skøn må der tilkomme kommunalbestyrelsen en vis margin.
For så vidt angår arealer, for hvilke der gør sig særlige forhold gældende, f.eks.
fordi udnyttelsen af arealerne er undergivet visse specielle begrænsninger, der
vanskeliggør fastlæggelsen af markedsprisen, må rammerne for
kommunalbestyrelsens udøvelse af skønnet antages at være særligt vide.
Tilbud afgivet efter forudgående offentligt udbud kan være vejledende ved
fastsættelse af markedsprisen. Såfremt der er tale om atypiske arealer, og
såfremt der kun er afgivet ét tilbud, vil det forhold, at ejendommen har været
udbudt offentligt, dog kun kunne tillægges begrænset betydning.”
Om de nævnte tilfælde, hvor skrevne eller uskrevne regler giver mulighed for, at en
kommune ved varetagelse af en saglig, kommunal interesse kan sælge fast ejendom til
en pris, der er lavere end markedsprisen, kan henvises til afsnit 7.2. i ovennævnte
vejledning.
Jeg har med ovenstående ikke taget stilling til betydningen af andre ministerområders
lovgivning for spørgsmålet, herunder statsstøttereglerne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: MFU spm. om det er tilladt for en kommune at sælge en kommunal grund uden offentligt udbud eller uden at få en indikation af prisen via en valuarvurdering, til social- og indenrigsministeren
2085380_0003.png
Bilag:
Bilag 1: Social- og Indenrigsministerens svar af 20. september 2019 på spørgsmål nr. S
238.
3