Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2138506_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 569
Offentligt
12. april 2019
J.nr. 2018 - 6114
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 569 af 26. september 2018 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138506_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor stor en del af bevillingen til skatteforvaltningen, der har
været dedikeret til kontrolindsatsen over for små og mellemstore virksomheder i perioden
2006-2017. Derudover bedes ministeren oplyse, hvor stor en del af Skattestyrelsens bevil-
ling, der givet de nuværende budgetter er dedikeret til kontrolindsatsen over for små og
mellemstore virksomheder i årene 2018-2022.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Der er i de seneste år afsat væsentlige ressourcer og igangsat en lang række initiativer for
at styrke skatteforvaltningen. Regeringen har således på FL17, FL18 og FL19 sikret et in-
vesteringsløft på ca. 13 mia. kr. til skatteforvaltningen, og samlet set er der i dag ca. 2.400
flere medarbejdere i skatteforvaltningen sammenlignet med 2015.
I forhold til små og mellemstore virksomheder er der, som følge af udfordringerne på
området, specifikt er afsat i alt 400 mio. kr. i 2018-2021 til skatteforvaltningens arbejde
med kontrol og vejledning af små og mellemstore virksomheder, styrket indsats på
momsområdet og bekæmpelse af svig som følge af
Aftale om styrket kontrol og vejledning.
Skatteforvaltningen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolpro-
jekter er for ensidigt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling
fra virksomhederne. Skatteforvaltningen skal også sikre en god vejledning og nemme ind-
beretningsmuligheder.
Derefter jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen
var organiseret i en regional struktur indtil 2013, og segmentopdelin-
gen på virksomhedsområdet i
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store
virksomheder
blev indført for kontrolprojekterne i SKATs daværende kontrolaktivitetsplan
fra 2014. Der er endvidere fra 2014 indført en ensartet tilgang til registreringen af kon-
trolproduktionen. Det er derfor ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for
kontrolindsatsen før 2014.
Rigsrevisionen har i sin beretning nr. 6/2015 om skatteforvaltningens kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder afgrænset sin undersøgelse til at omfatte de kontrol-
projekter, der var kategoriseret under tre specifikke segmenter, nemlig
Mikrovirksomheder,
Små virksomheder
og
mellemstore virksomheder.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen anvender seg-
mentbetegnelsen
mellemstore virksomheder
1
for samme virksomhedssegment, som Skattesty-
relsen kalder
mellemstore og store virksomheder.
Opgørelsen af antal kontroller og provenu i
1
Med henblik på at sikre en tydeligere distinktion fra et fjerde segment
de største virksomheder.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138506_0003.png
Rigsrevisionens beretning er baseret på kontrolprojekter, som er knyttet til de nævnte seg-
menter.
Skattestyrelsen har anvendt en anden opgørelsesmetode end den anvendt i Rigsrevisionens
beretning nr. 6/2015. Det skyldes, at Skatteforvaltningens kontrolindsats i de enkelte kon-
trolprojekter i vidt omfang tilrettelægges på tværs af segmenterne, og kontrollerne er derfor
ikke afgrænset til borgere og virksomheder i det segment, som kontrolprojektet er katego-
riseret under. Der kan således godt være foretaget kontroller af borgere og virksomheder
inden for segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
ifm. kontrolprojekter inden for øvrige segmenter, ligesom ikke alle kontrolprojekter inden
for ovenstående segmenter har været rettet mod borgere og virksomheder i disse segmen-
ter.
Der er således anvendt en opgørelsesmetode, der baserer sig på de konkrete virksomheder,
der har været kontrolleret i de enkelte år, inddelt i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virk-
somheder
og
Mellemstore og store virksomheder
på baggrund af antallet af ansatte og/eller virk-
somhedens omsætning
2
.
Det bemærkes, at definitionen af små og mellemstore virksomheder kan variere med kon-
teksten. Skatteforvaltningens undersøgelser af regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder definerer eksempelvis små og mellemstore virksomheder ud fra, at de har
under 250 ansatte.
Tabel 1 viser på den baggrund en tilnærmet opgørelse, hvor ressourceanvendelsen i det
enkelte projekt er fordelt forholdsmæssigt på segmenter efter det antal kontroller, som pro-
jektet har gennemført i det enkelte segment.
Tabel 1. Beregnet årsværksforbrug til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2017 i kontrolprojekter under
segmenterne: Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
Antal årsværk
Mikrovirksomheder
Små virksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
417
252
389
1.058
2015
413
221
314
948
2016
317
204
238
759
2017
467
163
234
864
Note: Årsværk er opgjort som en beregnet andel af kontrolprojekternes tidsanvendelse på kontrolindsatser rettet mod de
relevante segmenter Der er ved omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig ledelse. Beregnet årsværksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts 2019.
Den beregnede udgift ved ovenstående årsværksforbrug sættes i forhold til Skatteforvalt-
ningens samlede bevilling i de enkelte år 2014-2017,
jf. tabel 2.
2
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138506_0004.png
Det bemærkes, at ovenstående opgørelse afviger fra Rigsrevisionens beretning nr. 6/2015
om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder. Den samlede års-
værksanvendelse på de tre segmenter er væsentligt højere for 2014 og 2015 end i Rigsrevi-
sionens beretning, mens ressourcer anvendt på kontrolindsatsen rettet mod Små virksom-
heder opgøres lavere.
Afvigelserne skyldes, at den anvendte opgørelsesmetode i højere grad tager hensyn til, at
der kan være foretaget kontroller af flere forskellige typer virksomheder inden for det
samme kontrolprojekt, som beskrevet ovenfor.
Tabel 2. Ressourceanvendelse til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2017 i kontrolprojekter under seg-
menterne: Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
Mio. kr. (18-pl)
Ressourceanvendelse på de tre segmenter
(ÅV)
Udgift til kontrolindsats i de tre segmenter
Skatteforvaltningens bevilling
Andel
2014
1.058
820
4.936
17%
2015
948
735
5.057
15%
2016
759
588
5.064
12%
2017
864
670
4.994
13%
Note: Der er ved omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig
ledelse. Udgiften til kontrolindsats er beregnet ud fra en omkostning pr. faglige årsværk på 0,775 mio. kr. Beregnet års-
værksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts 2019.
I 2018 blev SKAT splittet op i syv styrelser, hvorfor der ikke vil være sammenlignelighed,
når der sammenholdes med budgetter fra 2018. Skattestyrelsens andel af SKATs samlede
bevilling for 2018 er opgjort på FL19 til at udgør 2.061,8 mio. kr. Der har i 2018 været
anvendt 835 årsværk til kontrol af de tre segmenter, hvilket svarer til en omkostning ved
opgavevaretagelsen på 647,1 mio. kr. Hovedparten af denne omkostning kan henføres til
Skattestyrelsen, men en andel af omkostningen går til overhead, som afholdes af bl.a. Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen. Derfor kan den fulde omkostning ikke tilskrives Skat-
testyrelsen alene.
Ved den årlige planlægning af Skattestyrelsens kontrolindsats fastsættes den forventede
ressourceanvendelse på de enkelte kontrolprojekter. Som nævnt tilrettelægges kontrolind-
satsen i de enkelte kontrolprojekter i vidt omfang på tværs af segmenterne, og kontrol-
lerne er derfor ikke afgrænset til borgere og virksomheder i det segment, som kontrolpro-
jektet er kategoriseret under. Opgørelsesmetoden, som er anvist i tabel 1, vil derfor først
kunne anvendes efterhånden som kontrolindsatsen realiseres. Der kan således ikke opstil-
les en sammenlignelig opgørelse over den forventede kontrolindsats fordelt på segmenter
for 2019. Der findes ikke på nuværende tidspunkt en detailplanlægning af den samlede
kontrolindsats for årene 2020-2022.’’
Side 4 af 4