Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2077213_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Iren Mirmojtahedi
2019-0030-2322
1177054
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 69 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om logning og adgang til historiske teleoplysninger er et centralt værktøj og af afgørende betydning for politiet efterforskning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 69 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I svar på REU alm. del spørgsmål 627 (2017-18) oplyste mini-
steren, at logning af teledata var et "centralt efterforsknings-
værktøj" "af afgørende betydning for politiet". Mener ministe-
ren fortsat, at logning og adgang til historiske teleoplysninger er
et centralt værktøj og af afgørende betydning for politiets efter-
forskning, når der gennem 7 år har været betydelige mangler og
mulige datatab i Rigspolitiets håndtering af de teleoplysninger,
som er modtaget fra teleudbyderne?”
Svar:
Jeg er af den opfattelse, at politiet skal have effektive efterforskningsværk-
tøjer i kampen mod kriminalitet. Samtidig siger det sig selv, at vi skal kunne
stole på kvaliteten af politiets værktøjer, når de indgår som bevis i straffesa-
ger.
Som det fremgår af mine breve af 2. juli 2019, 14. august 2019 og 18. au-
gust 2019 til Folketingets Retsudvalg (REU Alm. del, bilag 2, 43 og 47,
2018-19 (2. samling)), skal rigspolitichefen og rigsadvokaten redegøre for
alle relevante forhold i teledata-sagen, herunder for fremgangsmåden i for-
bindelse med indhentning af teleoplysninger i straffesager og kontrollen
med og kvalitetssikringen af indhentede teleoplysninger. Redegørelsen skal
være Justitsministeriets departement i hænde inden udgangen af september
2019 og vil i forlængelse heraf blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har
oplyst følgende:
”1. Spørgsmål nr. 627 (Alm. del) af 19. juni 2018 fra Folketin-
gets Retsudvalg blev stillet i forlængelse af justitsministerens
samråd i Retsudvalget den 5. april 2018. Samrådet vedrørte de
krav om logning, der stilles til teleselskaberne.
Det fremgår af retsplejelovens 786, stk. 4, at udbydere af telenet
eller teletjenester skal foretage registrering og opbevaring (log-
ning) i 1 år af oplysninger om teletrafik til brug for efterforsk-
ning og retsforfølgning af strafbare forhold (teleoplysninger).
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 (logningsbe-
kendtgørelsen) fastsætter regler om, hvilke nærmere oplysnin-
ger teleselskaberne skal registrere og opbevare. Efter denne be-
kendtgørelse skal teleselskaber bl.a. registrere og opbevare op-
lysninger om, hvilke andre telefoner en telefon har været i kon-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om logning og adgang til historiske teleoplysninger er et centralt værktøj og af afgørende betydning for politiet efterforskning, til justitsministeren
takt med, og oplysninger om, hvornår samt hvilken mast telefo-
nen var forbundet til ved kommunikationens start og afslutning.
Rigspolitiet skal med henvisning til ovenstående, herunder sam-
rådet den 5. april 2018 bemærke, at logningsreglerne vedrører
de krav, der stilles til teleudbyderne i relation til opbevaring af
oplysninger om deres kunders tele- og internettrafik. Reglerne
omfatter således ikke opbevaring mv. af indholdet i kommuni-
kationen, f.eks. hvad der bliver sagt i en telefonsamtale, og hvad
der bliver skrevet i en SMS-besked.
Rigspolitiet skal endvidere bemærke, at politiet ikke har direkte
adgang til de loggede oplysninger. Retsplejelovens regler om
indgreb i meddelelseshemmeligheden og om edition fastsætter
de nærmere betingelser for, hvornår politiet på grundlag af en
retskendelse eller på øjemedet efterfulgt af en retskendelse kan
få adgang til teleselskabernes oplysninger. Herudover vil der
kunne indhentes visse loggede oplysninger i henhold til et
samtykke fra abonnenten, ligesom politiet i helt særlige tilfælde
efter nødretlige principper kan indhente teleoplysninger uden
rettens kendelse, f.eks. for at yde humanitær hjælp til en selv-
mordstruet eller dement person.
Hvis politiet skal have adgang til konkrete oplysninger, skal po-
litiet således som udgangspunkt anmode om det efter retspleje-
lovens regler. Det vil bl.a. fremgå af rettens kendelse, hvad ret-
ten har lagt vægt på i afgørelsen, f.eks. vil kendelser om indgreb
i meddelelseshemmeligheden redegøre for rettens vurdering i
forhold til, om politiet har redegjort tilstrækkeligt for, at der gi-
ves meddelelser til eller fra en mistænkt via den telefon eller det
telefonnummer, som politiet ønsker at indhente oplysninger fra
(mistankekravet), om indgrebet er af afgørende betydning for
efterforskningen (indikationskravet), om sagen vedrører en lo-
vovertrædelse, som kan straffes med 6 års fængsel eller derover,
eller om indgrebet er rettet mod en person, der er mistænkt for
en eller flere forbrydelser, hvormed retsplejeloven giver hjem-
mel til indgrebet (kriminalitetskravet), og om indgrebet står mål
med sagens betydning og den ulempe og krænkelse, som ind-
grebet forventes at volde (proportionalitetskravet).
2. I besvarelsen af spørgsmål nr. 627 (Alm. del) oplyste Rigspo-
litiet bl.a., at ”telefonilogning har udviklet sig til et centralt ef-
terforskningsmæssigt værktøj, der i praksis anvendes i de fleste
større straffesager. Det er således helt afgørende for politiets ef-
terforskning, at der kan skabes adgang til oplysninger, der kan
medvirke til at fastslå, hvem der har kommunikeret med hvem,
og hvor og hvornår kommunikationen har fundet sted.”
Ovenstående er fortsat Rigspolitiets vurdering. Som det fremgår
af Rigsadvokatens og Rigspolitiets brev af 30. august 2019 til
Justitsministeriet, har Rigspolitiet igangsat en ekstern undersø-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om logning og adgang til historiske teleoplysninger er et centralt værktøj og af afgørende betydning for politiet efterforskning, til justitsministeren
gelse af politiets brug og behandling af teledata med henblik på
hurtigst muligt at afklare den usikkerhed, der er opstået om an-
vendelse af teledata i straffesager. Indtil der er tilvejebragt den
fornødne klarhed over de fejl, fejlkilder og usikkerheder, som er
forbundet med politiets brug af teledata, har Rigspolitiet og
Rigsadvokaten – som det fremgår af brevet – instrueret politiet
og anklagemyndigheden i at udvise øget forsigtighed ved an-
vendelse af teledata i efterforskningen. Dette ændrer dog ikke
ved, at telefonilogning også fremover vurderes at være et cen-
tralt efterforskningsværktøj.
Politiets brug af teleoplysninger mv. udgør blot ét ud af en ofte
lang række efterforskningsskridt, som iværksættes i sager om al-
vorlig kriminalitet, herunder oplysninger indhentet fra tv-over-
vågning, ransagninger, aflytninger, vidneforklaringer, kriminal-
tekniske undersøgelser og efterretninger fra relevante kriminelle
miljøer. Rigspolitiets skal således understrege, at teleoplysnin-
ger ikke står alene i politiets efterforskning.”
4