Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2092422_0001.png
22. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9701
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 24. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om omfanget af brugen af børn i spilreklamer, til skatteministeren
2092422_0002.png
Spørgsmål
På baggrund af artiklen ”Højt spil i børnehøjde” bragt den 8. september 2019 i Berling-
ske, hvori Danske Spil bekræfter, at de har brugt børn i deres reklamer for eOddset (spil
på eSportskampe) på bl.a. YouTube, bedes ministeren redegøre for omfanget af brugen af
børn i spilreklamer (f.eks. når børn optræder i eOddset-reklamer på YouTube) med dato
og medie for de enkelte reklamer, hvor børn optræder og hvilke konsekvenser brugen af
børn i spilreklamer får/har fået for Danske Spil.
Svar
Det følger af spillelovens bestemmelse om markedsføring, at markedsføring af spil hver-
ken i kommunikationsudformning eller medievalg må målrettes mod børn og unge under
18 år.
Spillemyndigheden, som er en styrelse under Skatteministeriet, varetager administrationen
af spilleloven og fører tilsyn med spilmarkedet. Det omfatter bl.a. løbende kontrol af spil-
udbyderne og overvågning af det danske spilmarked
herunder også hvorvidt spilrekla-
mer overholder spillelovens bestemmelse om markedsføring.
Skatteministeriet har indhentet bidrag fra Spillemyndigheden, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Ved
en forsætlig eller grov uagtsom overtrædelse af lovgivningen, fx markedsføringsbe-
stemmelsen, kan Spillemyndigheden politianmelde overtrædelsen med henblik på idøm-
melse af en bødestraf og i sidste ende kan Spillemyndigheden tilbagekalde tilladelsen til at
udbyde spil eller nedlægge påstand om fratagelse af tilladelsen i forbindelse med en civil
retssag eller en straffesag.
For så vidt angår omfanget af brug af børn i spilreklamer, er det Spillemyndighedens op-
fattelse, at dette er sjældent forekommende. Spillemyndigheden har således kun behandlet
et fåtal sager, hvor der er sket en overtrædelse af spillelovens bestemmelse om, at mar-
kedsføring ikke må målrettes mod børn og unge under 18 år.”
Efter skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, har skattemyndighederne
og dermed også jeg
som skatteminister
ubetinget tavshedspligt over for uvedkommende med hensyn til op-
lysninger om en fysisk eller juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet
tilhørende forhold, som de under varetagelsen af deres arbejde bliver bekendt med. Jeg
kan derfor ikke her udtale mig om den konkrete sag, herunder hvilke konsekvenser bru-
gen af børn i spilreklamer måtte få/har fået for Danske Spil A/S, eller om hvilke medier,
der har overtrådt spillelovens markedsføringsbestemmelse.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at jeg ser med stor alvor på overtrædelse af reg-
lerne i spillelovgivningen
både overtrædelse af den nævnte markedsføringsbestemmelse,
men også når der sker salg af spil til børn og unge under aldersgrænsen. Jeg vil derfor se
nærmere på, om der er behov for strammere regler og skærpede sanktioner for sådanne
overtrædelser.
Side 2 af 2