Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2086335_0001.png
8. oktober 2019
J.nr. 2019 - 8873
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 100 af 24. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om at redegøre for den provenumæssige virkning af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse nr. 1487 af 10. december 2018 om registreringsafgift, til skatteministeren
2086335_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den provenumæssige virkning af bekendtgørelse om æn-
dring af bekendtgørelse nr. 1487 af 10. december 2018 om registreringsafgift, som træder
i kraft den 1. oktober 2019. Ministeren bedes opgøre dette i umiddelbart provenu, efter
tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Når et brugt køretøj skal registreres og afgiftsberigtiges, skal der fastsættes en afgiftsplig-
tig værdi. Der gælder en række nærmere regler for fastsættelsen af denne værdi. Det følger
af registreringsafgiftsbekendtgørelsens §§ 30 og 32, at der kan beregnes fradrag i den af-
giftspligtige værdi for hhv. stand og særlig anvendelse. Ved særlig anvendelse forstås an-
vendelse til særlige formål med flere chauffører, eksempelvis politiets civilbiler, sygetrans-
port- og udrykningskøretøjer og udlejningsbiler.
Reglerne om fradrag for hhv. stand og særlig anvendelse har ikke været tiltænkt anvendt
på næsten nye køretøjer, hvor den ekstra slitage, som fradraget gives for, ikke kan have
nået at få et tilstrækkeligt omfang til at berettige til et særligt fradrag. Alligevel har reglerne
i praksis været anvendt for sådanne næsten nye køretøjer.
På den baggrund er reglerne med virkning fra og med den 1. oktober 2019 ændret, så fra-
dragene kun kan anvendes for køretøjer, der er mindst 6 måneder gamle.
Historisk har antallet af køretøjer, som har skullet værdifastsættes som brugte, inden de er
6 måneder gamle, været beskedent.
Imidlertid blev der ved lov nr. 1195 af 14. november 2017 (lovforslag L 4, 2017-2018)
gennemført en række stramninger på leasingområdet, herunder regler om genberegning af
registreringsafgiften senest når de omfattede køretøjer er 4 måneder gamle.
Det har betydet, at langt flere nyere køretøjer skal værdifastsættes. Desuden har det mu-
liggjort, at langt flere køretøjer har kunnet benytte sig af fradragsreglerne.
Dette samspil mellem fradragsreglerne i bekendtgørelsen og særligt reglerne om genbe-
regning, som blev gennemført ved lov nr. 1195, har ikke været forudsat. Det betyder, at
den begrænsning af anvendelsen af fradragsreglerne for næsten nye biler, som er indført
ved ændringen af registreringsafgiftsbekendtgørelsen pr. 1. oktober 2019, allerede var ind-
regnet i de provenuskøn, som fremgik af bemærkningerne til lovforslag L 4.
Ændringen af registreringsafgiftsbekendtgørelsen udgør derfor blot en genopretning af
den retstilstand, som allerede var forudsat, da lov nr. 1195 blev gennemført. Der kan såle-
des ikke opgøres et særskilt provenu for bekendtgørelsesændringen.
Side 2 af 2