Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2111869_0001.png
25. november 2019
J.nr. 2019 - 8602
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 91 af 16. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om den nye udvikling i sagen om fejl i den såkaldte bankordning giver anledning til at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 233 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), til skatteministeren
2111869_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om den nye udvikling i sagen om fejl i den såkaldte bankordning
giver anledning til at opdatere svar på SAU alm. del
spørgsmål 233 (folketingsåret 2018-
19, 1. samling)?
Svar
Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Skattestyrelsen og Justitsministeriet.
Jeg henholder mig til disse bidrag.
Skattestyrelsen har som supplement til SAU alm. del
spørgsmål 233 (folketingsåret
2018-19, 1. samling) oplyst følgende:
”Som
anført i Skattestyrelsens bidrag til svar af 7. oktober 2019 på SAU alm. del
spørgsmål 90 har Skattestyrelsen den 17. september 2019 udarbejdet en status vedrørende
arbejdet på udbytteområdet, hvori der bl.a. er redegjort for rapporten fra Skatteministeri-
ets Koncernrevision (SKR) fra maj 2019 om skattegab for refusion af udbytteskat i perio-
den fra den 1. januar 2012 til den 5. august 2015.
Det bemærkes indledningsvist, at Skattestyrelsen foretager beregninger af skattegab i flere
sammenhænge. Formålet med beregninger af skattegab er at bidrage til, at Skattestyrelsen
fremadrettet kan tilrettelægge sine aktiviteter efter risiko og væsentlighed. Skattegabsbe-
regninger er således ikke designet til at danne grundlag for at opkræve skatter og afgifter
tilbage i tiden.
Rapporten fra SKR omhandler en undersøgelse af estimeret skattegab i bank- og blanket-
ordningen som følge af utilsigtede fejl i perioden fra 2012-2015, dvs. fejl hvor der ikke fo-
religger begrundet mistanke om svig. SKR konkluderer, at beregninger viser, at skattega-
bet, som følge af utilsigtede fejl i processen for refusion af udbytteskat, kan estimeres til i
alt ca. 1,14 mia. kr. for perioden 1. januar 2012 til 5. august 2015. Heraf kan 712-940 mio.
kr. henføres til refusionsanmodninger, der er modtaget via bankordningen. Den reste-
rende del kan henføres til refusionsanmodninger, der er modtaget via den såkaldte blan-
ketordning.
Konklusionerne i rapporten bygger bl.a. på undersøgelser af de udbytterefusionsanmod-
ninger, som var modtaget, men ikke sagsbehandlet, da det daværende SKAT iværksatte et
udbetalingsstop på udbytteområdet den 5. august 2015, og de anmodninger, som blev
modtaget efterfølgende og indtil udgangen af 2015. De fejlbeløb, som fremgår af rappor-
ten, er en teoretisk beregning, der baserer sig på fejlprocenten for disse anmodninger. I
SKRs analyse overføres denne fejlandel til de beløb, som blev udbetalt i perioden fra den
1. januar 2012 til den 5. august 2015 eksklusiv de sager, hvor der er tale om formodet
svindel med udbytteskat. I relation hertil bemærkes, at Skattestyrelsen har søgt at gen-
nemgå bankordningen med henblik på at afdække mulig svindel, hvilket har medført, at
der er identificeret tilbagesøgninger for et samlet beløb på 828.000 kr., som er oversendt
til SØIK med henblik på en vurdering af eventuelle strafferetlige forhold.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om den nye udvikling i sagen om fejl i den såkaldte bankordning giver anledning til at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 233 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), til skatteministeren
2111869_0003.png
Da rapporten fra SKR ikke bygger på en konkret gennemgang af sagerne om de udbetalte
beløb, men indeholder en vurdering af et skattegab, bidrager rapporten ikke med nye
konkrete oplysninger om fejl eller svindel, og der kan således ikke rettes krav om tilbage-
betaling på grundlag heraf.
I Skattestyrelsens status fra den 17. september 2019 er der ligeledes redegjort for kontrol-
ler af frikort udstedt til udenlandske enheder. Det er oplyst, at der er sket tilbagekaldelse
af 159 sådanne frikort.
Det fremgår i den forbindelse, at det beløb, som enten er udbetalt som refusion af udbyt-
teskat, eller som ikke er blevet indeholdt som udbytteskat ved udlodning, på baggrund af
de tilbagekaldte udbyttefrikort, samlet udgør ca. 234 mio. kr. Undersøgelserne har ikke gi-
vet indikationer på svigagtige forhold i relation til disse udbyttefrikort. Der er derimod
gennemført en række stramninger af administrationen af sagsbehandlingen vedrørende
udstedelse af udenlandske udbyttefrikort, således at der ikke udstedes nye frikort, uden
det sikres, at en ansøgning om frikort er fuldt ud godtgjort og dokumenteret. I forlæn-
gelse heraf og efter yderligere undersøgelser, der fortsat pågår, kan det oplyses, at en stor
del af de eventuelle krav, der måtte være en følge af fejlagtigt udstedte udbyttefrikort, må
forventes ikke at kunne rejses.
Frikort udstedt af det daværende SKAT har
efter de foreliggende oplysninger
været
anvendt til refusion af udbytteskat inden for rammerne af bankordningen fra 2006, og
indtil ordningen blev opsagt i 2015. Skattestyrelsen vurderer på det nuværende grundlag,
at de fejlagtigt udstedte frikort blev udstedt på grundlag af mangelfuld sagsbehandling i
det daværende SKAT, og at udstedelsen ikke beror på svigagtige forhold m.v. hos modta-
geren eller dem, der forestod udbetalingerne. Dette betyder, at der ikke er mulighed for at
opkræve det uberettiget udbetalte beløb hos udbetaleren, da denne ikke har udvist for-
sømmelighed. Såfremt det uberettiget udbetalte beløb skal opkræves hos modtageren, skal
det ske i form af en skatteansættelse, da modtageren ikke var berettiget til fritagelse. Det
betyder, at fristreglerne i skatteforvaltningsloven finder anvendelse og at det dermed kun
er muligt at rejse krav for 2016 og fremefter. Det bemærkes i den forbindelse, at der efter
2015
og således uden for bankordningen
alene er ca. 7 mio. kr., som formodet ukor-
rekt ikke er blevet indeholdt som udbytteskat ved udlodning som følge af nu tilbagekaldte
udbyttefrikort.”
I den omtalte status fra Skattestyrelsen af 17. september 2019 er det oplyst, at styrelsen
ligeledes vil gennemføre kontrol af danske udbyttefrikort, som imidlertid ikke har været
anvendt inden for bankordningen. Skattestyrelsen forventer at kunne afgive en status på
dette arbejde omkring årsskiftet.
I forlængelse af ovenstående bemærkes, at der i samarbejde mellem Skatteministeriet og
Skatteforvaltningen samt Finans Danmark, udvalgte banker, VP Securities og National-
banken arbejdes med en ny model for udbyttebeskatning, der som udgangspunkt bygger
på nettoindeholdelse i stedet for refusion.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om den nye udvikling i sagen om fejl i den såkaldte bankordning giver anledning til at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 233 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), til skatteministeren
2111869_0004.png
Den ny model er karakteriseret ved, at der for langt de fleste aktionærer fremover vil blive
indeholdt udbytteskat med den korrekte skattesats samtidig med udbytteudbetalingen,
mod at bankerne påtager sig et objektivt ansvar (hæftelse) for at tilbagebetale manglende
skat til Skatteforvaltningen, hvis den efterfølgende kontrol viser, at der har været inde-
holdt for lidt udbytteskat.
Med den nye model afskaffes udbyttefrikortet, som det kendes i dag. For aktionærer m.v.,
der i henhold til den relevante dobbeltbeskatningsoverenskomst er berettiget til en lavere
skattesats end ”standardsatsen” for det pågældende land, skal Skatteforvaltningen fore-
tage en forudgående kontrol af aktionærens status og på den baggrund fastsætte den skat-
tesats, der kan benyttes ved indeholdelse af udbytteskat. Skatteforvaltningen vil foretage
en løbende kontrol med, om betingelserne for at være berettiget til den pågældende skat-
tesats fortsat er opfyldt.
Justitsministeriet har gennem Rigsadvokaten indhentet følgende udtalelse fra Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK):
”SØIK kan oplyse, at den igangværende efterforskning af de fra Skattestyrelsen tidligere
modtagne anmeldelser indtil videre har blotlagt få forhold om mulig svindel ved anven-
delse af den nævnte bankordning. Skattestyrelsen har overfor SØIK oplyst, at det ud fra
styrelsens nuværende viden ikke er forventningen, at Skattestyrelsen vil indgive yderligere
anmeldelser til SØIK vedrørende svindel med bankordningen. SØIK kan derfor hen-
holde sig til det tidligere afgivne bidrag til besvarelsen
af spørgsmål 233.”
Side 4 af 4