Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2084248_0001.png
3. oktober 2019
J.nr.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 76 af 9. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om provenueffekter, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på udlændinge beskæftiget i Danmark, hvis vederlagskravet i bruttoskatteordningen for nøglemedarbejdere under 35 år sænkes til 35.000 kr. om måneden, til skatteministeren
2084248_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre provenueffekter, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på ud-
lændinge beskæftiget i Danmark, hvis vederlagskravet i bruttoskatteordningen for nøgle-
medarbejdere under 35 år sænkes til 35.000 kr. om måneden.
Svar
Den særlige skatteordning for forskere og nøglemedarbejdere
forskerskatteordningen
kan anvendes af ansatte, der opfylder en række betingelser. For nøglemedarbejdere er det
bl.a. en betingelse, at lønnen er mindst 68.100 kr. pr. måned (2020-niveau), og at medar-
bejderen ikke inden for de seneste 10 år har været skattepligtig til Danmark. Bruttoskatte-
satsen i ordningen udgør 27 pct. (svarende til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag) og ordningen
kan maksimalt benyttes i en eller flere perioder af indtil 7 års samlet varighed.
En reduktion af vederlagskravet fra 68.100 kr. til 35.000 kr. er en større ændring af ord-
ningen. Ændringen vedrører personer inden for en relativ bred indkomstgruppe, hvoraf
langt størstedelen ikke vil have løn eller skatteforhold, der er sammenlignelige med perso-
ner, som ved gældende regler har mulighed for at benytte ordningen. De skønnede effek-
ter af en så markant reduktion af vederlagskravet er derfor behæftet med stor usikkerhed.
En nedsættelse af vederlagskravet til 35.000 kr. for nøglemedarbejdere under 35 år skøn-
nes at medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 10 mio. kr.,
jf.
tabel 1.
Det bemærkes, at der for en del personer, i den lave del af indkomstintervallet
35.000 kr. til 68.100 kr., sandsynligvis ikke vil være incitament til at benytte bruttoskatte-
ordningen, da deres skattebetaling under de almindelige skatteregler ikke vil overstige
skattebetalingen efter bruttoskatteordningen.
Tabel 1. Reduktion i vederlagskrav for personer under 35 år (bruttoskatteordning)
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning
40
35
10
Virkning på arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
100
Anm.: Der anvendes samme tilbageløbssats og migrationselasticiteter
som i ”Baggrundsnotat –
provenuberegning for for-
skerskatteordningen”, som blev oversendt sammen med det endelige svar til BEU alm. del spørgsmål 495 (2017-18).
Her-
udover lægges det til grund, at adfærdsvirkningen i et begrænset omfang modsvares af, at anden højtkvalificeret arbejds-
kraft fortrænges.
Det vurderes ikke muligt at opdele arbejdsudbudsvirkningen i danskere, der opfylder kra-
vene til bruttoskatteordningen, og udlændinge.
Det bemærkes, at vederlagskravet skal afspejle behovet for et vist kvalifikationsniveau hos
de medarbejdere, der ønskes rekrutteret i udlandet gennem bruttoskatteordningen. Det
skal sikre, at bruttoskatteordningen alene får betydning, hvor arbejdstagerudbuddet med
de ønskede kvalifikationer er relativt beskedent, således at ordningen ikke påfører dansk
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om provenueffekter, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på udlændinge beskæftiget i Danmark, hvis vederlagskravet i bruttoskatteordningen for nøglemedarbejdere under 35 år sænkes til 35.000 kr. om måneden, til skatteministeren
2084248_0003.png
arbejdskraft urimelig konkurrence. En væsentlig nedsættelse af vederlagskravet vil stride
mod denne hensigt.
En aldersdifferentieret bruttoskatteordning vil endvidere give virksomhederne et økono-
misk incitament til at rekruttere yngre medarbejdere frem for på et objektivt grundlag at
rekruttere den mest kvalificerede medarbejder. Det flugter heller ikke med ordningens
hensigt.
Side 3 af 3