Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 4116
Doknr.
121960
Dato
02-09-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. august 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 32 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 32:
"Vil ministeren oplyse, om et byrådsmedlem til enhver tid kan bruge sin initiativret i
forhold til at få informationer om en sag og endvidere oplyse, hvilke muligheder med-
lemmet har, såfremt medlemmet ikke får den efterspurgte information eller f.eks. svar
på sine spørgsmål?"
Svar:
1.
For så vidt angår kommunalbestyrelsesmedlemmers mulighed for at bruge deres
initiativret til at få informationer om en kommunal sag henvises til pkt. 4 i besvarelsen
af spørgsmål nr. 31.
Som det fremgår det anførte sted, er det kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at
beslutte, om de oplysninger, som et medlem har anvendt sin initiativret til at rejse en
sag om tilvejebringelse af, skal tilvejebringes. Baggrunden herfor er, at kommunalbe-
styrelsen er kommunens øverste ansvarlige myndighed. Det er således kommunalbe-
styrelsen, der som kommunens øverste organ er ansvarlig for kommunens forvaltning,
herunder for anvendelsen af forvaltningens ressourcer. Kommunalbestyrelsens be-
slutning herom kan således ikke indbringes for andre.
2.
I tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse i en kommunal sag, er
kommunalbestyrelsen efter en kommunalretlig grundsætning forpligtet til at sørge for,
at der foreligger det nødvendige oplysningsgrundlag, inden den træffer afgørelse.
Spørgsmål om, hvorvidt der foreligger tilstrækkelige oplysninger i en sag, afgøres in-
den for vide rammer endeligt af kommunalbestyrelsen ved almindelig flertalsbeslut-
ning. Officialprincippet indebærer således ikke, at det enkelte kommunalbestyrelses-
medlem kan kræve bestemte oplysninger tilvejebragt, inden der træffes afgørelse i en
sag. Princippet fastsætter dog en ramme for kommunalbestyrelsens skøn over, hvilket
oplysningsgrundlag det er nødvendigt at indhente.
Et medlem af kommunalbestyrelsen, der ikke mener, at det fornødne materiale eller
de fornødne oplysninger til bedømmelse af en sag, der skal afgøres af kommunalbesty-
relsen, foreligger, kan protestere imod, at kommunalbestyrelsen træffer beslutning i
sagen på det foreliggende grundlag, og eventuelt fremsætte forslag om tilvejebringelse
af yderligere oplysninger. Hvis en sådan protest ikke imødekommes, f.eks. fordi fler-
tallet mener, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, kan medlemmet stemme imod beslut-
ningen i sagen eller undlade at stemme med den begrundelse, at sagen ikke er til-