Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2071097_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 4116
Doknr.
121960
Dato
02-09-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. august 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 31 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 31:
"Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder kommunalbestyrelsesmedlemmer har
for at få indblik i sager i kommunen herunder redegøre for, hvordan det sikres, at
kommunalbestyrelsesmedlemmer får tilstrækkelig information i eksempelvis sager,
der har været skrevet om i pressen?"
Svar:
I det følgende beskrives de rettigheder og muligheder, som et medlem af kommunal-
bestyrelsen har, for at få oplysninger fra kommunen om kommunale sager.
1.
Efter § 9, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse har ethvert medlem af kommunal-
bestyrelsen som led i varetagelsen af sit hverv ret til at gennemse sagsmateriale, der i
endelig form foreligger i kommunens administration.
En anmodning om
sagsindsigt
efter den nævnte bestemmelse kan omfatte bestemte
dokumenter eller sager, et sagsområde eller grupper af sager, når blot det er muligt at
afgrænse det sagsområde eller den gruppe af sager, som medlemmet ønsker indsigt i.
Retten til sagsindsigt efter bestemmelsen omfatter sagsmateriale, som foreligger i
endelig form i kommunen, og som vedrører en sag, der kan indbringes for kommunal-
bestyrelsen. Det gælder både materiale, der foreligger i centralforvaltningen, og mate-
riale, der foreligger i kommunale institutioner. Ved sagsmateriale forstås dokumenter i
bred forstand, herunder eksempelvis også film, lydbånd, e-mails og PowerPoints, der
er indgået i administrativ sagsbehandling i kommunen, uanset hvordan materialet
opbevares. Retten til sagsindsigt omfatter også dokumenter, der er undtaget fra offent-
lighed efter lov om offentlighed i forvaltningen, herunder interne notater og oplysnin-
ger, som er fortrolige efter forvaltningslovens regler. Dog kan regler, der begrænser
retten til at videregive visse oplysninger, være til hinder for at give sagsindsigt i de
omhandlede oplysninger, jf. nærmere Hans B. Thomsen m.fl., Lov om kommunernes
styrelse med kommentarer, 2010, s. 96.
Sagsmateriale skal foreligge i endelig form for at være omfattet af retten til sagsindsigt.
Sagsmateriale, der ikke er udarbejdet af den kommunale forvaltning, men af eksterne
private samarbejdspartnere, borgere eller andre offentlige myndigheder og sendt til
eller i øvrigt tilgået kommunen fra disse, foreligger altid i endelig form. Tilsvarende vil
sagsmateriale, der er afgivet af kommunen til udenforstående, have endelig form. For
sagsmateriale, der ikke er udvekslet med nogen uden for kommunen, er det ikke afgø-
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvilke muligheder kommunalbestyrelsesmedlemmer har for at få indblik i sager i kommunen, til social- og indenrigsministeren
2071097_0002.png
rende for, om materialet har endelig form, om det er betegnet som udkast, skitse
el.lign., men navnlig, hvem det har været afgivet til i kommunen, og eventuelt om det
er endeligt udformet. Eksempelvis vil sagsmateriale, der har været forelagt for et
kommunalt udvalg, for kommunalbestyrelsen eller for nogle af dens medlemmer, fore-
ligge i endelig form og dermed være omfattet af alle medlemmers ret til sagsindsigt.
Det samme gælder materiale, der i forvaltningen er endeligt godkendt til forelæggelse
for udvalg eller kommunalbestyrelse.
Kommunalbestyrelsens medlemmer skal efter § 9, stk. 2, i lov om kommunernes sty-
relse rette anmodninger om sagsindsigt til borgmesteren. En kommune kan dog godt
have retningslinjer eller have en praksis, hvorefter medlemmer af kommunalbestyrel-
sen har ret til at få behandlet anmodninger om sagsindsigt efter henvendelse herom til
ansatte i forvaltningen.
§ 9, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse indeholder en snæver adgang til at begræn-
se et kommunalbestyrelsesmedlems ret til sagsindsigt. En begrænsning af adgangen til
sagsindsigt kan således ske i tilfælde, hvor en sags ekspedition ikke kan afvente kom-
munalbestyrelsesmedlemmets gennemgang, eller hvor det vil være forbundet med
uforholdsmæssigt store vanskeligheder at fremskaffe materialet, f.eks. hvis der er tale
om ældre akter, eller det kræver et meget stort ressourceforbrug.
2.
Efter § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har et kommunalbestyrelsesmed-
lem med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, ret til
efter anmodning at få tilsendt dagsordener og udskrifter af beslutningsprotokoller, der
udsendes til medlemmer af udvalg, som den pågældende ikke er medlem af, samt efter
anmodning i det enkelte tilfælde sagsmateriale i samme omfang som udvalgets med-
lemmer.
Uanset formuleringen af bestemmelsen om medlemmers
ret til indsigt i udvalgsmate-
riale
skal også oplysninger i udvalgsmateriale, som måtte være omfattet af tavsheds-
pligt, som udgangspunkt sendes til et kommunalbestyrelsesmedlem, der anmoder
herom, jf. nærmere Hans B. Thomsen m.fl., Lov om kommunernes styrelse med kom-
mentarer, 2010, s. 212.
3.
Såfremt et enkelt kommunalbestyrelsesmedlem ønsker at se dokumenter eller op-
lysninger i en kommunal sag, har medlemmet endvidere ligesom andre borgere mu-
lighed for at søge
aktindsigt
i kommunen efter de almindelige regler herom i lov om
offentlighed i forvaltningen.
4.
Efter § 11, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan ethvert medlem af kommunal-
bestyrelsen for denne indbringe ethvert spørgsmål om kommunens anliggender samt
fremsætte forslag til beslutninger herom.
Denne
initiativret
kan anvendes både for sager, der er under behandling i kommunen,
og for andre sager, men omfatter dog ikke sager, der tidligere har været behandlet i
kommunalbestyrelsen, med mindre der foreligger nye oplysninger i sagen eller i øvrigt
ændringer i grundlaget for sagens behandling. Medlemmets anmodning om at få en
sag på dagsordenen skal fremsættes senest otte dage før kommunalbestyrelsens møde.
Initiativretten giver medlemmet ret til at få en sag på kommunalbestyrelsens dagsor-
den, men derefter har medlemmet ikke mere rådighed over sagen. Det er kommunal-
bestyrelsen, der beslutter, hvordan sagen videre skal behandles, og kommunalbesty-
relsen kan herunder beslutte, at sagen skal udsættes til et senere møde, eller henvise
sagen til afgørelse i udvalg eller forvaltning.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvilke muligheder kommunalbestyrelsesmedlemmer har for at få indblik i sager i kommunen, til social- og indenrigsministeren
2071097_0003.png
Bestemmelsen giver eksempelvis et medlem mulighed for at rejse en sag i kommunal-
bestyrelsen om tilvejebringelse af nye oplysninger i en sag, hvor medlemmet ikke me-
ner at have modtaget tilstrækkelig eller den ønskede information.
Kommunalbestyrelsen beslutter med almindeligt flertal, om de pågældende oplysnin-
ger skal tilvejebringes eller ikke, og eventuelt om afgørelse herom skal træffes på et
andet niveau i kommunen.
Bestemmelsen om initiativretten i § 11, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse giver
herudover i et vist omfang, der ikke entydigt kan afgrænses, det enkelte medlem krav
på, at der tilvejebringes oplysninger i en kommunal sag. Det antages således med støt-
te i bestemmelsens motiver, jf. betænkning nr. 894/1980, s. 38, at det enkelte kom-
munalbestyrelsesmedlem kan kræve, at vedkommende udvalg meddeler kommunal-
bestyrelsen de oplysninger om bestemte anliggender inden for udvalgets område, som
er nødvendige for, at kommunalbestyrelsen kan afgøre, om forvaltningen er lovlig og i
øvrigt i overensstemmelse med de rammer, som kommunalbestyrelsen har udstukket.
Efter omstændighederne, herunder hvis en sag er under forberedelse, må medlemmet
lade sig nøje med summariske oplysninger, f.eks. om, hvordan sagen søges oplyst.
Kommunalbestyrelsen har vide rammer med hensyn til at skønne over, hvornår udval-
gets oplysningspligt er opfyldt.
5.
Ud over de rettigheder og muligheder, som medlemmer af kommunalbestyrelsen
efter ovennævnte regler har for at få oplysninger om en kommunal sag, kan det følge af
retningslinjer fastsat af kommunalbestyrelsen eller af praksis i kommunen, at kom-
munens forvaltning skal tilvejebringe medlemmerne oplysninger, herunder besvare
spørgsmål fra medlemmerne.
I hvilket omfang, det enkelte medlem på grundlag af kommunalbestyrelsens retnings-
linjer eller en kommunal praksis kan få oplysninger eller svar fra forvaltningen, beror
på det nærmere indhold af kommunalbestyrelsens retningslinjer eller praksis i kom-
munen. Disse kan omfatte, at forvaltningen skal tilvejebringe oplysninger i bred for-
stand, herunder både faktuelle oplysninger og vurderinger og både allerede eksiste-
rende oplysninger og udarbejdelse af nyt materiale. Til hvem eller på hvilket niveau i
kommunen medlemmet skal fremsætte sin begæring om oplysninger, beror også på
kommunalbestyrelsens retningslinjer eller kommunens praksis herom.
Om kommunalbestyrelsens fastsættelse af retningslinjer for og kommunal praksis for
forvaltningens bistand til kommunalbestyrelsens medlemmer, herunder bistand i form
af meddelelse og tilvejebringelse af oplysninger, henvises til det tidligere Økonomi- og
Indenrigsministeriums brev af 30. juni 2017 til alle kommuner, afsnit IV.2.3, jf.
https://resumedatabase.sim.dk/resumedatabasen/2017/1711-om-den-kommunale-
forvaltnings-muligheder-for-at-yde-bistand-til-kommunalbestyrelsens-medlemmer/.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3