Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2138106_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 7990
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 41 af 27. august 2019 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 565 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138106_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del
spørgsmål 565 (folketingsåret 2017-
18), således at opgørelsen af nettoregulering og nettoprovenu i forbindelse med kontrol-
aktiviteter vedrørende mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore og store
virksomheder opgøres for perioden 2014 til og med 2018, samt de forventede tal for
2019.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Som skatteminister er det vigtigt for mig, at der er den rette indsats over for snyd og svin-
del med betaling af skatter og afgifter. Jeg mener ikke, at skattekontrollen i de seneste år
har været på et tilfredsstillende niveau på tværs af Skatteforvaltningens forskellige indsats-
områder.
Det er også derfor, at regeringen har sat som målsætning at ansætte 1.000 ekstra medar-
bejdere i Skatteforvaltningen i løbet af de kommende år. På finansloven for 2020 er der
således afsat 150 mio. kr. i 2020 stigende til 200 mio. kr. årligt i 2021-2023 til ansættelse af
de første 250 nye faglige medarbejdere allerede i 2020. Det er første skridt mod at sikre
en kontrolindsats, der igen kan sikre ordentlig understøttelse af skattebetalingen.
Derudover vil jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Tabel
1
viser for årene 2014 til 2018 de gennemførte nettoreguleringer og det beregnede
nettoprovenu i forbindelse med skatteforvaltningens kontrolindsats af virksomheder i
segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder samt Mellemstore og store virksomheder
1
. Der
er ved denne besvarelse anvendt samme opgørelsesmetode som i
SAU alm. del
svar på
spm. 565.
Tabel 1. Samlet nettoregulering og nettoprovenu i
Mikrovirksomheder samt Små
og
Mellemstore
virksomheder i årene 2014-2018
2014
Mio.kr.
Mikrovirk-
somheder
Små virksom-
heder
Mellemstore
og store virk-
somheder
Total
Netto-
regule-
ring
1)
5.455
1.116
3.239
5)
9.810
2015
Netto-
regule-
ring
3.807
2.354
2016
Netto-
regule-
ring
7.151
1.647
2017
3)
Netto-
regule-
ring
5.442
2)
1.997
2018
4)
Netto-
Regu-
lering
3.714
1.703
Netto
pro-
venu
2.050
466
Netto
pro-
venu
1.445
824
Netto
Pro-
venu
3.410
797
Netto
Pro-
venu
2.396
1.071
Netto
Pro-
venu
1.844
838
648
3.163
7.381
13.542
949
3.218
3.691
12.488
1.041
5.248
3.791
11.230
1.437
4.903
8.656
14.073
2.664
5.346
Anm: Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres lø-
bende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrap-
porten for 2014 og 2015. Alle reguleringer og provenuer for 2016-2018 er opgjort ved dataudtræk pr. den 5. december 2019.
Det bemærkes, at nettoregulering er værdien af reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, og
er fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Nettoreguleringen opgøres i det år, hvor kontrollen afsluttes.
1) I 2014 skete der en enkeltstående større regulering af et underskudsbeløb, som ikke har provenumæssig virkning for det
pågældende år, og som ikke er inkluderet i opgørelsen.
1
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 565 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138106_0003.png
2) I 2017 skete der en enkeltstående større momsregulering, som har provenumæssig virkning for det pågældende år, og
som ikke er inkluderet i opgørelsen.
3) I 2017 og 2018 er der en del selvstændige erhvervsdrivende og selskaber, som ikke har indberettet deres oplysning. De
indgår ikke i opgørelsen, idet disse oplysninger anvendes til at placere den enkelte virksomhed i ét virksomhedssegment.
Der foretages løbende sagsbehandling af disse virksomheder og selskaber.
4) Det bemærkes, at der er en række særlige sager i 2018 vedr. vand- og spildevandsselskaber, hvilket afstedkom betyde-
lige reguleringsbeløb. Disse reguleringer er ikke inkluderet i opgørelsen.
5) Der var en fejl i en enkelt større regulering i svaret på SAU alm. del
svar på spm. 565, som er blevet rettet i opgørel-
sen. Fejlen har ikke påvirket opgørelsen af nettoprovenuet.
Det er ikke givet, at en samlet forhøjelse af skatter og afgifter (nettoprovenu) kan inddri-
ves. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det beløb, som staten modtager. Nettoprove-
nuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer. Der tages udgangs-
punkt i den skatte- og afgiftsspecifikke sats for den enkelte regulering. Dog anvendes et
gennemsnit af skattesatsen for personskatten på 40 pct. og selskabsskatten på 25 pct., idet
der kan forekomme stor variation i beskatningssatsen imellem de enkelte virksomheder
og borgere. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af re-
guleringerne.
Opgørelsen af nettoregulering og -provenu foretages med udgangspunkt i konkrete virk-
somheder, der er kontrolleret i de enkelte år. Det er derfor endnu ikke muligt at opgøre
nettoregulering og -provenu for 2019.
Det bemærkes, at der i forbindelse med etableringen af Skattestyrelsen er foretaget en ny
afgræsning af segmenterne, og de opgjorte segmenter afspejler dermed ikke længere Skat-
testyrelsens aktuelle afgrænsning af segmenterne.
Det bemærkes afslutningsvis i relation til opgørelse over Skattestyrelsens kontrolindsats,
at det ikke er muligt at fremskrive effekten ved tilførsel af yderligere årsværk til skattekon-
trol. Kontrolindsatsen er tilrettelagt efter væsentlighed og risiko, hvorfor det ikke kan for-
ventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i samme omfang som de eksiste-
rende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme høje provenu. Derudover vil antal-
let af kontroller per årsværk afhænge af målgruppen for kontrollen, da en kontrol af en
stor virksomhed eksempelvis vil tage længere tid end en kontrol af en lille virksomhed.”
Side 3 af 3