Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2095656_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Joachim Slott Sørensen
2019-0030-2735
1248614
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 452 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om ministeren kan redegøre for gældende regler for indsattes mulighed for at orientere sig via radio og tv under afsoning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 452 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for gældende regler for indsattes mu-
lighed for at orientere sig via radio og tv under afsoning, samt
redegøre for, hvorfor der i en sag fra Vestre fængsel angiveligt
først er givet adgang til radio og tv efter ca. en måneds afsoning.
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor ofte indsatte ikke til-
bydes adgang til radio og tv, eller deres ønske om adgang til ra-
dio og tv ikke imødekommes? Der henvises til henvendelsen
vedr. forhold i Kriminalforsorgen, jf. REU Alm. del - bilag 124,
125 (INTERNT) og 126 (FORTROLIGT).”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”Det fremgår af straffuldbyrdelsesloven, at en afsoner skal have
mulighed for at holde sig orienteret ved avislæsning og gennem
radio- og fjernsynsudsendelser mv.
Der gælder i medfør af varetægtsbekendtgørelsen tilsvarende
for varetægtsarrestanter. Politiet kan dog i medfør af retspleje-
loven bestemme, at en varetægtsarrestant af hensyn til vare-
tægtsfængslingens formål meddeles forbud mod at se fjernsyn
eller læse avis. Et sådant forbud kan af arrestanten forlanges fo-
relagt retten til afgørelse.
Der føres ikke statistik over antal tilfælde, hvor indsatte ikke til-
bydes adgang til tv og radio. Kriminalforsorgen vurderer dog, at
det drejer sig om overordentligt få tilfælde.
Direktoratet har til brug for besvarelsen vedrørende den kon-
krete sag indhentet en udtalelse fra kriminalforsorgsområdet
Kriminalforsorgen Hovedstaden.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har i udtalelsen henvist til, at
de indsatte i Københavns Fængsler som absolut hovedregel har
ret til og adgang til fjernsyn på deres celler. Fjernsynene er på
de indsattes celler på indsættelsestidspunktet. Det er således
ikke noget de indsatte normalt skal søge om at få udleveret.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har desuden oplyst, at de ind-
satte i institutionen ikke har adgang til en særskilt radio, men at
de har adgang til radiokanaler via fjernsynet på cellen.
I forhold til den konkrete sag har Kriminalforsorgen Hovedsta-
den oplyst, at den indsatte siden den 25. oktober 2017 har været
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om ministeren kan redegøre for gældende regler for indsattes mulighed for at orientere sig via radio og tv under afsoning, til justitsministeren
indsat som varetægtsarrestant på Københavns Fængsler.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har endvidere oplyst, at der
ikke i den angivne periode – fra indsættelsestidspunktet og ca.
en måned frem – blev truffet afgørelse om, at den pågældende
indsatte ikke måtte have et fjernsyn på sin celle.
Den daværende enhedsleder for afdelingen Vestre Hospital,
hvor den pågældende indledningsvis var placeret, har oplyst, at
han mener at kunne huske, at der ved en fejl ikke var et TV på
den celle, som den pågældende indsatte blev placeret i ved sin
indsættelse på hospitalet. Endvidere fremgår det, at enhedslede-
ren mener at kunne huske, at den indsattes advokat rettede hen-
vendelse til fængslet herom, hvorefter fængslets personale blev
opmærksomme på fejlen og med det samme udleverede et fjern-
syn til den indsatte.
Kriminalforsorgen Hovedstaden har oplyst, at fængslet på grund
af, at fængslet ikke har truffet afgørelse og den tid, der er gået
siden den pågældende blev indsat, ikke med sikkerhed kan be-
lyse sagen nærmere. Fængslet kan derfor ikke præcist oplyse,
hvor længe den pågældende indsatte var indsat, før han fik ud-
leveret et fjernsyn. Fængslet har dog en formodning om, hvor-
dan fejlen kan være sket.
Den 1. april 2017 trådte et indendørs rygeforbud i kraft i fængs-
lerne, hvorefter de indsatte ikke måtte have bl.a. rygeremedier
på cellerne. Københavns Fængsler oplevede i den efterfølgende
periode en markant stigning af hærværk på bl.a. fjernsyn, idet
de indsatte ødelagde fjernsynene i forsøg på at bruge de løse led-
ninger som fyrtøj. Fængslet udskiftede så vidt muligt de øde-
lagte fjernsyn via et lager på fængslet, men i perioder var fængs-
let dog nødt til også at flytte fjernsyn fra celler, der kortvarigt
stod tomme.
Den celle, som den pågældende indsatte flyttede ind i, havde
forinden stået tom fra den 18. til den 24. oktober 2017. Fængs-
let kan derfor have flyttet fjernsynet fra cellen, fordi det skulle
bruges på en anden celle, uden at personalet ved den pågæl-
dende indsattes indsættelse var opmærksom på, at der ikke var
et fjernsyn på denne celle.”
3