Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2073215_0001.png
6. september 2019
J.nr. 2018 - 3570
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 14. august 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvad en afgift på 250 kr. pr. udledt ton CO2 fra alle fly, der letter fra danske lufthavne, vil give i statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren
2073215_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne, hvad en afgift på 250 kr. pr. udledt ton CO
2
fra alle fly, der let-
ter fra danske lufthavne (inkl. CO
2
-ækvivalenter fra andre drivhusgasser fra flytrafik), vil
give i statsprovenu før og efter tilbageløb og adfærd hvert år i årene 2020-2030 samt va-
rigt. Beregningerne skal antage, at afgiften kun gælder for de første 1.500 km.
Svar
I Danmark er der ingen beskatning af flytransportens udledninger. Afgifter på flytrans-
port kan derfor give et bidrag til den samlede klimapolitik.
Udformningen af en evt. afgift på flytransport bør dog udformes under hensyn til EU-
retlige forhold, fordelingsmæssige og erhvervsøkonomiske konsekvenser samt implemen-
teringsmæssige konsekvenser. Regeringen har derfor endnu ikke taget stilling til, hvilke
instrumenter, der skal bidrage til den samlede klimapolitik.
Det følger af energibeskatningsdirektivet, at flybrændstof anvendt til internationale flyv-
ninger og flyvninger internt i EU skal fritages for de afgifter, der omfattes af direktivets
område, når brændstoffet tankes i et EU-land. På baggrund af afgiftens konkrete udform-
ning vil det skulle undersøges, om en CO
2
-afgift vil være omfattet af energibeskatningsdi-
rektivet. Dette vurderes umiddelbart at være tilfældet, idet CO
2
-udledningen vil blive be-
regnet med udgangspunkt i energiforbruget.
En CO
2
-afgift vil derfor på kort sigt formentlig kun kunne pålægges indenrigsfly. Dette
kan få betydelige erhvervsøkonomiske konsekvenser for særligt de mindre danske pro-
vinslufthavne og luftfartsselskaber, som primært har indenrigsflyvninger. Desuden kan
det påvirke mobiliteten på tværs af landet.
Dertil kommer, at det i praksis vil være vanskeligt at identificere og kontrollere afgifts-
grundlaget, da en CO
2
-afgift, som beskrevet af spørger, vil være baseret på et beregnet af-
giftsgrundlag, hvor brændstofforbruget estimeres baseret på strækningslængde og flytype
og herefter ganges med en emissionsfaktor. Udledningen af CO
2
- og andre drivhusgas-
ækvivalenter indberettes ikke direkte til myndighederne og kan ikke umiddelbart måles el-
ler verificeres. Der vil derfor være betydelige udfordringer forbundet med at begrænse de
administrative omkostninger.
På baggrund af ovennævnte forbehold og usikkerheder er der ikke et tilstrækkelig robust
grundlag for at beregne provenuvirkningen af den beskrevne afgift.
Side 2 af 2