Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2070020_0001.png
28. august 2019
J.nr. 2019 - 7363
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 6. august 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at redegøre for merprovenuet ved at foretage stramninger af reglerne for underskudsbegrænsning m.v., til skatteministeren
2070020_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 307 (folketingsåret
2018-19, 1. samling) redegøre for merprovenuet ved at foretage følgende stramninger a
reglerne for underskudsbegrænsning:
1) En reduktion af grænsen for, hvornår underskud frit kan fremføres fra de nugældende
8.385.000 kr. til 5.000.000 kr.
2) En reduktion af satsen for, hvor meget underskuddet over grænsen kan nedbringe den
skattepligtige indkomst fra de nugældende 60 pct. til 50 pct.
3) Et maksimum på 5 år for fremførsel af underskud, jf. svaret på SAU alm. del
spørgs-
mål 13 (folketingsåret 2017-18). Reglerne skal gælde for både selskaber og for sambeskat-
tede kredse, og ministeren bedes redegøre for det umiddelbare provenu, provenuet efter
tilbageløb og provenuet efter adfærd for hver af de tre elementer, og hvis samtlige tre
stramninger vedtages.
Spørgsmålet har tidligere været stillet som SAU alm. del
spørgsmål 354 (folketingsåret
2018-19, 1. samling).
Svar
Som redegjort for i besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 307 (folketingsåret 2018-19,
1. samling) kan et selskab (en sambeskatningskreds) efter gældende regler fradrage under-
skud op til 8.385.000 kr. (2019-niveau) fuldt ud i den skattepligtige indkomst. Underskud
udover denne grænse kan højest nedbringe den skattepligtige indkomst med 60 pct. i de
enkelte år. Uudnyttede underskud kan fremføres uden tidsbegrænsninger i efterfølgende
års overskud.
I tabel 1 er den langsigtede provenuvirkning af de tre nævnte stramninger af underskuds-
begrænsningsreglerne opsummeret som årlig varig virkning, hvis de gennemføres enkelt-
vis og samlet. Det bemærkes, at skønnene er forbundet med væsentlig usikkerhed. I for-
hold til en samlet gennemførelse af de tre stramninger vil effekten af at reducere grænsen
og satsen være så lille sammenholdt med indførelsen af et maksimum på 5 år for fremfø-
relse af underskud, at det indgår i den generelle usikkerhed på skønnet og derfor forsvin-
der i afrundingen. Provenuvurderingen uddybes i nedenstående.
Tabel 1. Langsigtet merprovenu ved stramninger af reglerne om underskudsbegrænsning opgjort i
varig virkning
Nedsættelse
af grænse til
5 mio. kr.
15
10
10
Reduktion
af sats til
50 pct.
15
10
10
Maksimum
på fremfø-
relse i 5 år
3.000
2.600
1.800
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
Samlet
3.000
2.600
1.800
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at redegøre for merprovenuet ved at foretage stramninger af reglerne for underskudsbegrænsning m.v., til skatteministeren
2070020_0003.png
Ad 1) Nedsættelse af grænse til 5 mio. kr.
På baggrund af virksomhedernes anvendelse af underskud i 2017 skønnes det med usik-
kerhed, at en nedsættelse af grænsen fra knap 8,4 mio. kr. til 5,0 mio. kr. vil medføre, at
underskud for ca. 1 mia. kr. vil blive afskåret for anvendelse i året. Ved en selskabsskatte-
sats på 22 pct. svarer det til en skatteværdi på ca. 220 mio. kr. Disse underskud vil kunne
anvendes i efterfølgende indkomstår og forhøjelsen af grænsen fører derfor alene til en
fremrykning af beskatningen med typisk ganske få år.
1
Merprovenuet består således alene
i en begrænset rentegevinst for statskassen. På dette grundlag skønnes stramningen at
medføre et varigt merprovenu på ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Ad 2) Reduktion af sats til 50 pct.
Ligesom ved en nedsættelse af grænsen til 5 mio. kr. skønnes det på baggrund af virksom-
hedernes anvendelse af underskud i 2017, at en nedsættelse af satsen fra 60 pct. til 50 pct.
vil medføre, at underskud for ca. 1 mia. kr. vil blive afskåret for anvendelse i året. Tilsva-
rende vil disse underskud kunne anvendes i efterfølgende år. På dette grundlag skønnes
også denne stramning at medføre et varigt merprovenu på ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Ad 3) Et maksimum på 5 år for fremførsel af underskud
I besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 13 (folketingsåret 2017-18) redegøres for de
provenumæssige konsekvenser ved at indføre et maksimum på 5 år for fremførelse af un-
derskud. Det skønnes i dette svar pba. oplysninger om registrerede underskud i perioden
2014-2016, at et maksimum på 5 år vil medføre et varigt merprovenu på 1,9 mia. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd. En opdatering med tal for virksomhedernes registrerede un-
derskud i 2017 har alene givet anledning til en mindre nedjustering af skønnet til 1,8 mia.
kr. årligt, der som nævnt i ovenstående er forbundet med betydelig usikkerhed.
Afslutningsvis bemærkes, at en begrænsning af selskabernes mulighed for at fremføre un-
derskud vil medføre en forvridning af investeringsstrukturen væk fra investeringer med
større risiko og højere forventet afkast, herunder investeringer i forskning og udvikling.
Det skyldes, at disse investeringer kan give anledning til underskud i en længere årrække,
førend de giver overskud. Dette trækker i retning af, at en begrænsning i selskabernes mu-
ligheder for at fratrække underskud kan have en større negativ effekt på investeringerne
end en forhøjelse af selskabsskatten. Der forligger dog ikke et grundlag, der muliggør en
kvantificering af denne forvridningseffekt og i provenuvurderingen af de tre stramninger
lægges det beregningsteknisk til grund, at tilbageløb og adfærd svarer til en forhøjelse af
selskabsskattesatsen.
1
Det bemærkes, at det er selskaber, der har vendt tidligere års underskud til overskud, der bliver ramt af stramningen.
Side 3 af 3