Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 4217
Doknr.
122795
Dato
10-09-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. august 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 30 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 30:
”Vil ministeren oplyse, om en kommune, der er ejer 50 pct. af et
udviklingsselskab i et
privat partnerskab, der står for udvikling, projektering, bygning og udvikling af infra-
struktur m.v. i et givet område, samtidig være tilsynsmyndighed i forhold til overhol-
delse af byggeloven, miljøgener i forbindelse med byggeriet m.v.
i det givne område?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der spørges til den situation, hvor en kommune kan
komme til at føre tilsyn med sig selv, herunder når en kommune fører tilsyn med akti-
viteter eller dispositioner i et selskab, som kommunen deltager i.
Social- og Indenrigsministeriet kan generelt oplyse, at det antages, at myndigheder
som sådan kan være inhabile
–
såkaldt myndighedsinhabilitet. Det gælder også for
kommuner.
Reglerne om inhabilitet for myndigheder beror på uskrevne retsgrundsætninger. De
uskrevne retsgrundsætninger tager udgangspunkt i forvaltningslovens regler om per-
sonlig inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3, og den praksis, der har udviklet sig på
området.
Myndighedsinhabilitet vil således f.eks. kunne opstå, hvis en kommune har en særlig
interesse, herunder økonomisk, i sagens udfald, eller hvis en kommune har nær til-
knytning til et selskab, en forening eller en anden juridisk person, der har en særlig
interesse i sagens udfald.
De almindelige retsgrundsætninger om myndighedsinhabilitet viger, i det omfang
andet følger af lovgivningen. Det kan således være forudsat i lovgivningen, at det på-
gældende organ
–
f.eks. en kommune
–
trods den muligt uvedkommende interesse er
kompetent til at træffe afgørelse i sagen.
Spørgsmålet om håndteringen af en situation, hvor en kommune kan siges at føre til-
syn med sig selv, kan derfor ikke besvares generelt. Det vil skulle vurderes på bag-
grund af den relevante lovgivning på området, hvor det kan være forudsat, at en kom-
mune uanset en mulig dobbeltrolle skal føre tilsyn eller træffe afgørelse.
Spørgsmål om kommunernes tilsynsforpligtelser efter byggeloven henhører under
Transport- og Boligministeriet, mens spørgsmål om kommunernes tilsynsforpligtelser