Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2071087_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 3899
Doknr.
118975
Dato
02-09-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. juli 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 21 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Op mod 50.000 borgere forsvundet:
Ingen aner,
hvor mange mennesker der er i Danmark” (Nordjyske.dk, den 23. juli 2019)? I den
forbindelse bedes ministeren oplyse;
- om det er korrekt, at der er registret 25.000-50.000 mennesker for meget,
- hvilken betydning det har for troværdigheden og sikkerheden i CPR-systemet,
- hvilken betydning det har for risici for uberettigede sociale udbetalinger,
- hvor mange udlændinge, som uberettiget benytter lægehjælp og får operationer på
danske sygehuse, folkepension, grøn check m.v.,
- hvorfor CPR-registre ikke opdateres, og
-
hvad ministeren agter at foretage sig i den anledning?”
Svar:
Lad mig først slå fast, at jeg mener, det er et alvorligt problem, hvis personer, der er
flyttet fra Danmark og derfor skal være registreret som udrejst i CPR, alligevel har
adgang til lægehjælp og andre velfærdsydelser i Danmark, som forudsætter, at de bor
her i landet. Derfor skal vi selvfølgelig kunne stole på, at bopælsregistreringen i CPR er
opdateret.
Det er et grundlæggende formål med CPR, at enhver bopælsregistreres på den adresse,
hvor vedkommende bor eller opholder sig, herunder at personer, som opfylder betin-
gelserne herfor, registreres som udrejst i CPR. Det følger bl.a. af formålsbestemmelsen
i CPR-lovens § 1, nr. 3.
CPR er således et grundregister med personoplysninger, hvis data indgår i en lang
række forvaltningsprocesser hos myndigheder, herunder kommuner, ligesom oplys-
ningerne også anvendes af private virksomheder.
Det har derfor bl.a. betydning for myndighedernes og virksomhedernes muligheder for
at opretholde kvalitet og effektivitet i sagsbehandling og opgavevaretagelse, at data i
CPR er korrekte og løbende vedligeholdes. Hvilken betydning CPR-data tillægges hos
den enkelte myndighed, afhænger bl.a. af lovgivningen på det enkelte forvaltningsom-
råde.
Efter CPR-loven er det en kommunal opgave at sikre korrekt bopælsregistrering, her-
under registrering af udrejse i CPR.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om kommentar til artiklen Op mod 50.000 borgere forsvundet: Ingen aner, hvor mange mennesker der er i Danmark (Nordjyske.dk, den 23. juli 2019), til social- og indenrigsministeren
2071087_0002.png
Det er Social- og Indenrigsministeriets indtryk, at der har været en udfordring med
manglende registreringer af udrejste udlændinge i flere kommuner. En rapport fra
konsulentfirmaet Implement om kommunernes praksis på området har således be-
skrevet, at sene registreringer af udrejste udlændinge i CPR ser ud til at være et pro-
blem i mange kommuner.
I sagens natur er det ikke muligt på baggrund af CPR at opgøre, hvor mange personer
det drejer sig om. Det kræver nærmere undersøgelser, som kun kommunerne kan
foretage.
Det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium har i et orienteringsbrev af 15.
marts 2019 til alle landets kommuner i anledningen af den omtalte rapport fra konsu-
lentfirmaet Implement, gjort opmærksom på kommunernes forpligtelser til at sikre
korrekt bopælsregistrering, herunder registrering af udrejse i CPR. Ministeriet har
også gjort opmærksom på, at kommunerne har en række redskaber til at sikre korrekt
bopælsregistrering i CPR, hvoraf nogle er enkle at anvende. Det gælder f.eks. opslag i
Indkomstregistret, som kan afdække, at en udlænding i en periode ikke har haft ind-
tægter her i landet. Det gælder også muligheden for i forbindelse med registrering af
indrejse i CPR at indsætte en fremtidig udrejsedato.
Min forgænger
økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille
har
desuden i et brev af 23. april 2019 til landets borgmestre givet udtryk for, at han for-
venter, at alle landets kommuner fremover tilrettelægger administrationen på området
således, at der foregår en løbende kontrol med bopælsregistreringen i CPR
herunder
særligt af udenlandske studerende og arbejdstagere. Af brevet fremgår, at en accepta-
bel løbende kontrolindsats efter ministeriets opfattelse vil indebære, at kommunen
som minimum hver 3. måned kontrollerer bopælsregistreringen i CPR
herunder
særligt for så vidt angår udenlandske studerende og arbejdstagere. Af brevet fremgår
også, at økonomi- og indenrigsministeren lægger vægt på, at alle kommuner nu hur-
tigst muligt får rettet op på eventuelle efterslæb i den løbende kontrol og senest inden
den 1. oktober 2019 giver ministeriet en tilbagemelding på, at dette er sket.
Hvis det efter den 1. oktober står klart, at der fortsat er kommuner, der mangler at
kontrollere deres bopælsregistrering i CPR, vil jeg tage nye initiativer til at få bragt
bopælsregistreringen i orden.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2