Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2066852_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. august 2019
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2019-0030-2340
1177877
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om politiets erfaringer med bekæmpelsen af salget af receptpligtigt medicin, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 87 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for politiets erfaringer med bekæmpel-
sen af salget af receptpligtigt medicin, herunder udviklingen i
beslaglæggelser, sigtelser og domme de seneste tre år samt straf-
niveauet i de konkrete sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der
omhandler politiets erfaringer med bekæmpelsen af receptpligtig medicin,
herunder udviklingen i beslaglæggelser og sigtelser, indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at bekæmpelsen af sal-
get af receptpligtig medicin ikke adskiller sig fra sager om salg
af narkotika. Narkotikaområdet er generelt et prioriteret område.
De fleste politikredse har specialpatruljer, der har et godt kend-
skab til narkotika- og misbrugsmiljøet. Patruljerne foretager
som led i indsatsen mod salg af narkotika samt salg af recept-
pligtig medicin opsøgende arbejde i miljøet, følger op på kilde-
oplysninger og modtager oplysninger fra borgerne. Dette fører
til hyppige beslaglæggelser af både narkotika og receptpligtig
medicin. Sager af mere omfattende og grov karakter overdrages
til efterforskningsenheden i den enkelte politikreds.
Det er Rigspolitiets vurdering, at både originale medicinske
præparater samt illegalt fremstillet kopimedicin sælges ulovligt
på det illegale marked.
Originale medicinske præparater kan ende på det illegale mar-
ked ved, at patienter, som lovligt har indkøbt medicinske præ-
parater på baggrund af en recept, videresælger medicinen. End-
videre kan både originale præparater og illegalt fremstillet ko-
pimedicin medbringes fra udlandet, handles på internettet eller
fremsendes til Danmark fra udlandet.
Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet er bekendt med, at ille-
galt fremstillet kopimedicin kan fremstå i samme navn, udse-
ende og form som original medicin, men hvor indholdsstoffet
viser sig at være et andet, og at indtag heraf derfor kan være livs-
farligt.
Københavns Politi har oplyst, at det på baggrund af oplysninger
fra den Operative Specialafdeling, som foretager særlig indsats
mod narkotikahandel, herunder handel med receptpligtig medi-
cin på gadeplan, er politikredsens skønsmæssige vurdering, at
der årligt foretages et stort antal sigtelser for handel med recept-
pligtig medicin.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om politiets erfaringer med bekæmpelsen af salget af receptpligtigt medicin, til justitsministeren
Rigspolitiet har som udgangspunkt ikke mulighed for på natio-
nalt niveau at udtale sig om udviklingen i beslaglæggelser i sa-
ger om ulovligt salg af receptpligtig medicin. Det skyldes, at po-
litikredsene ikke indberetter beslaglæggelser af medicinske
præparater til Rigspolitiets database over beslaglagt narkotika.
Rigspolitiet skal endvidere bemærke, at Rigspolitiet ikke har op-
lysninger om udviklingen i sigtelser i sager om ulovligt salg af
medicinske præparater. Det skyldes, at denne type sager ikke re-
gistreres særskilt under en speciel gerningskode i politiets sags-
styringssystem (POLSAS). Sådanne sager registreres derimod
under gerningskoder vedrørende overtrædelser af narkotikalov-
givningen, eller anden særlovgivning, f.eks. apotekerloven eller
lægemiddelloven.
Det er således ikke muligt ud fra politiets systemer elektronisk
at opgøre omfanget af det illegale marked for salg af medicin-
ske præparater, og en opgørelse vil således kræve en omfattende
manuel gennemgang af et stort antal potentielt relevante sager.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af den del af spørgs-
målet, der omhandler udviklingen i domme de seneste tre år samt strafni-
veauet i de konkrete sager, indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har
oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet un-
dersøgt muligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sags-
styringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om an-
tallet af domme for videreoverdragelse, herunder salg af recept-
pligtig medicin.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil deri-
mod ikke uden videre være muligt at trække data af mere detal-
jeret karakter.
POLSAS indeholder ikke en eller flere gerningskoder, der alene
omhandler videreoverdragelse, herunder salg af receptpligtig
medicin. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk at til-
vejebringe oplysninger om antallet af domme samt strafniveaet
i disse sagstyper inden for de seneste tre år.
Til brug for besvarelsen har Rigsadvokaten derfor foretaget en
høring af Københavns Politi, Fyns Politi og Østjyllands Politi.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om politiets erfaringer med bekæmpelsen af salget af receptpligtigt medicin, til justitsministeren
Rigsadvokaten har i den forbindelse anmodet de tre politikredse
om at oplyse, om de på baggrund af deres erindring er bekendt
med domme og bøder om salg af receptpligtig medicin inden for
de seneste tre år.
Politikredsene har oplyst, at politiet i perioden er bekendt med
seks fældende afgørelser om videreoverdragelse, herunder salg
af receptpligtig medicin.
Det kan i den forbindelse oplyses, at der i fire af sagerne er ud-
målt frihedsstraffe mellem 10 dages betinget fængsel og 3 må-
neders ubetinget fængsel, at der i én af sagerne er udmålt en bø-
destraf på 3.000 kr., og at den sjette sag er afgjort med en bøde-
straf, der er udmålt som en fællesstraf med andre lovovertrædel-
ser.
Det kan endvidere oplyses, at anklagemyndighedens retnings-
linjer om salg af receptpligtig medicin fremgår af Rigsadvokat-
meddelelsens afsnit om narkotika og dopingmidler. Det fremgår
heraf, at anklagemyndigheden som udgangspunkt skal ned-
lægge påstand om frihedsstraf i sager om salg af lægemidler,
men at der i konkrete tilfælde vil kunne nedlægges påstand om
bødestraf. ”
4