Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2066551_0001.png
MINISTEREN
Retsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. august 2019
2019-3748
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 25. juli 2019 stillet mig følgende spørgsmål (REU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren angive fordele og ulemper ved at gøre cykelhjelmen lovpligtig?
Svar:
Jeg synes, det er vigtigt, at vi i Danmark benytter cyklen som transportmiddel.
Cykling er en stor del af vores kultur samt en sund og grøn transportform. Der-
for har jeg fokus på at fremme cyklismen samt at gøre cyklen til et sikkert
transportmiddel.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet for så vidt angår de danske
ulykkestal. Vejdirektoratet konkluderer på baggrund af ulykkestallene for de
seneste 5 år følgende, som jeg kan henholde mig til.
”Tallene viser, at færre af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister med
hovedskader har benyttet hjelm end cyklister med andre typer af skader. Det
indikerer, at der er større risiko for at få en hovedskade, hvis man kører uden
hjelm, når man er involveret i en ulykke.
Ca. halvdelen af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister, som har fået
en hovedskade, er registreret uden hjelm. Det må forventes, at en andel disse
hovedskader kunne forebygges, hvis cyklisten havde kørt med hjelm.
Det kan samtidig konstateres, at ikke alle hovedskader kan undgås ved brug
af cykelhjelm, da 28 % af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister med
hovedskader er registret til at have benyttet hjelm.
Alt i alt vurderer Vejdirektoratet, at en højere grad af hjelmbrug vil reducere
antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister.”
Jeg har derudover forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, for så vidt angår
anvendelsen af cykelhjelm, som oplyser følgende.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om fordele og ulemper ved at gøre cykelhjelmen lovpligtig, til transportministeren
2066551_0002.png
”Selvom der i lovgivningen ikke er et krav om brug af cykelhjelm i forbindelse
med færdsel på cykel, ses der en stor frivillig brug af cykelhjelme blandt be-
folkningen.
Rådet for Sikker Trafik foretager hvert år en cykelhjelmstælling i både bytra-
fikken og skoletrafikken og udarbejder statistikker om brugen af cykelhjelm.
Ud af statistikkerne kan det konstateres, at brugen af cykelhjelm i perioden
fra 2004 til 2018 er steget med 43 procentpoint til 76 % i skoletrafikken, mens
brugen i bytrafikken er steget med 36 procentpoint til 42 % over samme peri-
ode. Denne positive udvikling kan bl.a. tilskrives oplysning og kampagner for
anvendelsen af cykelhjelm.
Til sammenligning kan det ud fra statistikkerne for hjelmbrug i skoletrafikken
konstateres, at brugen af cykelhjelm i Sverige i perioden 2004 til 2017 gene-
relt har været på niveau med brugen i Danmark, og at brugen i Danmark de
seneste år tilmed har oversteget brugen i Sverige. I 2017 udgjorde den således
75 % i Danmark mod blot 67 % i Sverige. Dette på trods af, at brug af cykel-
hjelm blev gjort lovpligtigt i Sverige i 2005 for børn under 15 år.
Af Rådet for Sikker Trafiks faktaark om cykelhjelme fremgår det yderligere,
at en spørgeskemaundersøgelse udført af Epinion i 2016 indikerer, at det vil
kunne lede til et fald i antallet af cyklister, hvis cykelhjelmen gøres lovpligtig i
Danmark. I spørgeskemaundersøgelsen er 1.506 respondenter blevet spurgt,
hvordan en lov om obligatorisk brug af cykelhjelm ville påvirke deres cykel-
adfærd. Til dette svarede 5 %, at de ville stoppe med at cykle mens yderligere
12 % svarede, at de ville cykle mindre.
Ud fra en sammenligning af de danske og svenske statistikker kan det altså
ikke entydigt konkluderes, at et eventuelt hjelmkrav vil øge hjelmbrugen be-
tragteligt. Der er derimod data der indikerer, at et eventuelt hjelmkrav vil
kunne medføre, at flere vil lade cyklen stå og i stedet vælge bilen eller bussen,
hvilket vil være uhensigtsmæssigt for både folkesundheden, trafikafviklingen
og miljøet.”
Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens oplysninger og i øvrigt tilføje, at
jeg blandt andet i lyset af ovenstående ikke har planer om, at der skal indføres
regler om krav til anvendelse af cykelhjelm. Der bør i stedet fortsat være fokus
på, at man ad frivillighedens vej får endnu flere til at bruge cykelhjelm.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht