Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2067630_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-2301
1174360
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 50 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren finder, at det er foreneligt med retsplejelovens § 774, at unge, som er anbragt i varetægtssurrogat på de sikrede institutioner, videoovervåges af personalet døgnet rundt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 50 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren, at det er foreneligt med retsplejelovens §
774, at unge, som er anbragt i varetægtssurrogat på de sikrede
institutioner, videoovervåges af personalet døgnet rundt?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-
drag fra Social- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Det fremgår af § 63 b, stk. 2, nr. 4, i lov om social service, at
unge kan anbringes på en sikret døgninstitution, når opholdet
træder i stedet for varetægtsfængsling, jf. retsplejelovens § 765.
Det fremgår yderligere af § 16 a i lov om voksenansvar for an-
bragte børn og unge, at indendørs fællesarealer på de sikrede
døgninstitutioner skal tv-overvåges. Det betyder således, at
unge, der er anbragt i varetægtssurrogat på sikrede døgninstitu-
tioner, tv-overvåges, når de færdes på institutionens indendørs
fællesarealer.
Det følger af bemærkningerne til § 16 a i lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge, at anvendelse af tv-overvågning af
indendørs fællesarealer vil gøre det muligt i højere grad at for-
hindre, at de anbragte børn eller unge udsætter sig selv eller an-
dre for fare, jf. Folketingstidende 2018-2019, 1. samling, A, L
85 som fremsat, s. 46-48 og 93.
Videre fremgår det, at tv-overvågning vil forbedre mulighe-
derne for at forhindre indsmugling og indtagelse af euforise-
rende stoffer, og at tv-overvågning vil kunne sikre tryghed for
de anbragte børn og unge samt personalet og andre, der har de-
res gang på institutionerne.
Endelig fremgår det, at tv-overvågningen vil kunne være med til
at sikre eventuelt bevismateriale i tilfælde af begået kriminali-
tet, og at tv-overvågningen vil skulle ske i overensstemmelse
med gældende lovgivning, ligesom personalet kun skal gen-
nemse tv-overvågningen, når der er konkret grundlag herfor.”
2.
Det følger af retsplejelovens § 774, at hverken institutionens personale el-
ler andre må benyttes til at udforske varetægtsarrestanter. Bestemmelsen
vedrører alene den aktive udforskning, hvilket som udgangspunkt vil om-
fatte positive handlinger med det formål at indhente oplysninger om eller
fra arrestanten f.eks. til brug under efterforskningen.
Som det fremgår ovenfor er formålet med tv-overvågningen i de sikrede in-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren finder, at det er foreneligt med retsplejelovens § 774, at unge, som er anbragt i varetægtssurrogat på de sikrede institutioner, videoovervåges af personalet døgnet rundt, til justitsministeren
stitutioner bl.a. at opretholde trygheden og sikkerheden og sikre bevismate-
riale i tilfælde af begået kriminalitet. Det er således ikke et formål med tv-
overvågningen at benytte denne til at indhente oplysninger om eller fra de
unge f.eks. til brug under efterforskningen, som danner grundlag for anbrin-
gelsen i varetægtssurrogat af den pågældende.
Tv-overvågning af de indendørs fællesarealer skal endvidere som nævnt ske
i overensstemmelse med gældende lovgivning. Det betyder, at tv-overvåg-
ningen skal ske inden for rammerne af bl.a. retsplejelovens § 774, således
at tv-overvågningen ikke bruges til aktiv udforskning af personer, der er an-
bragt i varetægtssurrogat.
På den baggrund vurderer Justitsministeriet, at videoovervågning af fælles-
arealer i sikrede institutioner i medfør af § 16 a i lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge er forenelig med retsplejelovens § 774.
3