Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2088865_0001.png
Svar på SOU alm. del - spm. 46.
Bilag 1. Brev til landets borgmestre af 23. april 2019
Til landets borgmestre
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 2110
Doknr.
88901
Dato
23-04-2019
Kære borgmester
Der er gennem den senere tid skabt tvivl om kvaliteten af kommunernes opgaveløs-
ning i forbindelse med registrering i Det Centrale Personregister (CPR) af særligt ud-
rejse for udlændinge. I pressen har kommuner beskyldt hinanden for at tilrettelægge
administrationen af denne kommunale opgave ud fra et hensyn til at optimere indtæg-
ter fra tilskuds- og udligningssystemet.
Det giver mig anledning til at erindre om, at det er et grundlæggende – og helt selv-
stændigt – formål med CPR, at enhver bopælsregistreres på den adresse, hvor ved-
kommende bor eller opholder sig, herunder at personer, som opfylder betingelserne
herfor, registreres som udrejst i CPR.
Samtidig ligger det fast, at det efter CPR-loven er en kommunal opgave at sikre korrekt
bopælsregistrering, herunder registrering af udrejse i CPR.
Kommunerne er herunder forpligtede til i tilrettelæggelsen af den forebyggende og
kontrollerende indsats i forhold til at sikre korrekte bopælsregistreringer i CPR at have
fokus på typer af sager, der erfaringsmæssigt giver anledning til formodninger om
fejlregistreringer. Det har vist sig, at udenlandske arbejdstagere og studerende på kor-
tere ophold – også ifølge kommunerne selv – er et område, som kræver særligt fokus.
Det skal også ses i lyset af, at der gennem de senere år er stadig flere udenlandske stu-
derende og arbejdstagere, der kommer til Danmark på kortere ophold.
Derfor forventer jeg også, at alle kommuner fremover tilrettelægger administrationen
således, at der foregår en løbende kontrol med bopælsregistreringen i CPR – herunder
særligt af udenlandske studerende og arbejdstagere. En acceptabel løbende kontrol-
indsats vil efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse indebære, at kommunen
som minimum hver 3. måned kontrollerer bopælsregistreringen i CPR – herunder
særligt for så vidt angår udenlandske studerende og arbejdstagere.
Jeg
lægger vægt på, at alle kommuner nu hurtigst muligt får rettet op på eventuelle
efterslæb i den løbende kontrol og senest inden den 1. oktober 2019. Jeg skal i den
forbindelse bede kommunen om en tilbagemelding på, at dette er sket. Tilbagemeldin-
gen skal være ministeriet i hænde senest 1. oktober 2019 på adressen [email protected]. I
bedes i emnefeltet på tilbagemeldingen skrive ”Tilbagemelding om CPR-kontrol”.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, i forlængelse af svar på spørgsmål nr. S 175 at bekræfte, at Social- og Indenrigsministeriet havde mulighed for at underkende Frederiksberg Kommunes og Gentofte Kommunes folketal, til social- og indenrigsministeren
2088865_0002.png
Som Økonomi- og Indenrigsministeriet har orienteret om ved et brev af 15. marts 2019
til alle landets kommuner i anledningen af en rapport fra konsulentfirmaet Implement
om kommunernes registrering af udrejste udlændinge, har kommunerne en række
redskaber til at sikre korrekt bopælsregistrering i CPR, hvoraf nogle er helt enkle at
anvende. Det gælder f.eks. opslag i Indkomstregisteret, som kan afdække, at en ud-
lænding i en periode ikke har haft indtægter her i landet. Det gælder også muligheden
for i forbindelse med registrering af indrejse i CPR at indsætte en fremtidig udrejseda-
to. Herudover kan jeg henvise til vejledning nr. 9273 af 14. juni 2013 om folkeregistre-
ring.
Jeg finder grund til afslutningsvis at pege på to af de konklusioner, som konsulentfir-
maet Implement er kommet frem til i den analyse, som konsulentfirmaet har foretaget
af kommunernes praksis på området. Det drejer sig for det første om, at kun et min-
dretal af de adspurgte kommuner anvender de redskaber, som de efter gældende ret
har til deres rådighed for at sikre korrekt bopælsregistrering i CPR. For det andet kon-
kluderes det i rapporten, at der er indikation på, at et højt kontroltryk primært er et
spørgsmål om politisk og ledelsesmæssig opbakning samt procesmæssig systematik og
i mindre grad et spørgsmål om allokering af ressourcer.
Derfor forventer jeg også, at alle landets kommuner har fokus på en ordentlig og effek-
tiv løbende indsats af den simple årsag, at kommunerne efter CPR-loven er ansvarlige
for at sikre korrekt bopælsregistrering - også af udlændinge. Det afhænger mange
samfundsopgaver af.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2