Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2071042_0001.png
2. september 2019
J.nr. 2019 - 7493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 6. august 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvor mange milliarder kr. der er givet i skatte- og afgiftslettelser i perioden 27. november 2001 til og med Finanslov 2019, til skatteministeren
2071042_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange milliarder kr. der er givet i skatte- og afgifts-
lettelser i perioden 27. november 2001 til og med Finanslov 2019. Ministeren bedes rede-
gøre for dette i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter adfærd, samt i 2025-virkning
og i varig virkning (2019-niveau). Ministeren bedes tillige opgøre fordelingsvirkningen af
disse skatte- og afgiftslettelser på den disponible indkomst i kr. fordelt på deciler samt for
hver percentil i 10.decil. Endelig bedes ministeren redegøre for lempelsernes samlede
virkning på Gini-koefficienten. Spørgsmålet har tidligere været stillet som SAU alm. del
spørgsmål 304 (folketingsåret 2018-19, 1. samling).
Svar
Der er tale om et meget omfattende spørgsmål, som i udgangspunktet forudsætter bety-
delige beregninger, idet der blandt andet ikke umiddelbart foreligger sammenlignelige
provenuberegninger af gennemførte skatte- og afgiftslempelser for den efterspurgte peri-
ode. Det er som udgangspunkt kun for de senere års skattereformer, at der foreligger op-
gørelser af virkningen i 2025, og der er for de tidligere års skattereformer generelt ikke be-
regnet provenuvirkninger efter tilbageløb og adfærd.
På det foreliggende grundlag er det derfor ikke muligt at opgøre et retvisende skøn for de
samlede skatte- og afgiftslempelser fra november 2001 til og med Finansloven for 2019.
Som udgangspunkt for besvarelsen er vedlagt en oversigt over samtlige lovforslag med
provenumæssige konsekvenser på Skatteministeriets område fra november 2001 frem til
2019,
jf. bilag 1
1
. For hvert lovforslag fremgår den umiddelbare provenuvirkning for de
enkelte år samt den varige provenuvirkning, såfremt denne er oplyst i lovforslaget. En
mekanisk sammentælling af de umiddelbare varige provenuvirkninger viser en samlet lem-
pelse af skatter og afgifter på godt 13 mia. kr. (i 2019-niveau) i den betragtede periode.
Denne opgørelse indebærer dog en undervurdering af den reelle lempelse i perioden af en
række grunde.
For det første indgår lovforslag udenfor Skatteministeriets område, som indeholder
skatte- og afgiftsændringer, ikke i opgørelsen. Det betyder bl.a., at provenuvirkningerne
fra
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen
ikke indgår, samt at alene finansie-
ringstiltagene fra
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
(herunder forhøjelse af bundskatten og
det skrå skatteloft samt reduktion af grøn check), men ikke selve afskaffelsen af PSO-af-
giften, er indregnet. Hvis man medregner provenuvirkninger fra
Aftale om fokusering af DR
og afskaffelse af medielicensen
samt afskaffelse af PSO-afgiften vil den samlede varige umid-
delbare nettolempelse øges med knap 5 mia. kr.
For det andet udgøres en stor del af de diskretionære skatte- og afgiftsstigninger i perio-
den af indeksering af afgifter, som sikrer, at afgifterne ikke udhules realt over tid. Fx in-
dekseres energiafgifterne i L 207 i lovsamlingen 2008/2009 med en samlet provenuvirk-
1
I opgørelsen er lovforslag med provenumæssige konsekvenser på Skatteministeriets område indregnet. Det betyder, at
provenuvirkningerne fra ændringer af bl.a. grøn check og renterne fra restskatten er indregnet i opgørelsen, selv om de
ikke kategoriseres som skatter eller afgifter.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvor mange milliarder kr. der er givet i skatte- og afgiftslettelser i perioden 27. november 2001 til og med Finanslov 2019, til skatteministeren
2071042_0003.png
ning på ca. 20,7 mia. kr. i umiddelbar varig virkning. Set i forhold til et finanspolitisk neu-
tralt forløb, hvor de samlede skatter og afgifter hypotetisk er fastholdt realt uændrede,
kan indeksering af afgifter imidlertid ikke betragtes som en afgiftsstigning.
Tages der højde for de nævnte forhold mv., kan den samlede lempelse af skatter og afgif-
ter i den betragtede periode med nogen usikkerhed opgøres til 45-50 mia. kr. i umiddelbar
varig virkning (i 2019-niveau). Denne opgørelse bør dog også betragtes med væsentlige
forbehold, herunder at der bl.a. ikke er indregnet samspilseffekter mellem de betragtede
skatteinitiativer.
En anden tilgang til at vurdere udviklingen i skatter og afgifter er at betragte udviklingen i
det såkaldte strukturelle skattetryk, jf. den skatteøkonomiske analyse
”Højt
skattetryk i
Danmark
men faldende tendens de senere år”,
Skatteministeriet marts 2019. Ifølge den senest
tilgængelige opgørelse fra
Danmarks Konvergensprogram 2019
(april 2019) er det strukturelle
skattetryk faldet med ca. 1 pct. af BNP i perioden 2001-2019, hvilket svarer til en skatte-
reduktion på 20-25 mia. kr. (2019-niveau). Udviklingen i det strukturelle skattetryk afspej-
ler dog også andre forhold end ændringer i skattepolitikken, herunder fx virkningerne af
rentefaldet i den betragtede periode, som isoleret set har øget skatteindtægterne, og er
dermed heller ikke nogen perfekt indikator for skattepolitikkens bidrag til ændringer i
skattebelastningen.
Der foreligger ikke opgørelser af fordelingsvirkninger af de samlede skatte- og afgiftslem-
pelser på den disponible indkomst fordelt på deciler og for hver percentil i 10. decil. Be-
svarelsen tager derfor udgangspunkt i de opgjorte fordelingsvirkninger målt ved Gini-ko-
efficienten af de større skattepolitiske aftaler i perioden.
Ændringen i Gini-koefficienten som følge af skatte- og afgiftsændringer i de større skatte-
politiske aftaler fremgår af
tabel 1.
Det bemærkes, at summen af de isolerede virkninger af
de enkelte tiltag ikke umiddelbart kan lægges sammen, da ændringen i Gini-koefficienten
er opgjort på forskellige tidspunkter i den efterspurgte periode, og at virkningerne af de
enkelte tiltag ikke nødvendigvis er indbyrdes uafhængige.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvor mange milliarder kr. der er givet i skatte- og afgiftslettelser i perioden 27. november 2001 til og med Finanslov 2019, til skatteministeren
2071042_0004.png
Tabel 1. Fordelingsvirkninger af skatte- og afgiftselementer i de større skattepolitiske aftaler siden
2001 opgjort ved ændringer i Gini-Koefficienten
Virkning på Gini-koef-
ficienten som følge af
skatte- og afgiftsæn-
dringer
1
, pct.-point
0,21 (0,15)
0,20 (0,15)
0,68 (0,46)
-0,03 (0,04)
0,21 (0,27)
-0,02 (0,14)
-0,02
0,02
-0,01
0,02
0,13
-0,03
-0 03
Større skattepolitiske aftaler fra 2001 til 2019
Forårspakken, 2003
Lavere skat på arbejde, 2007
Forårspakke 2.0, 2009
Genopretningsaftalen, 2010
Aftale om skattereform, 2012
Aftale om Vækstplan DK, 2013
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften (inkl. finansiering), 2016
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer, 2017
Tryghed om boligbeskatningen, 2017
Aftale om omlægning af bilafgifter, 2017
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensions-
opsparing, 2018
Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen, 2018
Energiaftale, 2018
1) Den anførte virkning på Gini-koefficienten afspejler den isolerede virkning af ændringer i skatter og afgifter, mens virk-
ning anført i parentes afspejler den samlede virkning af aftalen inkl. elementer uden for skatte- og afgiftssystemet.
Anm.: Fordelingsvirkningerne målt ved Gini-koefficienten er opgjort eksklusive virkningerne af underliggende ændringer i
det offentlige forbrug (set i forhold til en situation med nulvækst), dvs. opgørelsen afspejler ikke den samlede prioritering af
det finanspolitiske råderum. Effekterne på Gini-koefficienten er beregnet isoleret for hvert initiativ på forskellige tidspunkter i
den efterspurgte periode, så de enkelte resultater kan ikke umiddelbart adderes.
Kilde: Egne beregninger samt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 303 (Alm. del) af 23. maj 2014, svar på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 355 (Alm. del) af 29. januar 2019, svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 329 (Alm. del) af 18. marts
2019 og Reformpakken 2020, Kontant sikring af Danmarks velfærd, kapitel 7 (skattepolitikken), april 2011.
Side 4 af 4