Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2067290_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. august 2019
Strafferetskontoret
Kristoffer William Kit-
len
2019-0030-2259
1167071
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil kommentere indlægget Skaarup: Hærværksfolk på Nørrebro må selv betale regning for balladen, ekstrabladet.dk/opinionen, den 17. april 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere indlægget ”Skaarup: Hærværksfolk
på Nørrebro må selv betale regning for balladen”, ekstrabla-
det.dk/opinionen, den 17. april 2019, herunder redegøre for mini-
sterens holdning til at lade hærværksfolkene betale for udgifterne
til oprydning efter optøjerne? Spørgsmålet har tidligere været stil-
let i folketingsåret 2018-19, 1. samling, jf. REU alm. del – spm.
574.”
Svar:
1.
Lad mig indledningsvis slå fast, at vi som samfund ikke skal acceptere, at
gader eller bydele raseres i forbindelse med optøjer eller andre uroligheder.
De eksisterende regler afskærer ikke, at gerningsmænd kan blive pålagt at
betale for den skade, de forvolder. Lovgivningen indeholder således regler
om, at personer, der begår hærværk, kan straffes og pålægges at betale er-
statning for den skade, de forvolder, ligesom der gælder et skærpet straf- og
erstatningsansvar for ledere og anstiftere af opløb.
2.
Efter straffelovens § 291, stk. 1, kan den, der ødelægger, beskadiger eller
bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel ind-
til 1 år og 6 måneder. Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere
systematisk eller organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fun-
det skyldig i bl.a. hærværk, kan straffen stige til fængsel i 6 år, jf. bestem-
melsens stk. 2.
Det indgår endvidere som en skærpende omstændighed ved fastsættelse af
straffen, at hærværk er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at der
i områder foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, eller at
hærværk er begået mod ting, der tjener til at forebygge eller bekæmpe kri-
minalitet, jf. bestemmelsens stk. 4.
3.
Straffeloven indeholder derudover bestemmelser om skærpet strafansvar
for anstiftere og ledere af opløb.
Efter straffelovens § 133, stk. 3, kan et opløbs anstiftere eller ledere straf-
fes, hvis der under et opløb begås forbrydelser, som f.eks. vold eller hær-
værk.
For anstiftere og ledere opstiller straffelovens § 133, stk. 3, således et skær-
pet strafansvar, idet disse personer kan gøres ansvarlige for visse forbrydel-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil kommentere indlægget Skaarup: Hærværksfolk på Nørrebro må selv betale regning for balladen, ekstrabladet.dk/opinionen, den 17. april 2019, til justitsministeren
ser, som begås af opløbets menige deltagere, uanset om anstifteren eller le-
deren kan straffes som gerningsmand eller medvirkende efter de alminde-
lige ansvarsregler. Det er dog en betingelse for det særlige ansvar, at forbry-
delsen er begået under opløbet, og at den hører under dets formål.
4.
Efter dansk rets almindelige erstatningsretlige principper skal en række
betingelser være opfyldt, for at et erstatningsansvar kan blive aktuelt. Det
indebærer bl.a., at der skal foreligge et ansvarsgrundlag. Dansk rets almin-
delige ansvarsgrundlag er den såkaldte culparegel, hvorefter der indtræder
ansvar for en skade, som er forvoldt ved forsætlig eller uagtsom adfærd.
Herudover stilles der krav om, at der er årsagssammenhæng mellem skaden
og den udøvede handling, og skaden skal være en påregnelig følge af hand-
lingen. Herved forstås, at den ansvarspådragende adfærd skal have været en
nødvendig betingelse for skadens indtræden, ligesom adfærden skal have
forøget risikoen for, at den pågældende skade indtræffer. Endelig er det en
betingelse, at der er lidt et økonomisk tab.
I nogle tilfælde er det almindelige ansvarsgrundlag fraveget i særlovgivnin-
gen. Det gælder bl.a. lov om hæftelse for børns erstatningsansvar og om
skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af opløb. Efter lovens § 1
a er den, der anstifter eller leder et opløb med det forsæt at øve eller true
med vold på person eller gods, erstatningsansvarlig for tingsskade, der for-
voldes under eller i forbindelse med opløbet af personer, der deltager i dette,
uanset at anstifteren eller lederen ikke selv har forvoldt eller medvirket til at
forvolde skade.
Anstiftere og ledere af opløb ifalder således erstatningsansvar på objektivt
grundlag, idet ansvaret udløses, uanset om tingsskaden er forvoldt forsæt-
ligt, uagtsomt eller hændeligt af opløbets deltagere, og uanset om det er mu-
ligt at identificere den eller de personer, der har forvoldt skaden.
Det skærpede erstatningsansvar omfatter alene personer, der anstifter eller
leder opløb omfattet af bestemmelsen. De øvrige (menige) deltagere vil så-
ledes ikke være omfattet af det skærpede erstatningsansvar, men vil kunne
gøres ansvarlig efter de almindelige erstatningsretlige regler.
Der skal være tale om et opløb, som er fremkaldt med det forsæt at øve el-
ler true med vold på person eller gods som beskrevet i straffelovens § 133.
Det er dog ikke en forudsætning, at et opløbs anstifter eller leder samtidig
findes skyldig i overtrædelse af straffelovens § 133. Det indebærer bl.a., at
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil kommentere indlægget Skaarup: Hærværksfolk på Nørrebro må selv betale regning for balladen, ekstrabladet.dk/opinionen, den 17. april 2019, til justitsministeren
der efter omstændighederne kan pålægges en person, som har anstiftet eller
ledet et opløb, erstatningsansvar efter den foreslåede bestemmelse, selv om
der ikke er ført en straffesag mod den pågældende. Det samme gælder i til-
fælde, hvor anklagemyndigheden vælger at rejse tiltale for overtrædelse af
andre bestemmelser frem for straffelovens § 133.
De øvrige betingelser for at ifalde erstatningsansvar, som følger af de almin-
delige erstatningsretlige principper, herunder kravet om årsagssammen-
hæng og adækvans, finder fortsat anvendelse i forhold til anstiftere og le-
dere.
4