Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2081743_0001.png
30. september 2019
J.nr. 2019 - 8457
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 12. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om afsløringerne fra Finans.dk og Information, hvor det fremgår, hvordan 14 personer inkl. to jihadister, til skatteministeren
2081743_0002.png
Spørgsmål
Under henvisning til afsløringerne fra Finans.dk og Information, hvor det fremgår, hvor-
dan 14 personer inkl. to jihadister har begået momssvindel og oparbejdet en milliongæld
til staten, bedes ministeren redegøre for, hvordan Skatteforvaltningen fremadrettet vil
sikre, at den type svindel minimeres, og hvordan samarbejdet med politiet forbedres i sa-
ger med svindel, der bl.a. involvere jihadister og terrormistænkte.
Svar
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg ser med meget stor alvor på, at nogle virksomhe-
der eller borgere bevidst og organiseret snyder med betalingen af skatter og afgifter.
For en nærmere beskrivelse af, hvordan Skatteforvaltningen fremadrettet vil sikre, at den
omtalte type svindel minimeres samt om samarbejdet med politiet, kan jeg henholde mig
til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”I sager om organiseret
momssvig er der ofte tale om komplicerede konstruktioner etab-
leret med det formål at unddrage staten for skatter og afgifter. Det er de almindelige reg-
ler for angivelse og afregning af moms, der misbruges til unddragelse.
Skattestyrelsen har fokus på bekæmpelse af organiseret svig med moms og har en række
indsatser på området.
Det er væsentligt, at forsøg på svig fanges så tidligt som muligt. Skattestyrelsen gennem-
fører derfor bl.a. en indsats mod potentielle svigsvirksomheder allerede i registreringsfa-
sen, når virksomheden anmoder om momsregistrering mv. Målgruppen udsøges på bag-
grund af forskellige svigsindikatorer, såsom risikobrancher, adresser, personkreds, strå-
mænd, aktuelle svigstrends samt erfaringsbaserede kendetegn for svigsvirksomheder. De
udsøgte virksomheder bliver herefter nærmere undersøgt og kontrolleret. Vurderes en
virksomhed med stor sandsynlighed at være oprettet med det formål at svindle, bliver den
nægtet registrering.
Skulle en virksomhed, som senere hen viser sig at være oprettet med henblik på svig, alli-
gevel opnå registrering, har Skattestyrelsen flere kontrolindsatser i forhold til virksomhe-
dens skatte- og momsbetaling, der skal øge muligheden for at opdage, at virksomheden
benyttes til svig.
Fx foretager Skattestyrelsen kontrol af virksomhedens momsangivelser. Udvælgelsen af
angivelser til kontrol sker ud fra væsentlighed og risiko, baseret på forskellige risikofakto-
rer. Der foretages bl.a. årligt kontrol af ca. 6.500 større negative momsangivelser, hvilket
medfører reguleringer på netto ca. 900 mio. kr. årligt. Kontrollen foretages inden udbeta-
ling og kan dermed stoppe svindel, inden den føres ud i livet.
Hertil har Skattestyrelsen en række øvrige målrettede indsatser over for momssvindel,
herunder i forhold til systematisk og organiseret svindel på momsområdet. Konkret er der
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om afsløringerne fra Finans.dk og Information, hvor det fremgår, hvordan 14 personer inkl. to jihadister, til skatteministeren
2081743_0003.png
særligt fokus på momskarruselsvig, kædesvig, fiktive virksomheder, komplekse svigssager
og bandekriminalitet.
Det internationale samarbejde omkring organiseret svig, herunder momssvig, er ligeledes
vigtigt for Skattestyrelsens indsats. Danmark har en generel forpligtigelse i forhold til det
internationale samarbejde, hvorfor Skattestyrelsen deltager i et bredt internationalt samar-
bejde, hvor der udveksles erfaringer og informationer om nye trends. Skattestyrelsen del-
tager endvidere i multilaterale kontroller, der er et samarbejde med andre landes skatte-
myndigheder om konkrete sagskomplekser.
Samarbejde med andre myndigheder
I sager om svindel, herunder sager med mistanke om finansiering af terrorisme, samarbej-
der Skattestyrelsen bl.a. med Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet (SØIK) og politikredsene. Samarbejdet sker i konkrete kontrolsager om moms-,
skatte- og afgiftssvindel samt international skatteunddragelse.
Skattestyrelsen orienterer politiet, såfremt Skattestyrelsen bliver opmærksom på mulige
strafbare forhold. I tilfælde af sager, som er komplekse og går på tværs af politikredse,
samt ved internationale straffesager orienterer Skattestyrelsen SØIK. Skattestyrelsen vil
ved en mistanke om hvidvask og/eller finansiering af terrorisme foretage en underretning
til SØIKs Hvidvasksekretariat i overensstemmelse med hvidvaskloven.
Når Skattestyrelsen anmelder en straffesag til SØIK, overgår sagsbehandlingen til SØIK,
og Skattestyrelsen bistår alene sagsbehandlingen ved anmodning fra SØIK.
Inden for det seneste år har Skattestyrelsen intensiveret samarbejdet med SØIK og
SØIKs Hvidvasksekretariat vedrørende håndtering af hvidvaskoplysninger mellem myn-
dighederne. Endvidere indgår Skattestyrelsen i Hvidvaskforum og de dertil knyttede un-
derarbejdsgrupper, der også arbejder for et tættere myndighedssamarbejde og en tættere
dialog med den private sektor.”
Som skatteminister er det vigtigt for mig, at der er den rette indsats over for svindel med
betaling af skatter og afgifter. Derfor er det mit mål at styrke kontrolindsatsen i bredeste
forstand, herunder på momsområdet, så der sættes hårdt ind over for dem, der ikke beta-
ler det, de skal.
Side 3 af 3