Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2071106_0001.png
Notat
27. september 2018
J.nr. 2017 - 8322
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Bilag 1. Afgrænsning af brancher
Nedenfor udfoldes Skatteforvaltningens analyse, herunder afgrænsningen af brancher.
1. Antal brancher og virksomheder i Danmark
Alle virksomheder oprettet efter 1. januar 2017 i Danmark skal registreres med en bran-
chekode. Skatteforvaltningen har i sin analyse taget udgangspunkt i de officielle branche-
koder, som fremgår af Danmarks Statistiks Erhvervsstatistiske Register (ERS) og i det
Centrale Virksomhedsregister (CVR). Branchekoderne er udtryk for forskellige økonomi-
ske aktiviteter, som er bestemmende for, hvilken branche virksomhederne tilhører, uanset
om der er tale om selskaber, enkeltmandsvirksomheder, offentlige virksomheder eller an-
det. Danmarks Statistiks
Dansk Branchekode
for 2007 (revideret december 2015) indehol-
der 737 sekscifrede branchekoder, som i 2016 var fordelt på i alt ca. 812.000 registrerede
virksomheder i Danmark.
2. Afgrænsning til brancher med salg til private
I brancher med salg til erhverv, såkaldt
business-to-business
salg, antager Skatteforvaltningen,
at køber har interesse for at få en faktura på grund af moms- og skattemæssige fradrag.
Fejl i disse brancher vurderes derfor i mindre grad at blive løst med et digitalt salgsregi-
streringssystem. Skatteforvaltningen har derfor i sin analyse afgrænset målgruppen til
brancher, der primært har salg til private.
Størstedelen af Danmarks Statistiks branchekoder omfatter virksomheder med salg til er-
hverv. For at identificere brancher med salg til private har Skatteforvaltningen valgt at an-
vende Nationalbankens tilgang, som beskrevet i deres rapport
Omkostninger ved betalinger i
Danmark
fra 2011
1
. I rapporten undersøges brancher, som vurderes at være dækkende for
betalingsmodtagere, der har modtaget betaling for varer og/eller tjenester fra private bor-
gere/husholdninger. Med udgangspunkt i Nationalbankens kriterier for salg til private er
der identificeret i alt 133 brancher,
jf. bilag 2.
De 133 brancher udgjorde i 2016 ca. 250.000
virksomheder.
3. Udvælgelse af brancher med fejltyper relateret til salgsregistrering
Med udgangspunkt i de 133 brancher, som har salg til private, har Skatteforvaltningen
valgt at fokusere på de brancher, som begår fejl, der relaterer sig til salgsregistrering. Skat-
1
Danmarks Nationalbank (2011): Omkostninger ved betalinger i Danmark.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at oversende den undersøgelse om sort arbejde udarbejdet af skatteforvaltningen, som er omtalt i artiklen på www.dr.dk den 19. november 2018, til skatteministeren
2071106_0002.png
teforvaltningen indsamler løbende viden om regelefterlevelsen for borgere og virksomhe-
der i Danmark gennem fx complianceundersøgelser. Skatteforvaltningens complianceun-
dersøgelser viser bl.a., hvilke fejltyper virksomhederne begår, og inden for hvilke bran-
cher der forekommer flest fejl
2
.
Baseret på resultaterne fra complianceundersøgelserne for indkomstårene 2008, 2010,
2012 og 2014 har Skatteforvaltningen således identificeret de fejltyper, som vurderes at
kunne mindskes ved brug af et digitalt salgsregistreringssystem og dermed øge regelefter-
levelsen. Fejltyperne er beskrevet med konkrete eksempler i boks 1 og er desuden uddy-
bet i bilag 3. I bilag 4 er listet de brancher, som begår de i boks 1 nævnte fejl.
Boks 1. Fejltyper der relaterer sig til salgsregistreringen
Skattefejl i salgsregistreringen for selvstændigt erhvervsdrivende
Ikke selvangivne indtægter
erhvervsmæssige
Eksempel: I et pizzeria mangler kontant varesalg at blive indtastet i kassen, hvorved salget
ikke kommer med i dagens omsætning. Forholdet konstateres, fordi der blev betalt varekredi-
torer med kontante beløb, der ikke var registreret i virksomheden.
Skønsmæssig ansættelse, hvor omsætningen ikke er opgjort tilstrækkeligt
Eksempel: I et pizzeria konstateres det, at der er udeholdt omsætning for flere dage, ligesom
der er fundet brud på rækkefølgen af kasseboner. Forholdet konstateres ved sammenholdelse
af bogføringen, bankkontoudtog samt kasseboner. Skatteforvaltningen laver på baggrund
heraf en skønsmæssig ansættelse af omsætningen for de dage, der var udeholdt omsætning,
så der sker en korrekt afregning.
Fejlkontering i bogføringen
Eksempel: To dages varesalg fra et værtshus er fejlagtigt bogført som en udgift. Skatteforvalt-
ningen må således forhøje indkomsten som følge heraf, så der sker korrekt afregning.
Skattefejl i salgsregistreringen for selskaber
Ikke fradragsberettigede udgifter
Eksempel: Et selskab har ikke dokumentation for en udgift, som er opgjort som en fradragsbe-
rettiget udgift. Skatteforvaltningen må således nægte selskabet fradrag for udgiften.
Ikke selvangivne selskabsindtægter
Eksempel: Et selskab har ikke benyttet kasseapparat, udarbejdet kassekladder eller dagssed-
ler, som viser, hvad dagens omsætning har været. Pga. de manglende registreringer må skat-
teforvaltningen foretage et skøn over selskabets omsætning på baggrund af priser og varekøb,
så der kan ske en korrekt afregning.
Momsfejl i salgsregistreringen
Ikke angivet salgsmoms
Eksempel: En gennemgang af kasseregnskabet fra en restaurant viser, at virksomheden har
haft en større omsætning end der er selvangivet til skatteforvaltningen. Det betyder, at restau-
rationen har betalt for lidt salgsmoms, som skatteforvaltningen efterfølgende har opkrævet.
Skønsmæssig ansat salgsmoms, hvor omsætningen ikke er opgjort tilstrækkeligt
Eksempel: Skatteforvaltningen har på baggrund af negativ kassebeholdning (udeholdt salg)
samt kontanthævninger konstateret, at virksomheden har angivet en for lav omsætning. Skat-
teforvaltningen har derfor skønsmæssigt opgjort yderligere omsætning, så der sker en korrekt
afregning.
2
Skatteforvaltningens
complianceundersøgelser
er repræsentative. I brancher med få virksomheder er der derfor få obser-
vationer, og nogle brancher bliver aldrig udtrukket i compliancestikprøven. I brancher med få observationer kan det ikke
fagligt forsvares at drage konklusioner om branchens regelefterlevelse.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at oversende den undersøgelse om sort arbejde udarbejdet af skatteforvaltningen, som er omtalt i artiklen på www.dr.dk den 19. november 2018, til skatteministeren
2071106_0003.png
Momsgrundlaget
Eksempel: I en pub er der ikke beregnet moms af den bogførte omsætning. Skatteforvaltningen
har derfor opkrævet det ubetalte moms.
Opgørelse af afgiftstilsvaret
bogføringsfejl
Eksempel: I en virksomhed er der ved sammenholdning af bogføring og kasseboner konstate-
ret, at et varesalg er bogført to gange og dermed fejlangivet dobbelt salgsmoms. Virksomheden
har derfor betalt for meget i moms. Skatteforvaltningen laver en efterangivelse, hvor den for
meget betalte moms tilbagebetales til virksomheden.
For lidt angivet momstilsvar i forhold til bogføringen
Eksempel: Efter sammenholdning af bogføring og kasseboner i en virksomhed konstateres
det, at der er manglende angivelse af salgsmoms. Skatteforvaltningen laver derfor en efteran-
givelse, hvor en ubetalte moms opkræves.
Kilde: Skatteforvaltningen
Note: Der er foretaget en opdeling for selvstændigt erhvervsdrivende samt selskaber. Det skyldes, at selskaber og selvstændigtig erhvervsdri-
vende har to forskellige selvangivelser og betaler forskellige skattearter. Endvidere er der foretaget en opdeling på momsfejl i salgsregistrerin-
gen, idet moms angives på samme måde for alle virksomhedstyper.
Note: Selskaber omfatter aktie- og anpartsselskaber, andelsforeninger, interessentskaber og kommanditselskaber
Med udgangspunkt i resultater fra complianceundersøgelserne har Skatteforvaltningen
identificeret syv brancher, der har relativt mange salgsregistreringsfejl sammenlignet med
andre brancher,
jf. tabel 1.
Brancherne er nærmere beskrevet i tabel 2. De syv brancher ud-
gjorde i 2016 i alt 37.000 virksomheder. Erfaringer fra Skatteforvaltningens almindelige
kontrolarbejde understøtter complianceundersøgelsernes resultater.
Tabel 1. Regelefterlevelsen i de syv identificerede risikobrancher
Brancher
Andel virk-
somheder
med bevid-
ste skatte-
og momsfejl
(pct.)
34
Andel med
skattefejl
relateret til
salgsregi-
strering
(pct.)
1
35
Andel
med-
momsfejl
relateret til
salgsregi-
strering
(pct.)
1
31
Fejlpro-
cent
skat
(pct.)
Fejlpro-
cent
moms
(pct.)
Gnst. skatte-
gab per virk-
somhed med
fejl (kr.)
2
Gnst
momsgab
per virk-
somhed
med fejl
(kr.)
2
33.200
Antal virk-
somheder
i branchen
i 2016
Caféer, værts-
huse, diskoteker
mv.
Pizzeriaer, grill-
barer, isbarer
mv.
Købmænd og
døgnkiosker
Restauranter
Autoreparations-
værksteder mv.
Tøjforretninger
Frisørsaloner
Gns. for virk-
somheder med
salg til private
Gns. for alle
virksomheder i
2014
79
53
34.300
3.500
31
35
36
74
72
39.700
24.400
5.100
24
24
15
14
8
11
33
31
17
15
16
13
29
36
23
21
20
19
70
75
68
62
57
54
58
63
54
40
46
44
34.200
53.000
33.000
35.400
9.200
34.400
38.200
41.100
17.700
88.100
7.300
20.800
2.400
6.700
6.500
4.300
8.200
250.000
8
-
-
58
48
33.300
18.500
812.000
Note: Tallene er beregnet pba. complianceundersøgelserne for 2008, 2010, 2012 og 2014.
1
Tallene i kolonne 2 og 3 vedrører skatte og momsfejl relateret til salgsregistrering, mens de øvrige tal går på tværs af alle fejltyper i complianceundersøgelsen. Tallene i
kolonne 2 og 3 er en særudsøgning på compliancedata og skal konsolideres endeligt.
2
Tallene er fremskrevet til 2017 priser og afrundet
Kilde: Skatteforvaltningen
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at oversende den undersøgelse om sort arbejde udarbejdet af skatteforvaltningen, som er omtalt i artiklen på www.dr.dk den 19. november 2018, til skatteministeren
2071106_0004.png
Udover at være de syv brancher, som Skatteforvaltningen vha. compliancedata kan kon-
statere laver flest salgsregistreringsfejl, er brancherne også kendetegnet ved en generel lav
regelefterlevelse. I Skatteforvaltningens complianceundersøgelse for indkomståret 2014 er
andelen af alle virksomheder, som vurderes at begå bevidste fejl 8 pct., mens andelen af
virksomheder,
der begår bevidste fejl i fx branchen ’Caféer,
værtshuse, diskoteker mv.’,
er
34 pct. og 31 pct. for ’Pizzeriaer,
grillbarer, isbarer mv.’,
jf. tabel 1.
Tabel 2. Branchebeskrivelser
Branche
Autoreparati-
onsværksteder
Caféer, værts-
huse, diskote-
ker mv.
Frisørsaloner
Købmænd og
døgnkiosker
Pizzarier, grill-
barer, isbarer
mv.
Restauranter
Branche-
kode
45.20.10
Branchebeskrivelse
Branchen omfatter teknisk vedligeholdelse og almindelig service
af køretøjer undtagen motorcykler.
Branchen omfatter barer, cocktailbarer, diskoteker, værtshuse,
kaffebarer, juicebarer, caféer og mobile drikkevareboder, med
hovedvægten lagt på tilberedning og servering af drikkevarer til
umiddelbar indtagelse på stedet.
Branchen omfatter frisør- og skønhedssaloner herunder hårfarv-
ning og - forlængelse samt barbering og skægtrimning. Frisører,
der tager på hjemmebesøg er også omfattet.
Branchen omfatter butikker med et begrænset varesortiment in-
den for føde-, drikke- og tobaksvarer samt kiosker med udvidet
åbningstid.
Branchen omfatter pizzeriaer, grillbarer, isbarer, pizzaudbring-
ning, spisesteder der leverer mad ud af huset, pølsevogne, mo-
bile madboder og tilberedning af mad i markedsboder.
Branchen omfatter restaurationsvirksomhed, hvor der serveres
mad for siddende gæster. Branchen omfatter restauranter, cafe-
terier, fastfoodrestauranter samt cafeer og kroer med hovedvæg-
ten lagt på servering af mad, uden overnatningsfaciliteter.
Branchen omfatter butikker, der sælger herre og dametøj til pri-
vatpersoner.
56.30.00
96.02.10
47.11.10
56.10.20
56.10.10
Tøjforretninger
47.71.10
Kilde: Danmarks Statistiks Dansk Branchekode for 2007 (revideret december 2015)
Brancher som blomsterforretninger, hoteller, cykel og knallertforretninger, forskellige de-
tailvirksomheder og frugt og grøntforretninger har også en relativt høj fejlprocent. Skatte-
forvaltningens analyser viser imidlertid, at der er observeret for få fejl i compliancekon-
trollerne til, at der entydigt kan konkluderes på regelefterlevelsen inden for disse bran-
cher,
jf. bilag 4.
Det betyder, at skatteforvaltningen ikke entydigt kan konkludere på regel-
efterlevelsen på grund af statistisk usikkerhed omkring data, og at et pålæg om brug af di-
gitale salgsregistreringssystemer derfor ikke nødvendigvis vil øge regelefterlevelsen i disse
brancher.
4. Afgrænsning ved brug af omsætningsgrænser
Skatteforvaltningen har lagt til grund, at det kun er virksomheder, der er momsregistre-
rede og har en omsætning på under fem mio. kr. årligt, som umiddelbart er relevante at
omfatte af et pålæg. Ved at gøre brug af omsætningsgrænser kan antallet virksomheder,
der omfattes af et eventuelt pålæg, begrænses. Afgrænsningen er bl.a. foretaget ved at se
på de norske og svenske erfaringer på området.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at oversende den undersøgelse om sort arbejde udarbejdet af skatteforvaltningen, som er omtalt i artiklen på www.dr.dk den 19. november 2018, til skatteministeren
2071106_0005.png
4.1 Nordiske erfaringer
I 2010 indførte Sverige tvungen brug af certificerede kasseapparater med tilhørende kon-
trolbokse, der opsamler data om betalinger, som kan aflæses og bruges i forbindelse med
kontrolbesøg. Norge indførte i 2017 ligeledes krav om, at der kun må sælges kasseappara-
ter, der opfylder bestemte funktioner, så skattemyndighederne kan indhente data fra kas-
seapparatet ved at anmode om en overførsel via Altinn.no. I både Norge og Sverige har
man indført en bundomsætningsgrænse, men ingen af landene har indført en topomsæt-
ningsgrænse. Til gengæld bruger begge landes skatteadministrationer væsentlige admini-
strative ressourcer på behandling af ansøgninger om dispensation fra virksomheder og
brancher, der vil undtages for kravene. Det er Skatteforvaltningens vurdering, at en øvre
omsætningsgrænse vil mindske en stor del af administrationen forbundet hermed.
4.2 Eksempler på mulig afgrænsning
Sættes bundgrænsen til virksomheder, der er momsregistrerede, dvs. med en forventet år-
lig omsætning på mere end 50.000 kr., betyder det, at de helt små virksomheder ikke bli-
ver omfattet af pålægget. Skatteforvaltningen vurderer, at det potentielle provenu ved at
pålægge de mindste virksomheder digitale salgsregistreringssystemer vil være begrænset i
forhold til virksomhedernes udgifter til systemerne.
Skatteforvaltningen foreslår, at såfremt der indføres en afgrænsning af virksomheder vha.
omsætningsgrænser, bør denne administreres på baggrund af momsregistrering i stedet
for omsætningsgrænse. Det skyldes, at det er lettere at administrere både for skatteforvalt-
ningen og for virksomhederne, fordi skatteforvaltningen ikke kender til størrelsen af om-
sætningen for nyregistrerede virksomheder, ligesom omsætningen kan variere fra år til år.
Gøres der brug af ovennævnte bundomsætningsgrænse vil ca. 29.000 virksomheder være
omfattet på tværs af de syv brancher,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Antal virksomheder fordelt på brancher og omsætningsgrænse
*
Branche
Antal momsregi-
strerede virksomhe-
der
5.465
2.640
Antal momsregistre-
rede, omsætning
under 5 mio. kr.
4.757
2.410
Antal momsregistre-
rede, omsætning un-
der 10 mio. kr.
5.168
2.560
Autoreparations-
værksteder mv.
Caféer, værts-
huse, diskoteker
mv.
Frisørsaloner
Købmænd og
døgnkiosker
Pizzeriaer, grill-
barer, isbarer
mv.
Restauranter
Tøjforretninger
I alt
*2016-tal.
Kilde: Skatteforvaltningen
6.999
1.761
3.653
6.947
1.309
3.527
6.989
1.550
3.602
5.229
3.244
28.991
4.213
2.602
25.765
4.802
2.996
27.667
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at oversende den undersøgelse om sort arbejde udarbejdet af skatteforvaltningen, som er omtalt i artiklen på www.dr.dk den 19. november 2018, til skatteministeren
2071106_0006.png
Omsætningsgrænsen på fem mio. kr. er vurderet ud fra Skatteforvaltningens erfaringer fra
kontrolarbejdet samt den betragtning, at større virksomheder med en årlig omsætning på
over ca. fem mio. kr. typisk allerede vil have digitale salgsregistreringssystemer, som sikrer
en korrekt salgsregistrering.
Fx viser opgørelser fra Danmarks Statistik, at anvendelsen af digitale forretningsløsninger,
såsom cloud computing, i danske virksomheder med 50-100 ansatte steg fra 20 pct. til 36
pct. fra 2014 til 2018
3
. En lignende stigning kan også identificeres i øvrige virksomheds-
grupper, men er ikke lige så signifikant. Det indikerer således, at større virksomheder
overordnet set er mere digitaliserede end mindre virksomheder i relation til bl.a. salgsregi-
strering, som cloud computing ofte benyttes til. Det antages derfor, at de større virksom-
heder i mindre grad laver fejl i salgsregistreringen.
Hvis kun momsregistrerede virksomheder med en omsætning på under fem mio. kr. årligt
bliver omfattet af risikogruppen, vil det gælde for i alt knap 26.000 virksomheder sva-
rende til ca. hver 30. virksomhed i Danmark. Hæves den øvre omsætningsgrænse til fx ti
mio. kr., vil godt 27.500 virksomheder blive omfattet af gruppen,
jf. tabel 3.
3
Danmarks Statistik, 14. marts 2018:
IT-anvendelse i befolkningen og virksomheder 2017
Side 6 af 6