Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Notat
27. september 2018
J.nr. 2017 - 6859
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Skatteforvaltningens analyse af risikobrancher relate-
ret til fejl i registrering af salg
I september 2017 indgik regeringen sammen med alle folketingets partier en aftale om
styrket indsats mod sort arbejde. Et af initiativerne i aftalen er pålæg om at anvende et di-
gital salgsregistreringssystem, som skal pålægges virksomheder inden for brancher, hvor
der vurderes at være en særligt forhøjet risiko for snyd og fejl i registreringen af salg. Skat-
teforvaltningen har på den baggrund udarbejdet en analyse af, hvilke brancher der kan ka-
tegoriseres som risikobrancher ud fra fejl relateret til salgsregistrering. Analysen er baseret
på Skatteforvaltningens compliancedata fra 2008-2014.
Analysen udgør ikke et politisk oplæg til, hvilke brancher der skal pålægges digital salgsre-
gistrering, men udgør alene et fagligt grundlag for den politiske drøftelse.
Opsummering af risikobrancher
På baggrund af Skatteforvaltningens analysearbejde er det Skatteforvaltningens faglige
vurdering, at følgende syv brancher kan anses som risikobrancher ift. fejl relateret til
salgsregistrering:
Caféer, værtshuse, diskoteker mv.
Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
Købmænd og døgnkiosker
Restauranter
Autoreparationsværksteder mv.
Tøjforretninger
Frisørsaloner
Skatteforvaltningen har lagt til grund, at det kun er virksomheder, der er momsregistre-
rede og har en omsætning på under fem mio. kr. årligt, som umiddelbart er relevante at
omfatte af et eventuelt pålæg. Ved at gøre brug af omsætningsgrænser kan antallet af virk-
somheder, der omfattes af et eventuelt pålæg, begrænses,
jf. bilag 1.
I 2016 var der registreret i alt knap 26.000 momsregistrerede virksomheder med en om-
sætning under fem mio. kr. inden for ovenstående syv brancher,
jf. figur 1,
som illustrerer
den trinvise afgrænsning af brancher og virksomheder.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningen har mulighed for at pålægge alle virksomheder at
anvende digital salgsregistrering som en sanktion. Det vil gælde i situationer, hvor skatte-
forvaltningen i deres almindelige kontrolarbejde fx konstaterer utilstrækkelige registrerin-
ger af salgstransaktioner i den pågældende virksomhed. Virksomheder, som ikke vil blive