Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2095367_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9358
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 65 af 6. september 2019 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for provenuet ved kombinationen af at nedsætte renteloftet for virksomheders nettofinansieringsudgifter fra 21,3 mio. kr. til 10 mio. kr. m.v., til skatteministeren
2095367_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenuet ved kombinationen af 1) at nedsætte renteloftet
for virksomheders nettofinansieringsudgifter fra 21,3 mio. kr. til 10 mio. kr., jf. svar på
SAU alm. del
spørgsmål 100 (folketingsåret 2017-18) og 2) en nedsættelse af standard-
forretningssatsen fra 2,7 pct. til 2 pct., jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 36. Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Værnsreglerne om rentefradragsbegrænsningsreglerne i selskabsskattelovens § 11 B med-
fører, at der sættes et maksimum for nettofinansieringsudgifter, som kan fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst
Beskæringen af fradragsretten for nettofinansieringsudgifter sker ved, at selskaber mv.
alene kan fradrage nettofinansieringsudgifter i det omfang, de ikke overstiger den skatte-
mæssige værdi af selskabets aktiver ganget med en standardforrentningssats (senest op-
gjort til 2,7 pct. for indkomståret 2019). Beskæringen kan dog maksimalt nedsætte ind-
komstårets fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et beløb på 21,3 mio. kr. Net-
tofinansieringsudgifter, der beskæres, bortfalder og kan således ikke fremføres til senere
indkomstår.
Formålet med reglerne er at afskære multinationale koncerners muligheder for at udhule
deres danske selskabsskat med fradragsberettigede renteudgifter, der overstiger de reelle
investeringsomkostninger.
1) Nedsættelse af renteloftet
I forbindelse med besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 100 (folketingsåret 2017-18)
blev det pba. oplysninger fra virksomhedernes selvangivelse vurderet, at en nedsættelse af
loftet fra 21,3 mio. kr. til 10,0 mio. kr. vil medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1-
1�½ mia. kr. Korrigeres for tilbageløb og adfærdsændringer skønnes et årligt merprovenu
på ca. �½-1 mia. kr. Skønnet er forbundet med betydelig usikkerhed.
2) Nedsættelse af standardforrentningssatsen
Efter gældende regler opgøres standardforrentningssatsen én gang om året på baggrund
af den gennemsnitlige kassekreditrente for ikke-finansielle selskaber, der opgøres løbende
af Danmarks Nationalbank. Satsen for 2019 er opgjort til 2,7 pct.
Standardforrentningssatsen er fastsat, så den overordnet set afspejler virksomhedernes
gennemsnitlige finansieringsomkostninger på de frie kapitalmarkeder. Herved sikres så
vidt muligt, at virksomhederne kan fradrage deres reelle renteudgifter på deres danske in-
vesteringer, mens
”ualmindeligt” høje renteomkostninger afskæres.
Spørgsmålet forstås således, at opgørelsen af rentesatsen ændres, så der fra den beregnede
sats skal fratrækkes et fast fradrag på 0,7 pct. point. Det er forbundet med meget stor
usikkerhed at vurdere effekten af denne satsnedsættelse, når loftet samtidig reduceres til
10 mio. kr. På baggrund af selvangivelsesoplysninger fra de selskaber, der i dag angiver, at
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for provenuet ved kombinationen af at nedsætte renteloftet for virksomheders nettofinansieringsudgifter fra 21,3 mio. kr. til 10 mio. kr. m.v., til skatteministeren
2095367_0003.png
deres fradrag for nettofinansieringsudgifter er begrænset af regelsættet, lægges det bereg-
ningsteknisk til grund, at nettofinansieresudgifter på i alt ca. 5 mia. kr. årligt ikke vil kunne
fradrages som følge af satsændringen ved en parallel nedsættelse af grænsen. Ved en sel-
skabsskat på 22 pct. vil det medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1 mia. kr. årligt.
Korrigeres for tilbageløb og adfærd svarer det til et merprovenu på ca. �½ mia. kr. årligt.
Den samlede effekt ved at nedsætte loftet til 10 mio. kr. og fratrække 0,7 pct. fra opgørel-
sen af standardforrentningssatsen skønnes således med stor usikkerhed at udgøre mellem
1-1�½ mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Afslutningsvis bemærkes, at de gennemgåede stramninger af renteloftsreglerne ikke alene
vil ramme multinationale selskaber, der forsøger at reducere deres danske beskatning ved
at øge deres renteudgifter. Det vil også ramme helt almindelige forretningsmæssige dispo-
sitioner, hvor virksomheder gældsfinansierer store investeringer fx i infrastruktur. Oven-
stående stramninger af renteloftsreglerne vil derfor hæmme incitamentet til ellers sam-
fundsøkonomisk fornuftige investeringer.
Side 3 af 3