Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2067153_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. august 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0030-2269
1168316
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorvidt maskeringsforbuddet er blevet håndhævet i forbindelse med de uroligheder, der er opstået som modreaktion på demonstrationerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – i forlængelse af samrådet den 2. maj 2019 om
sikring af ytringsfrihed ved demonstrationer – redegøre for,
hvorvidt maskeringsforbuddet er blevet håndhævet i forbindelse
med de uroligheder, der er opstået som modreaktion på demon-
strationerne? Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketing-
såret 2018-19, 1. samling, jf. REU alm. del – spm. 596.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse. Rigspolitiet kan oplyse, at politikred-
sene i lyset af, at det samråd, der omtales i spørgsmålet, ud-
sprang af uroligheder i forbindelse med en demonstration af-
holdt af Stram Kurs den 14. april 2019, er hørt i forhold til pe-
rioden fra den 14. april 2019 til den 9. juli 2019.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen generelt er op-
mærksom på håndhævelse af maskeringsforbuddet. Personer,
der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende
på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvist tildæk-
ket, udgør potentielt en risiko for eskalering af uroligheder, idet
maskerede personer ofte vil være mere tilbøjelige til at begå lo-
vovertrædelser ud fra en betragtning om, at risikoen for pågri-
belse er mindre. Endvidere vanskeliggøres den efterfølgende ef-
terforskning af lovovertrædelser, hvis gerningsmændene har
været maskerede.
Københavns Politi er derfor meget opmærksom på at gribe ind
over for overtrædelser af maskeringsforbuddet. Indgriben, her-
under tidspunktet for indgriben, vil dog altid afhænge af en kon-
kret vurdering, herunder ud fra en ressourcemæssig og polititak-
tisk vurdering af, hvornår og i hvilket omfang, der i forbindelse
med uroligheder kan gribes ind.
Københavns Politi har også i forbindelse med demonstrationer
og andre arrangementer afholdt af Stram Kurs i perioden efter
demonstrationen på Blågårds Plads den 14. april 2019 været op-
mærksom på håndhævelse af maskeringsforbuddet.
Københavns Politi har i perioden efter urolighederne den 14.
april 2019 til den 16. maj 2019 moniteret specifikt på hændel-
ser, som vurderedes at have relation til uroligheder i forbindelse
med demonstrationer afholdt af Stram Kurs. I perioden fra den
16. maj 2019 og frem til valget til Folketinget den 5. juni 2019
skete der en monitering på den samlede indsats i forhold til de-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorvidt maskeringsforbuddet er blevet håndhævet i forbindelse med de uroligheder, der er opstået som modreaktion på demonstrationerne, til justitsministeren
monstrationer og arrangementer, der var et led i valgkampen.
Heri indgik således også hændelser, som vurderedes at have re-
lation til Stram Kurs’ demonstrationer og øvrige arrangementer.
Det er Københavns Politis vurdering, at der i perioden fra den
14. april 2019 til den 9. juli 2019 har været fem sager med samlet
i alt fem sigtelser for overtrædelse af maskeringsforbuddet, som
vurderes at have relation til urolighederne i forbindelse med
Stram Kurs’ demonstrationer.
Der kan dog være anmeldelser og sigtelser for overtrædelse af
maskeringsforbuddet, som det ikke har været muligt at identifi-
cere som havende forbindelse til Stram Kurs. Københavns Po-
liti har hertil oplyst, at der i alt er 29 anmeldelser for overtræ-
delser af maskeringsforbuddet, hvor gerningstidspunktet er fra
og med den 14. april 2019 til og med den 9. juli 2019. Det vil
kræve en manuel gennemgang af alle sagerne for nærmere at
kunne vurdere, om der er rejst sigtelse og sket anholdelse i de
pågældende sager, samt om sagerne har haft relation til urolig-
heder, der opstod som en modreaktion til Stram Kurs’ demon-
strationer i den pågældende periode.
Østjyllands Politi har oplyst, at der har været enkelte episoder i
perioden fra den 14. april 2019 til den 9. juli 2019, hvor politiet
har måttet gøre moddemonstranter bekendt med maskeringsfor-
buddet, herunder beordre dem til at fjerne maskering. Der er
ikke foretaget sigtelser for overtrædelse af maskeringsforbuddet
i den omhandlede periode.
Samtlige øvrige politikredse har oplyst, at politikredsene gene-
relt har været opmærksomme på håndhævelse af maskeringsfor-
buddet i forbindelse med moddemonstrationer i forhold til
Stram Kurs.
Endvidere kan Rigspolitiet generelt oplyse, at Rigspolitiet, i for-
bindelse med folketingsvalget og Europa-Parlamentsvalget, ud-
arbejdede en national operationsplan for den politimæssige
håndtering af valgene. I operationsplanen blev Københavns Po-
liti og Østjyllands Politi udpeget som operationsansvarlige for
den politimæssige indsats henholdsvis øst og vest for Storebælt.
Dette indebar, at de to politikredse havde det strategiske, opera-
tionelle, taktiske og juridiske ansvar ved alle operationer, der
havde tilknytning til valgene, uanset hvilken politikreds den en-
kelte begivenhed måtte finde sted i.
På baggrund af den nationale operationsplan udarbejdede Kø-
benhavns Politi og Østjyllands Politi lokale operationsbefalin-
ger, hvor der bl.a. var fokus på håndhævelse af maskeringsfor-
buddet.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorvidt maskeringsforbuddet er blevet håndhævet i forbindelse med de uroligheder, der er opstået som modreaktion på demonstrationerne, til justitsministeren
Den nationale operationsplan og de tilknyttede operationsbefa-
linger blev sat i værk den 8. maj 2019 og ophørte den 7. juni
2019.”
4